Ett lindat ben?

Oxxx

Trådstartare
Var och besökte min kompis stall höromdagen och fick se en häst som stod i hagen med endast 1 lindat ben.
Är det inte så att om man ska linda ex. höger frambenen för hästen har nått knas där, måste man väl linda det andra frambenet också?
Eller hur är det egentligen?
:confused:

Sv: Ett lindat ben?

Varför tycker du att man måste det? Det är ju inget fel på det benet..

Tror många gör det för utseendets skull, men det är inte nödvändigt.

Jag tänker inte på utseendet, utan mer på att det inte blir ett jämt stöd för hästen.

Det kan ju vara så att hästen har en sårskada som man vill hålla rent...
Och jag anser att man ska linda alla fyra benen om det är en skada så hästen står och avlastar, men lindar av de som inte behövs om hästen är ute i hagen, det är inte bra att stå med lindor dygnet runt och det är väl tänkt att hästen ska röra sig lite om den är i hagen.

Jag förstår det, men det beror på skadan. Om hästen har ett mindre sår räcker det om man lägger om det benet hästen har det på. Men om skadan är så allvarlig att den inte vill stödja på benet rekommenderar jag ett stödbandage på det andra så inte det blir överansträngt.

Man får nog själv välja när man tycker det är nödvändigt, men i de flesta fall räcker det med ett bandage. Jag undviker helst bandage i hagen.. hatar att tvätta!

Som flera sagt, det beror mycket på VARFÖR man lindar.

Jag lindar alltid benparet (dvs båda fram eller båda bak) om det är något som hästen kan tänkas avlasta pga. Men när det gäller skydda ett sår lindar jag alltid bara ett ben, det som jag vill täcka såret på.

En sår skada kräver inte bägge benen lindade, däremot vrickningar, stukningar etc då bör man även linda minst det andra frambenet om skadan sitter fram.

well, ska man vara noga så...
hästen avbelastar sina ben diagonalt; har hästen problem med höger fram ska vänster bak även stödjas upp för det är det som hästen belastar mer om den har ont i höger fram.
fast man kan ju inte stå med en häst som är lindad hö. fram o vä. bak, så det blir alltså runt om hur man än vrider och vänder på det.
det är skillnad om det är t.ex. ett sårbandage med kompress+co-flex, det ska ju bara hålla såret fritt från smuts, då är det dumt att linda alla ben med co-flex :p

Tja!

Jag håller med dig! :smirk: Precis så gör jag med. :D

jag har i alla fall lärt mig att man ska linda det andra benet också. Sen om det är det som är mest optimalt vet jag inte, det mest logiska(för mig) vore kanske att man skulle linda samtliga ben med tanke på att hästen avlastar benen diagonalt mer än bredvid...

Min häst har haft endast ett framben lindat när de har sprutat kotleden på det benet. Då är bandaget för att hindra smuts och inte för att stödja.

/Linda

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
876
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10