Et, kiropraktor eller veterinär?

Piek

Trådstartare
Min häst har börjat krångla lite när man ska arbeta henne.
Det är oftast i början av ridpassen innan hon har kommit igång som hon tramsar lite, studsar, bockar och reser sig. Inte mycket men för att komma undan.
Jag och min tränare har trott att det är för att hon tyckt att det har varit jobbigt då hon inte blivit speciellt hårt arbetad tidigare utan mest luffsat i skogen.

Men eftersom det inte går över vill jag kolla upp så att hon inte har ont. Men vem ska man vända sig till? vet, et eller kiropraktor?
Vi har klämt, kännt, gjort hältutredning av annan orsak, kollat hur hon betett sig osv och kan inte hitta NÅGONTING som tyder på att hon har ont :crazy: Så jag hoppas verkligen att det är hon som har kommit på att det blir mindre jobbigt om hon krånglar men som sagt jag vill kolla upp det...

Sv: Et, kiropraktor eller veterinär?

Veterinär först givetvis, nån som fokuserar på hela hästkroppen och inte bara benen (dvs bara gör böjprov och konstaterar hälta eller icke hälta). Oftast kommer problemen högt uppifrån (rygg, bäcken). Sen kan man gå vidare med "alternativa" metoder beroende på vad för fynd som görs:).

Finns inget "eller" mellan veterinär och alternativa behandlingar.
Börja alltid med veterinär och sen kan man såklart kombinera med alternativa behandlingar om man vill och har råd.
Sen kan man underhålla med ET, kiropraktik, massage , men börjar man bli orolig över ngt så är veterinär första alternativet tycker jag.

Nu vet jag ju inte vart du bor men kolla om det inte finns en hästklinik du kan åka till där det finns veternärer med en utbildning i kiropraktik. Ganska vanligt där jag bor å kan kankse vara värt en lite längre resa gentemot att du kankse får åka två gånger om veternären inte hittar något. Bor du i landets södra del så kan jag kankse tipsa dig om några.

Lycka till!

Det är ju det absolut bästa, att hitta en "alltiett" veterinär:). Min veterinär jobbar mkt med kiropraktik, och han gör under med min "gamling" som lätt drar på sig spänningar. Har mesta utrustningen,och kan således göra det mesta på hemmaplan( ul, gastroskopi osv) Även duktig på tänder. Behöver ingen annan än honom, undantag är om han vill ha en plåt på något, då remissar han. Himla praktiskt:bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 542
Senast: Magiana
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 290
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025