Etik/moral-fråga..?

J

Jozephin

Vet inte om detta inlägget skall ligga här men...

Jag letar ju som bekant efter en hamster eller två dvärghamstrar (har kanske fått tag på en by the way.). Jag har mailat till massa olika uppfödareoch fått svar från alla men bara en av dessa var en möjlighet. Med tanke på vissa avstånd med mera. Nämner inga namn!
När jag väll får svar från denne uppfödaren som bodde i min "närhet" så blev jag rent ut sagt chockad!
Citerar en mening i mailet.
"Jag vet inte när det blir roborovski ungar och i så fall är det ganska mycket inavel"

Jag syftar självklart på ordet INAVEL!
Nu kanske vissa tycker jag är sjuk i huvudet men ärligt talat... inavel! Skrivet av en registrerad uppfödare? Med så kallade avels och utställningshamstrar!
För min egen del anser jag att inavel är lika illa oavsett vad det är för individ.

Så.. är det jag som överreagerar eller hur skall detta egentligen tolkas?
För mig skulle det vara stört omöjligt att köpa ett djur från någon som säger så. Eller har jag tolkat detta fel??? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Etik/moral-fråga..?

Tycker själv det beror mycket på djuren, är de perfekta så visst kan inavel vara ok.

Dock tror jag knappast att det finns några perfekta djur så samtidigt är inavel inte ok enligt mig.

Många av våra husdjursarter (speciellt färgvarianter då) har ju framkommit genom inavel, och en del uppfödare sysslar fortfarande med sånt. Så länge det är en väldigt erfaren uppfödare som vet vad h*n gör och inavlar lite med speciellt syfte (friskare linjer t ex) så är det nog ingen fara. Fast jag hade nog ändå haft lite baktankar vad gäller köp med inavel. :crazy: Man vet ju aldrig...fast alla inavlade djur har ju inte 15 tassar. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju ha ett syfte, exvis att få fram fler ungar av en ovanlig färg. Isåfall kan det ju vara motiverat. Eller så kan det ju ha blivit en syskonparning som skett innan ungarna "egentligen borde" ha varit könsmogna - sånt händer.
Så om du "bara" ska ha ett par av samma kön till sällskap, så tror jag inte du behöver vara orolig att köpa av de ungarna.

Vad jag vet så har roborovskis inte några ärftliga sjukdmar alls så inavel ger stort sätt inga negativa effekter än storlek och fertilitet.
Det är hamstrar vi pratar om och dom "tål" hårdare inavel.
Dom största och bästa hamteruppfödarna med dom vinstrikaste hamstrarna ägnar sig åt inavel och linjeavel.
För att förstå hur, vad och varför bör man vara kunnig i avel.
Du kan läsa mer här:
http://www.algonet.se/~hamster/inavel.htm
Det är Svergies kunnigaste på hamster som har skrivit artikeln och on är grymt bra på avel i största allmänhet också.

Okej då kanske det låter värre än det är. Men i mina öron låter inavel fel på alla sätt ändå men kan hända att hamstrar "tål" det som ni säger. Tycker nog ändå att det är lite fel. Men men jag vet inte. Inte så insatt som sagt.

Fördelen med inavel är att alla starka och svaga sidor kommer fram. Nackdelen är att alla svaga sidor kommer fram.
Fördelen med att svaga sidor kommer fram snabbt är att man slipper att föra dom vidare speciellt när det är recenssiva gener det handlar om som tex diabetes hos campbeller där det kommer från en albino hanne som pga sin färg avlats in i många linjer och spritt detta. Hade man ägnat sig åt inavel hade detta kommit fram mycket snabbare och gett mindre drabbade djur i längden.
Som sagt det är fördelar och nackdelar och det är inget som någon som inte är insatt i avel och genetik.
Det kräver kunskap och en förmåga att hålla huvudet kallt samt ta bort dom djur som har defekter ur aveln och då även mamman och pappan i det fallet ev en hel linje.
Hundar och inavel är inte alltid så bra då hundar har ett antal ärftliga sjukdomar.
Genom inavel triggas dom fram lättare medans utavel kan ge flera generationer innan något poppar upp och visar sig.
Vi människor har många arvsbundna sjukdomar så inavel hos oss är inte att rekommendera oavsätt :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka