Ett bra allround kallblod?

Tjockisina

Trådstartare
Älskar kallblods hästar och har även ägt en NSV travare dock ingen inkörd sådan eller startad.
Hon va världens underbaraste dock envis och stark som de flesta sådana är men helt underbar att hoppa och rida dressyr på och hade en mjuk lätt o skön gång, för o va så stor.
Drömmer om att köpa mej ett till kallblod i framtiden men funderar på vad de ska bli för nån sort.
Nån som har förslag? Ska va en grov häst men endå lätt om ni förstår, duktig o snygg i dressyren och även kunna hoppa en del.
Vad finns de för sköna kallblod som skulle passa mej?
Nån som har lite bilder på sina kallblod kanske så man kan få lite inspiration kanske=)

Sv: Ett bra allround kallblod?

Den Finska Hasten, kanske?

:banana:
Ja, den är ofta en mkt bra allroundhäst, speciellt om man får tag i en av ridhästmodell.

Min egen är av travstam och har kanske inte de allra bästa förutsättningarna, men han älskar att hoppa och tar sig fram överallt i skogen. Han är 156 cm hög, en bra storlek tycker jag!:)

skrittBRA.jpg

stormhuvud2beskuren-1.jpg

Nordsvensk brukshäst såklart!

Kika in på http://www.nordsvenskdalarna.com
Scrolla ner och kika under forumet där finns bilder på många nordsvenska brukshästar. En väldig allroundhäst som grejar brukskörning, finkörning, dressyr, hoppning och allt annat också.

Det gäller bara att hitta rätt individ!

/M - med två nordsvenska brukshästar...

Åhh sika fina hästar.. visste inte änns de fanns finnehästar=)
Dom va verkligen fina men hur vanliga e dom egentligen?? och kostar dom skjortan??=)

Kanske en Tinker:love: skulle kunna vara något?

Åhh sika fina hästar.. visste inte änns de fanns finnehästar=)
Dom va verkligen fina men hur vanliga e dom egentligen?? och kostar dom skjortan??=)

I Finland är dom jättevanliga, men jag vet att det finns endel i Sveriege också, speciellt i de norra delarna.
Prisnivån i Sverige känner jag inte till, men här kostar de nog allt mellan 800-3000€, beroende på om det är en avdankad kallblodstravare eller en utbildad ridhäst.

Visst är dom fina! Helt underbara.

Ta gärna kontakt med hon som har hemsidan jag länkade till. Hon berättar gärna mer.
Det är inte så himla krångligt att importera dom och Inger som har hemsidan har både positiva och negativa erfarenheter så hon kan nog ge dig goda råd.

Jag vet en vacker ras men det är inte så gott om dom i Sverige. Det är Noriker. Kolla in denna hemsida för bilder o info.
Dom är vänliga, coola och sååå vackra!

http://web.telia.com/~u59601902/index.htm

5297274.jpg

6025288.jpg

Åh vilka godingar! :love:
"Finnhästarna" Är också fina :), liksom lite lättare i typen på de bilder jag hittade iaf :O, kanske skulle vara trevliga allroundhästar.
Min egna lilla dröm är att min andra häst jag skaffar skall vara en allroundhäst, kanske inkörd, av lite "tyngre modell"... Så jag spanar runt lite och ser vad det finns för olika raser osv. Vill gärna kunna dåde rida dressry, hoppa lite, kanske fältävlan?! Och om hästen är inkörd, kanske man kan gå ngn kul körkurs osv med den! :D Åhh.. Drömma kan man ju i alla fall...:love:

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30