Esucos, ta eller inte ta??

Status
Stängd för vidare inlägg.

MoonFlight

Trådstartare
Jag är gravid i 11-12 veckan.
Förra veckan vart jag inlagd på Sahlgrenska under 4 dagar pga att jag har gått ner 10 kg på 5 veckor och inte kunde äta eller dricka och få behålla det. Var riktigt uttorkad och utsvulten. Fick dropp och det vart bättre, kunde äta och kände mig piggare. När jag låg där fick jag även börja äta en tablett, Esucos, för illamående (det var det som sa i alla fall) och jag tog ½ tablett *4 /dag och har så gjort sedan i tisdags.
Men när jag fick ut mina tabletter lästa vi på bipacksedeln som följde med (
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19640930000015&DocTypeID=7&UserTypeID=2
) och vart lite fundersamma över varför jag skulle äta den.
För när man kolla på användningsområde så står det:
Hur verkar ESUCOS?
ESUCOS dämpar vissa funktioner i hjärnan utan att vara vanebildande samt blockerar histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader. På så sätt ger den effekt mot oro. SAMT Vad används ESUCOS för?
Korttidsbehandling av orostillstånd.

Min fråga är VARFÖR får jag denna tablett?? Det står dessutom att gravida inte ska äta den (finns risk för missfall då). Läkaren sa att det bara var farligt den senare delen av graviditeten men det känns ändå inte säkert.

Så min fråga är, ska jag sluta ta den och ta reda på VARFÖR jag får denna och begära ut min journal från sjukhuset. Ringa runt till olika mvc och kolla och se vad dom säger om det och om man brukar ge gravida denna tablett.

// En som inte förstår varför jag ska ta denna tablett...
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

jag hade inte tagit medicin som gravida bör undvika. ring läkaren och be att få ALL info...
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

esucos vet jag också endel som får när dom mår illa jag fick dom dock som ÅNGESTDÄMPANDE... (lider bla av panikångest i perioder)...
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

Om jag hade någon ångest skulle jag förstå varför jag fick dom men jeg mår bra på det sättet så...
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

Det står ju också : "Observera att läkaren kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med annan dosering, än angiven i bipacksedeln. Följ alltid läkarens ordination och anvisningarna på läkemedelsförpackningen."

Samt:"Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av ESUCOS under graviditet."
Alltså behöver det inta definitivt vara så.

Som filiduttan sa så finns det dom som får medicinen mot illamående. Många mediciner har ju visat sig vara användbara även mot annat än dom är tänkt att verka mot ursprungligen, så är det säkert med denna.

Känner du dig orolig och osäker, så kontakta läkaren och tala om dina funderingar. En annan läkare kan ju inte förklara varför den behandlande läkaren skrev ut just den medicinen till dig.
Det är alltid bäst att gå direkt till källan enligt min erfarenhet iaf.
Lycka till
=hug.gif
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

Visst kan det vara så att tabletten minskar illamåendet. Men jag hade inte vågat ta den. Tänker på nevrosedynbarnen (eller hur det nu stavas)
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

Esucos är ett neuroleptikum som fungerar ungefär som åksjukemedel.

Det är ofta bra mot illamående.

Det är inte som neurosedyn eftersom det är gammalt och beprövat under mååånga graviditeter, och ger alltså inte missbildningar eller missfallsrisk.

Däremot kan det påverka fostret under sista tredjedelen av graviditeten när nervsystemet är mer utvecklat.

I början av graviditeten är det "säkert" att ta, och då är det bättre för fostret att göra det än att mamman svälter, är uttorkad och mår jättedåligt.

Tim
(läkare)
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

En av våra boende på mitt jobb tar esucos för att han kan va våldsam. Vad jag vet så är det lugnande eller mot oro!
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

jag har ätit det mot ångest men fick det även på förlossningen då jag fick sovdos och även under kejsarsnittet.
 
Sv: Esucos, ta eller inte ta??

När jag väntade mitt andra barn så kändes det som jag inte gjorde annat än kräktes.. Flera gånger om dagen i ca 22 veckor.
Läkaren på mvc skrev ut Primperan , det hjälpe lite men mest blev jag otroligt dåsig och kunde somna lite hur som helst.
Jag vart inte så illa däran som du så att jag gick ner i vikt. Däremot stod jag stilla och det är inte riktigt vad de önskade sig (50 kilo /171 cm)
Läkaren vet nog ev. biverkningar , men är du orolig så tycker jag du ska ringa och höra. Så slipper du grunna på det sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 988
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 517
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp