Ett år senare...

U

universum

Skrev denna tråd för snart ett år sedan... och hästen finns fortfarande kvar...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=994906

Hästen fick stå i hela sommaren, hösten och vintern, gå på lösdrift (som hon alltid gör) och bara vara häst. Lite då och då gick vi någon promenad, lekt lite på ridbanan och jobbat med komunikationen. Fick en helt ny häst i våras när vi började med igångsättningen.

*Hovarna har blivit mycket bättre och hon är snäll med hovslagaren. (måste tacka min tålmodiga och skickliga hovslagare :bow: )
*Hon är snäll vid all daglighantering.
*Hästen har varit snäll att rida, lite bråk har det varit, men inte som tidigare då hon blev okontaktbar och bara ville få av ryttaren från ryggen så fort man ställde krav. Nu under sommaren så har hon varit väldigt snäll och fin :)
*Vi har hittat en medryttare som det fungerar jätte bra med
*Hon har hållt sig skadefri och verkar hålla för ridning, vi har inte behövt åka till veterinären för någon ny skada sedan förra sommaren *peppar peppar*

Problem som återstår:
*Körning i transporten, blir fortfarande väldigt stressad!
*Väver fortfarande mycket när hon står på box
*Fick en kronisk skada efter förra sommarens sårskada, men det är ju inget man kan göra något åt.

Det känns hoppfullt när jag hittade den gammla tråden och läste vad jag skrev för 1år sedan, så mycket som blivit bättre! :) men samtidigt så är det ett stort problem för oss att hon inte går att köra i transporten. Med rätt träning så borde de dock gå att få ordning på, men vävandet är ju något man får leva med.

Samtidigt så är jag väldigt less, det känns JÄTTE tungt att ta tag i transporterandet. Har varit så nära att slänga ut henne på annons, sälja BILLIGT och bara bli av med henne, tankar på slakt har också funnits. Skulle jag lägga ut en annons nu så skulle jag iallafall inte behöva ge bort hästen, det skulle nog finnas människor som fakttiskt skulle vilja köpa henne. för hon är en trevlig häst nu! Så egentligen är det rätt tid att sälja. men samtidigt så vill jag få ordning på det sista också...

Det är svårt! Jag kan bara inte hålla på ett år till som jag gjort, jag vill ju komma ut och träna och åka på någon liten tävling! Lite pepping eller stöttande ord skulle kunna vara på sin plats, alternativt nån som säger åt mig att sälja eländet medans jag kan ;)

Sv: Ett år senare...

HEJA DIG! Du har gjort världens framsteg och ska minsann vara stolt! Jag återkommer mer imorgon, har en liten lill-kusin i sängen bredvid som ska sova.

medryttaren har tyvär inget intresse av att ha en egen häst, hon tycker att det är alldeles lagomt att bara rida några dagar i veckan! Annars hade ju det varit den ultimata lösningen :)

Vad bra att det går framåt i alla fall. :)

Att hon väver inne är väl "fixat" genom lösdriften så att säga. Hon slipper stressa upp sig. Transportering kan man öva på. Kronisk skada däremot låter inte roligt...

Jag har iallafall lagt ut hästen på annons nu, sen får vi se om hon blir såld eller inte... det kommer nog bli svårt att hitta en bra hem till en sådan här häst!

Egentligen la jag ut henne på annons för att sporra mig själv, hon lär inte bli såld inom 1mån och innan dess hoppas jag att vi kommit så långt att körningen i transporten inte är något problem och att vi börjat komma igång på riktigt. Annars så säljs hon... det känns tråkigt, men det är inte heller roligt att ha en häst som man känner sig begränsad med.

Det känns tråkigt, men det är inte heller roligt att ha en häst som man känner sig begränsad med.

Ja, där har du ju svaret!

Oavsett vad som händer nu tycker jag att det låter som att du kan vara stolt över dig själv och det arbete du lagt ned på hästen! Det finns säkert de som tycker att det är vansinne att överväga att ta bort hästen när det faktiskt går framåt efter så många år.
Om det nu blir så att du säljer eller tar bort hästen hoppas jag att du kan se de senaste åren som lärorika och utvecklande, och inte som förlorade år.

Jag antar att det inte är ett alternativ att skaffa en häst till, som du kan rida parallellt med den här?

Och, om du nu behåller hästen: Jag har en vän som har gått igenom ungefär samma resa som du. Köpte en ganska knepig unghäst, började utbilda den, den fick skada på skada och blev stående i flera år. Under en period gick det bara med nöd och näppe att verka hästen, hon fick göra det själv under överinseende av hovslagaren. Den gick naturligtvis inte att lasta, bland annat ådrog han sig en kronisk skada i samband med lastning. (Suck...). Opålitlig vid ridning, under de perioder det väl gick att rida.

Hästen är idag snäll, fullt ridbar, och går att lasta efter en viss övertalning. Hon funderar t.o.m. på att börja tävla till hösten.

Tyvär har jag varken pengar eller ork att hålla på med en till häst! Hade gärna haft en hästgård, då hade hon kunna få gå och skrota i hagen eller nåt...

Känns skönt att höra att det finns fler vildbusar där ute som det blivit ordning på! :) Min häst fungerar ju numera bra med mig, för vi har lärt känna varandra! Lita på varandra och jag har lärt mig känna/förebygga innan "utbrott" kommer. Det blev dock en bakslag i veckan när hästen försökte få av medryttaren i skogen. men medryttaren vill ändå fortsätta rida, dock är det bestämt att hon bara ska hålla sig på ridbanan samt "runt byn" där hästen känner sig lugn, trygg och sköter sig. För hon är ju riktigt trevlig att rida när hon är lugn ;)

Visst har du gjort ett jättejobb och ditt tålamod är beunransvärt. Men att ha häst ska vara roligt. Du vill träna och tävla vilket denna häst inte lämpar sig för. Kanske kanske kan du om några år komma ut på en tävling men det vet du inte. Visst har du kommer långt på ett år, men hur långt är det kvar till du kan träna och tävla och då menar jag inte bara en klubbtävling då och då?Ransaka dig själv - är det verkligen detta du vill med ditt hästägande?
Om inte så gör både dig och hästen en tjänst att avbryta ert "samarbete". Hur det ska ske kan bara du själv bestämma, försäljning, ut på foder, avlivning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama