Ett dygn i danmark

spinxx

Trådstartare
Jag blev bjuden till en vän för att övernatta i Danmark en natt i sommar (Innan jag kör vidare till Falsterbo).
Kom att tänka på deras hund-lag eftersom min valp delvis består av en av de förbjudna raserna.
Hittade inga bra svar på vad som gäller om jag vill ha med mig hunden till Danmark (vilket jag isåfall måste) så jag mailade danska jordbruksverket och fick som svar att hunden inte får vistas i landet mer än att han får rastas om jag bara är på genomresa.
Jag tycker naturligtvis att det är så synd att skall behöva tacka nej till en middag med en gammal vän p.g.a. detta.

Min fråga till er är således:
Kan ett dygn räknas som genomresa?
Vad blir påföljden om man blir påhoppad på stan med en "förbjuden" hund?
Hur hade ni gjort?

Min Danske vän skrattar åt regeln och säger att det omöjligt kan vara några problem, (hunden är snart 4 månader och väger 4 kg, så det är ingen stor hund vi pratar om, däremot ser han ut som en liten Staffe, så man kan inte lura vem som helst :D)
Men jag är feg av mig och vill vara på den säkra sidan.

Jag blev bjuden till en vän för att övernatta i Danmark en natt i sommar (Innan jag kör vidare till Falsterbo).
Kom att tänka på deras hund-lag eftersom min valp delvis består av en av de förbjudna raserna.
Hittade inga bra svar på vad som gäller om jag vill ha med mig hunden till Danmark (vilket jag isåfall måste) så jag mailade danska jordbruksverket och fick som svar att hunden inte får vistas i landet mer än att han får rastas om jag bara är på genomresa.
Jag tycker naturligtvis att det är så synd att skall behöva tacka nej till en middag med en gammal vän p.g.a. detta.

Hur hade ni gjort?

Min Danske vän skrattar åt regeln och säger att det omöjligt kan vara några problem, (hunden är snart 4 månader och väger 4 kg, så det är ingen stor hund vi pratar om, däremot ser han ut som en liten Staffe, så man kan inte lura vem som helst :D)

Vad är ev påföljder och vem kollar? Du kanske kan be dem utveckla sitt svar.

Det är väl det man bör överväga. Genomresa är nog just bara en genomresa dvs passage , inte att man ska stanna till ett dygn.

Är rasen förbjuden får man väl anta böter kanske om man vågar chansa om genomresa tycks vara okej.

Fann denna. Om det inte är ändrat, så får man inte som turist ta in de förbjudna raserna utan det tycks vara undantaget att passera/ta sig genom landet som gäller. Helst ska de inte lämna sin transport utan bara rastas om nödvändigt.
Raserna som är undantagna annars ska vara hemmahörande i landet tex inköpta, födda i landet , införda etc före de nya bestämmelserna 2010 och ska ha ett visst koppeltyp samt munkorg på.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132599

Jag personligen tror inte hunden blir omhändertagen direkt men risk för böter eller stopp i tull.

Senast ändrad:

Hur hade ni gjort?

Jag har också en hund av så kallad förbjuden ras, skulle aldrig ta med mig hunden till vare sig Norge eller Danmark, just för att flera hundar har omhändertagits och avlivats där sedan pga sitt utseende.

Hur hade ni gjort?

Bjud över vännen till Malmö istället :).

1. Ett dygn räknas inte som genomresa
2. Påföljden blir polisomhändertagande till du kan bevisa att hunden inte har någon av de förbjudna raserna i sig. Om du inte kan detta blir det avlivning.
3. Jag hade aldrig chansat, trots att risken för att du blir påkommen är minst sagt minimal.

/hagel - veterinär som jobbar hos Fødevarestyrelsen (motsvarigheten till Sveriges Jordbruksverket och Livsmedelsverket)

Det är konstigt, sist jag var i Danmark (förra året) så såg jag flera tvättäkta shitbulls, utan munkorg eller liknande - mitt i stan.
Blev lagom chockad och trodde att jag tänkt helt fel angående deras rasförbjud, men tydligen har jag inte det.
Undra hur det vågade gå runt med hundarna så?

Det är konstigt, sist jag var i Danmark (förra året) så såg jag flera tvättäkta shitbulls, utan munkorg eller liknande - mitt i stan.
Blev lagom chockad och trodde att jag tänkt helt fel angående deras rasförbjud, men tydligen har jag inte det.
När kom förbudet ? Hundar födda före förbudet har väl fått vara kvar.

Utan att ha några källor på det: jag tror att vissa ägare till "shitbulls" prioriterar sin 'street cred' högre än ett hundliv.

Inte så relaterat till TS, men kanske intressant ändå :).

"Hundeloven" blev införd utan att man egentligen hade vetenskapliga bevis för att dessa 13 raser skulle vara överrepresenterade i statistiken över bitskador på andra hundar eller människor. När man utvärderade lagens reella effekt efter tre år fann man inte heller några statistiska sammanhang som visade att bitskador från hundar hade minskat efter att lagen infördes. Det man kom fram till var att bitskador orsakade av hundar är ett ägarproblem och inte ett hundras-problem. Den enda starka effekt man fann var att gemene man kände sig tryggare :meh:. De flesta hundmänniskor anser nog att det är en falsk trygghet, eftersom hundar uppenbarligen orsakar lika mycker skador som tidigare... Hundägande är ju svårare att lagstifta om liksom :cautious:.

Lagen är idiotisk och stoppar inte idioter från att skaffa hund.
Så går det när politiker fattar beslut som inte är vetenskapligt grundade för fem öre. Populistfasoner.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka