Ert drömstall

3rixon

Trådstartare
Jag undrar hur ert drömstall ser ut, eller rättare sagt hela anläggningen!
Hur stor vill du att boxen ska vara? Med galler, hög mellanvägg eller ingenting alls som hindrar hästarna att komma åt varandra? Vilken typ av golv? Hur ser hagarna ut? Plana eller kuperade? Eltråd eller trästaket? Storlek på ridhus/paddock och underlag? Berätta allt ni önskar hos ett stall och beskriv ert drömstall. :D
 
Sv: Ert drömstall

En tråd att drömma bort sig i :)

Jag skulle vilja ha en liten U gård i stil med "skånelänga" där innergården fungerar som paddock, boningshuset ska vara rustikt med träbjälkar, mörkt golv, stoooor kamin/eldstad. Liten irländsk/engelskt stuk. Utsidan ska dock gå åt spansk hacienda med teracotta(stavning?!) putsade väggar.
Stallet ska vara litet och gemytligt men med stora boxar,(max 6st) halvväggar i mahogny betsat trä. Ska finnas dörrar med luckor ut mot "innergården" i mitt fall en paddock :) Lummigt runtom i omgivningen, stora kuperade hagar där hästarna får leva så naturligt som möjligt och där ska även finnas lösdriftsstall som kommer att användas mest! Kring hagar och paddock skulle jag ha trästaket betsat i mahogny, samt eltråd överst.
Ultimat vore att ha en loge inredd som en liten picadero, träbjälkar och som i stallet- målad i mahogny för varmare intryck :) Jag är inte för jättestora anläggningar, uta hellre litet och gemytligt, en välkomnande infart på skogsväg med blommor utsatta på sommaren och lyktor på höst/vinter. Till min picadero hade jag bjudit in diverse tränare inom AR :)
 
Sv: Ert drömstall

Jag vill inte bo på anläggningen, isåfall på fastigheten intill, så bostadshus och sånt finns inte med i min dröm :p

Stallet har ca 10-15 boxar uppdelat i två stalldelar. Det har formen av ett kantigt U, där "pinnarna" är stall och "botten" är sadel- och foderkammare och människoutrymmen som omklädningsrum, kök, toalett. Foderkammaren har riktigt smart förvaring för olika sorters grovfoder och ett par veckors förbrukning av hö, så man inte behöver släpa hö hela tiden. Och hörummet ska gå att komma in i genom en port utifrån så man kan köra in med fyrhjuling iallafall.
Boxarna i stallet är ganska stora, minst 12 kvadrat, och en eller två i varje stalldel är större för sto + föl eller två vuxna hästar. Stående brädor med galler ovanför. Ingen öppning eller så i gallret men gärna lite "pimpat" på något fint och säkert sätt. Och gärna galler hela vägen ner till golvet en bit av främre väggen för bättre ventilation :)
Golvet i stallgången får gärna vara något lite roligare, men vad vet jag inte heller än... Gummimatta eller spångång, tror jag.
"Inne i" U-et vet jag inte riktigt vad jag vill ha, kanske sjukhage, skrittband eller fikaplats för människor. Eller något annat :p Ytterväggarna på stallet får gärna vara i slaggsten eller tegel :love:

Sedan ska det på anläggningen finnas bra parkering (bra dränerad, inte asfalt, stor) och carport för minst en (dvs min :D) transport. Separat byggnad för storförvaring av hö och strö en liten bit ifrån stallet, och gödselhantering i någon annan form än bara en stor hög på öppen platta. Paddock, minst 25*50, och rundcorall som ska ha höga rejäla staket. Ridhus är väl aldrig fel men ärligt talat så är det inte nödvändigt om det är relativt nära till ridhus, och jag tror inte jag orkar sköta hur mycket som helst ;) Underlag på paddock och rundkorall har jag inte riktigt koll på vad som är bäst just här, kanske det där gummimaterialet?

Nära stallet ska det finnas sjukhagar/rasthagar i varierande storlek från 12 kvadrat till ca 800 kvadrat, och "utanför" det de större hagarna som gärna får vara kuperade, ganska mycket gles skog, inte så mycket sten och skrot på marken. 6 såna hagar blir bra, och de ska vara några hektar/styck. Staketet runt hagarna ska vara sånt där underhållsfritt plaststaket, som kompletteras med eltråd (eller har inbyggt eltråd). Uppvärmda vattenkar i alla hagar som används ofta (alltså inte i minihagarna) och foderautomater iallafall i de största hagarna :)
De stora hagarna (iallafall några av dem, minst 2 gärna 4) ska också ha ligghallar för ca 6 hästar/hage så de kan fungera som lösdrift. Dessa ligghallar bör också gå att stänga, och eventuellt dela av i två eller tre stora gruppboxar/ligghall.

Runt hela anläggningen ska det gå en ridslinga med bra underlag, sviktande men inte för tungt. Den ridslingan får gärna vara inramad av gården/hagstaketen på ena sidan (insidan) och av en stenmur på utsidan :love: Och så ett par stora feta järngrindar vid infarterna till gården, men det är verkligen en sjukt onödig detalj :D Men jag har iallafall gärna ridslingan inhägnad på något vis.

På den anläggningen ska det sedan bo ca 20 hästar, både uppstallade och lösdrift :) Då blir det gott om utrymme och flexibilitet, utan att bli stort och opersonligt eftersom allt hålls lite indelat i mindre "delar".
 
Sv: Ert drömstall

Ett litet stall med fyra boxar, dusch spilta, ordentlig sadel och foder kammare. ( saknar verkligen de nu ). En ridbana i lagom storlek med bra belysning och underlag!
Vill ha trä väggar i stallet, gärna lite mörkare med öppna box dörrar så hästarna kan hänga ut med huvudet :)
Lagom stora hagar, gärna både med skog och bete!
Hade ju vart skönt med ridhus men ingen nödvändighet egentligen!
Och bra rid och kör vägar är ett måste!
 
Sv: Ert drömstall

Funktion går alltid före estetik för mig. Så ett stall med rymliga boxar (6-8 st) med bra skötselplatser, gärna 2 st. Spolspilta med varmvatten, sadelkammare med gott om plats och gärna en toalett.

Men huvudsaken är bra ligghallar och torra hagar. Gärna ridhus, hellre ridhus än ridbana.
 
Sv: Ert drömstall

Jag hade velat ha gården i typisk skånelänga med bostadshuset i den öppna delen av U:et. Ett bostadshus på ~130 kvm, på nedervåningen skulle det vara kök med matplats, toalett och vardagsrum, på övervåningen skulle det vara öppet upp till nock - halva sovrum med eldstad och andra halvan två sovrum/kontor för framtida generationer. I vardagsrummet skulle det också finnas eldstad. Huset skulle ha inglasad farstu med massa spröjs och alla andra fönster skulle ha spröjs i överkant.
Huset skulle vara vitt invändigt med mörkt trägolv och inrett lantligt men enkelt. Det skulle antingen vara rött med vita knutar eller gult med vita knutar.

Utanför skulle det vara stockrosor och lavendel planterad och på baksidan skulle det finnas en mindre stenlagd altan.

Udelen skulle uppdelad på så vis att ena | delen skulle vara ett ljust stall öppet upp till nock med öppna fronter. 7-9 murade boxar och mörkbetsade boxdörrar. Spolspilta/solarie skulle finnas samt rymlig sadelkammare med kraftfoderrum ovanpå. I andra | delen skulle det vara två lösdrifter även de öppet upp till nock. Lösdrifterna skulle leda ut till två beten i storlek 1 ha styck som går att dela av så de på vintern blir ½ ha stycke. I de två bitarna som blir bredvid infarten i U:et _ och _ (|_ _| )skulle sadelkammaren vara förlagd i den ena som är vid stalldelen och i den delen bredvid lösdriften lägenhet eller fikarum.

Bakom bostadshuset skulle först ligga en paddock modell större och bakom den skulle hagarna ligga, kuperad terräng med lövträd i. Bakom stallet skulle det ligga ridhus. Om man tog sig bortanför hagarna skulle det vara terrängbana och bortanför den och lite runt gården ligga skog med anlagda ridvägar. Självklart skulle det inne i skogen ligga en insjö med ordninggjord strand, långgrunt och stenfritt.

Haha vill inte veta vad denna gård skulle kosta med all den mark som skulle behövas :angel: Men vill ha ungefär 20 ha betesmark och ungefär 30-40 ha skog.
 
Sv: Ert drömstall

Min dröm är att ha en stor gård med både stort bostadshus storlek "typisk" herrgård och ett stort stall med samma stil på utsidan som bostadshuset. Gärna lite äldre.
Boxantalet ska vara minst två, max tio boxar då jag vill kunna hyra ut boxarna men vill inte ha allt för mycket människor springandes. Boxdörrarna ska vara skjut-dörrar så att de inte tar allt för mycket plats i gången. Det ska gärna gå att öppna gallret någonstans så att man kan slänga in hö och lägga in kraft utan att behöva öppna till hästen.
Inredningen ska gå i "antik-vit"/svart.
Spolspilta och stor sadelkammare/fikarum vill jag också ha! Där ska det också finnas plats så att det till varje box finns det ett stort skåp. Toalett hade inte heller varit helt fel.
Stor och bred ingång i stallet med dörrar så att man kan välja att ha antingen helt öppet eller ena dörren stängd.
Ridhus på gården vill jag också ha!

Bra hagar är ett måste! Gärna där hästarna har möjlighet att gå in bland träd för att söka skydd vid dåligt/varmt väder.

Dags att börja tjäna pengar:p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 698
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej! Jag är arkitekt och ska just sätta igång med en förstudie till en ridanläggning (för ca 35-40 hästar, med stall, ridhus...
2
Svar
21
· Visningar
3 332
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp