Ett gäng korkade frågor.

älgen

Trådstartare
Min erfarenhet av isisar sträcker sig till att ha ridit turridning en gång i mitt liv:p

Har dock luskat ut att förutom att rida uti skogen.(det kan man ju liksom göra på alla pållar) så tävlas och tränas det en hel del.

Om jag fattat saken rätt så är det främst gångarterna? och i vissa fall snabbheten som bedöms..

Ni som håller på att träna tävla aktivt. Kan ni inte förklara lite vad man tittar på dessa tävlingar. Som domare då menar jag.

Vilken form vil man ha på hästarna. Vad är bra/dåliga gångarter.

Vidga mina vyer är ni snälla..:bow:

Sv: Ett gäng korkade frågor.

Tack.

Lite klokare blev jag...

Men bildlänken till en töltande häst funkade inte. Sedan förstod jag inte riktigt formen ni vill ha hästarna i.

Lösgjord och med eftergift begriper jag:D

Men skulle någon kunna visa mig en ex töltande häst i bra resp dålig form och förklara skillnaderna.

Det där borde jag och min tant vara bra på.. :D

Sen om jag har rätt är ju en annan fråga.. :angel:

Här är det inte trevligt och inte harmoniskt för fem öre..
Hon går emot, spänner sig och gör upp huvudet för att komma undan min ohyggliga hand.
gaemot.JPG

TROR jag fått lite kläm på vad som är rätt och vad som är helfel..

En annan tanke. Om hästen går ganska högt med sin hals, är det inte stor risk för at de sänker sin rygg då?

För mitt otränade öga ser det svårt ut att få hästen att höja ryggen, samtidigt som den är så "fri" i formen elelr hur man ska beskriva det.

Här kommer en bild då hon bär sig själv, jag har långa tyglar men hjälper henne upp lite då och då, hon är lite byggd i nerförsbacke och hamnar lätt på framdelen..

toltlangtygelgg.jpg

Tack!

Ta inte detta på fel sätt, men är det meningen att hästarna ska gapa så? Tar de stöd på bettet när de töltar?

Som sagt har jag bara ridit turridning en gång. Av någon anledning fick jag då en häst som de ansåg vara svårtöltad.Själv hade jag ingen aning om hur man överhuvudtaget får en häst att tölta..:p

Så jag tänkte att skit samma, vi får väl trava istället. Big deal, men lite synd att man inte fick prova.

Det beordrades tölt och jag "tänkte" tölt trots att jag aldrig ridit det innan. Ledaren vänder sig om och är helt lyrisk för "min" häst töltar och undrar hur jag bar mig åt.

Tja, hur sjutton skulle jag kunna svara på det???

Har nämligen ofta sett att de gör det.

Hur menar du med hjälper henne upp?

Att hon liksom trilalr på bogarna annars?

TROR jag fått lite kläm på vad som är rätt och vad som är helfel..

En annan tanke. Om hästen går ganska högt med sin hals, är det inte stor risk för at de sänker sin rygg då?

För mitt otränade öga ser det svårt ut att få hästen att höja ryggen, samtidigt som den är så "fri" i formen elelr hur man ska beskriva det.

Detta kan vara väldigt olika, beroende på då vilken halsansättning hästen har. Men fortfarande gäller att eftergiften hamnar i nacken, och töltformen är inte densamma som den klassiska dressyrformen. Det är inte så många hästar som kan prestera den formen under tölten, men en och annan finns ju förståss vilket förutsätter en exteriör för det.

Nej, dom skall inte gapa så :P
Men så mycket gapar hon inte på den bilden om man kikar på andra bilder på tanttuta..

Den översta bilden är gräslig (hade en annan innan, men jag tog fel bild där, lite snurrig efter för lite sömn). Däremot kan man lika gärna hinna ta en bild där en häst tuggar på bettet (tant här har haft svårt att acceptera bettet men är idag mycket mer harmonisk med bett och försöker inte bita tag i det på samma sätt, rätt felriden sen tidigare.)

I min ridning så vill jag att Yrpa skall lyssna på mig, hon skall gå på i det tempot jag vill, ber jag henne öka så skall hon öka, likaså skall hon gå ner i tempo när jag ber om det också, och detta med hjälp av små halvhalter. Dressyr är A och O även här, utan dressyr fungerar inget..

Just nu tränar vi korta och intensvia pass, gör hon rätt så avslutas ridturen, vi kan ha ridit i 20 minuter. Detta för att motivera henne till att tycka det är roligt, det är mycket galopper i backar där hon själv får välja farten och det fungerar, hon är rolig nu..

Jag har jobbat som turledare, vi fick order om att inte hjälpa någon ryttare som hade en häst som inte töltade om dom inte sa något om det själv. De som sa något var ridkunniga som inte tyckte tölten kändes som de blivit förklarade att det skulle kännas som, och oftast var det lätt att hjälpa dessa eftersom dom redan kunde rida..

Det där borde jag och min tant vara bra på.. :D

Sen om jag har rätt är ju en annan fråga.. :angel:

Här är det inte trevligt och inte harmoniskt för fem öre..
Hon går emot, spänner sig och gör upp huvudet för att komma undan min ohyggliga hand.
gaemot.JPG

Aja baja, var är hjälmen.:angel:

Hur menar du med hjälper henne upp?

Att hon liksom trilalr på bogarna annars?

rundmage.jpg

Här är hennes oerhört granna exteriör.. :angel: På bilden har hon stått tre veckor pga skada..

Ja, hon trillar på bogarna.
Jag gör förmodligen jättefel när jag "hjälper henne upp" men jag kan inget annat sätt... :o

Jag gör en halvhalt och driver på, oftast måste jag höja handen (dvs när vi har lång tygel för det är då detta händer) för att hon skall känna kontakten med tygeln och inte falla över i trav.

Nej,nej. Säger ite att du gör fel..
Frågar för att jag själv försöker lära mig.

Utan frågor får man inga svar..

Nej,nej. Säger ite att du gör fel..
Frågar för att jag själv försöker lära mig.

Utan frågor får man inga svar..

Jag sa nog mer att jag gör fel :P Bättre att erkänna det direkt och lära sig av vad andra skriver.. :angel:

Men ja, man lär sig så mycket av att bara surfa runt här :D
Nu är inte min häst vacker och sånt, men hon kan röra sig och hon kan stoa sig, en dag är hon flott och verkligen snygg, nästa dag är hon symaskin och går emot ALLT vad hjälper heter.. Så det kändes som om att hon kunde visa hur dom kan gå och hur dom kan gå även om det är fel sätt att gå på.. :bump:

Måste sova nu, inte ens jag förstod vad jag skrev där.. :cool:

Hej!
På dessa bilder är hästen mjuk och avslappnad i nacken. Man strävar efter att kunna rida tölt i både en hjupare form och en lite "högre" tävlingsform.

Tölt
GrabbedFrame5.jpg

Tölt
GrabbedFrame6.jpg

trav
GrabbedFrame10.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Islandshäst När jag köpte min pålle sa dom att han var en 5-gångare. Jaha, tänkte vi men vi la passen på hyllan då han hamnade i grisepass så fort...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·
Islandshäst hej! tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få...
2
Svar
33
· Visningar
3 154
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar