Ett något pinsamt problem

sthu

Trådstartare
Jag har drabbats av någon slags bilrelaterad åkomma. Det är fruktansvärt jobbigt, med tanke på att jag kör väldigt mycket bil i jobbet och träffar mycket folk.

Saken är den att jag blir akut kissnödig. Bara så där hux flux blir jag så kissnödig att jag knappt kan hålla mig. Jag ska erkänna att jag har misslyckats med just det några gånger :o Tur jag hade ombyte i bilen.. Det känns minst sagt ofräscht att läcka lite i tid och otid. :crazy:

Jag försöker undvika alla drycker som är urindrivande (inget kaffe eller te), dricker så lite som möjligt. Men jag måste ju dricka, annars blir jag snurrig i huvudet av att sitta i en varm bil, gå på varma tak i svarta kläder och jobba i solen. Men hittills inget resultat..

Kissnödigheten kommer när jag minst anar det. Det kan vara mitt ute på E4:an, hemma hos en kund eller i lagret, när som helst på dagen. Oftast hinner jag stanna och springa ut i skogen, men inte alltid.. Ibland går det över av sig självt, tillfälligt, men inte alltid.

Jag ska prata med sjukvårdsupplysningen och en sköterska på lokala vårdcentralen, kommer även ta upp det med min psykolog. Men jag känner mig ändå så maktlös! Hjälp! :arghh:
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Binda kanske kan vara en tillfällig lösning, tills du får det uppkollad av läkare? Den bör ju ta upp en del om du inte kan hålla dig. :)
 
Sv: Ett något pinsamt problem

ja, jag har skaffat en hög extra tjocka att ha i bilen. Och en hel massa papper.
Fattar inte varför det blivit så här :crazy: Tror det har med bilkörandet att göra, det händer bara när jag är ute med bilen. Inte på helger och så..
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Det är inga andra symtom förutom kissnödigheten?

Och det finns ju bindor för inkontinens som nog är bättre än mensbindorna för just kisseriproblem!
 
Sv: Ett något pinsamt problem

När jag var yngre blev jag panikkissnödig varje gång jag tog i ett dörrhandtag och dörren var låst, det vill säga cirka varje dag hela skolåldern. Fick jobba MYCKET mentalt med det, och det blev bättre. Nu har det inte hänt på flera år.

(Däremot är mina njurar och urinvägar lite spökiga, och har varit det sedan jag var liten)
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Har du hållt dig mycket och länge förut? Kanske du sabbat dina signaler så att du helt enkelt inte känner att du blir kissnödig förrän det är väldigt mycket i blåsan och det då 'bara kommer'..
Försök kissa väldigt ofta och få in rutin på det så att du aldrig fyller blåsan 'full' (vilket beror på hur uttänjd blåsa man har).
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Jag säger att du inte ska gå till en skötrrska, lyssna på hemmafixade råd utan gå till någon som är utbildad att ha hand om sånt. Jag gick till en jätteduktig uroterapeut innan jag fick min operation för min ansträngningsinkontinens. Vet även att det var någon i tråden om det på S som skrev om medicinering. Så jag säger att du ska söka vård och be att bli remitterad till någon som har hand om sådana problem. Jag har haft svårt att hitta trosskydd som tar några direkta mängder när jag tittat på typ matvaruaffärer, men apoteket kanske har? Annars bör det gå att få utskrivet av läkaren.

Det fanns mängder hjälp för mitt problem jag inte visste om, det finns säkert hjälp att få även för dig. Lycka till! :)
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Precis så kände jag när hade urinvägsinfektion. Hann knappt få av brallorna....
men då gjorde det ju väldigt ont i kisseriet.
 
Sv: Ett något pinsamt problem

kommer även ta upp det med min psykolog. :


Eftersom det är en bilförknippat problem är det nog den rätta vägen att gå?
Jag har både läst och hört folk berätta om att de blir "stresskissnödiga" i situationer då det är som minst lämpligt utan att ha det minsta problem med att hålla sig under flera timmar i andra situationer.

Jag dejtade en sådan här "stresskissnödig" kille under sex månader. Bla slog det aldrig fel att han under biobesök var tvungen att gå till toaletten 2-3 gånger.

Har även vänner och bekanta som berättat att de drabbas av samma problem när de rider, leder gruppträningspass, tentar, möten eller annat där det är olämpligt att rusa till toaletten stup i kvarten.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett något pinsamt problem

Låter som det är något som hör till stress. Jag blir likadan när jag ska till min psykolog eller behandlare. Kissar en gång när jag sticker från jobbet dit, sedan direkt igen när jag kommer dit och en timma senare när samtalen är över så måste jag kissa igen. Varenda gång och det är inte små mängder.

Men jag har lärt mig hur jag fungerar och går då och kissar floder 3 ggr på mindre än 2 timmar om nu kroppen/huvudet behöver det.
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Tack för alla tankar, allihop!
Jag håller med om att det förmodligen är stressrelaterat (även om jag inte känner mig stressad, men man vet aldrig).
Det är inte så mycket själva kissandet som den panikartade känslan av att vara akut kissnödig utan någonstans att kissa!
Jag har garderat mig med Tena (lagom mysigt om jag skulle kissa ner mig i bilen...), men det känns ju lite konstigt ändå.

Gött att höra att det är fler som haft problem och fått hjälp! Jag har fått en tid hos en sköterska på vårdcentralen som ska ta lite blodprov (för en hel annan sak) och lovade att skriva en remiss till en "duktig läkare" som hon sa. Hoppas det blir snart.

En geting stack mig på läppen idag, och medan det svullnade upp så jag såg ut som en misslyckad Botoxbehandling slog det mig att det kanske hänger ihop med min medicinering. Jag har precis börjat med Ergenyl, har ett vagt minne av att läkaren sa att det kan ge störningar i vätskebalansen och tätare kisspauser. Hmm, värt att ta upp med honom nästa gång!
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Enligt fass, så har ergenyl "Tätare urinträngningar" listat som en "mindre vanlig" biverkning.
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Aha, kan det vara det jag drabbats av tro? Jag gick upp på full dos för ca en vecka sen, ungefär samtidigt som problemen började. Vore väl just min tur att få såna biverkningar!
 
Sv: Ett något pinsamt problem

Aha, kan det vara det jag drabbats av tro?

Ingen aning. Jag är inte doktor. Spelar inte ens en på TV. ;)

Låter dock som något man ska snacka med sin doktor om.
Det står för övrigt också i Fass att om man ska sluta med Ergenyl så ska man inte göra det absolut, utan det ska trappas ner. Bara så du vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp