Ert BÄSTA sommarfika?

Exile

Trådstartare
Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har bestämt mig för att jag inte ska vara den som köper en bullpåse utan det ska vara hembakt.

Det kan vara allt ifrån kakor och kex till muffins och långpannekakor, har inga krav på varken smaksättning eller utseende. Men jag letar efter detdär superfikat, den där grejen era vänner och släktingar alltid ber er göra och ta med. Alltså ingen "helt okej" grej utan något speciellt.

Ett par "krav" då (sen kan man ju såklart alltid frångå dessa ändå för någon annan här kan ju ha glädje av det, men för min del alltså):
Det ska vara "portionsbitar" alltså inte en tårta eller liknande utan mindre styckbitar.
Ska inte kräva konstant kyl eller frys fram tills det ska ätas som t.ex glass eller något med grädde, det ska tålas att ta med och vara i rumstemp några timmar.
Inte för komplicerat! Degrecept som kräver knådning och jäsning, eller pilligare greker som biskvier eller macarons går bort för mig, det måste vara snabbt och lätt för en bak-noob.

Så, vad är ert bästa fika? :)
 
Jag får alltid mycket uppskattning för småkakor! Mina bästa är kolasnittar, chokladsnittar och hallongrottor.

Ett steg upp är chocolate chip cookies, lite mer arbete men väldigt lyxigt.

Gjorde en gång en katalanruta i långpanna med hallon/rabarbersylt som jag skar i små bitar sen som blev otroligt uppskattat.
 
Fika i långpanna är gott och enkelt. Mockarutor är väldigt gott lägg dem i burkar med bakplåtspapper som du klipper till i lagom storlek mellan varje lager så håller de sig bra i rumstemperatur några timmar.

Rulltårta med chokladsmörkräm är ljuvligt gott, enkelt att göra och uppskattat av alla jag bjudit det på.

Sen är såklart allt med bär och jordgubbar uppskattat på sommaren. En jordgubbskaka i långpanna är aldrig fel och enkelt att göra finnss många recept på nätet till exempel det här

https://www.hemmanytt.se/recept/jordgubbskaka-i-langpanna/
 
Jag var nog lite otydlig med min trådstart, mitt fel!

Jag menade alltså era egna recept typ, sådant som ni själva gjort som är beprövat och som ni återkommer till. Sedan kan det vara från en hemsida, en blogg eller mormors receptbok det spelar ingen roll, men generella tips kan man ju googla sig till. Finns ju te.x miljoner olika recept på sådant som mockarutor, chocolate chip cookies eller snittar, vissa bra och vissa dåliga så det hjälper inte så mycket om det makear sense :)
 
Haha, vanliga jordgubbar på tandpetare med grädde ovanpå (sprutgrädde).

Kanske inte riktigt vad du tänkte dig men det är ju sjukt gott :d finns inget som är så sommarfika som jordgubbar!
 
Rulltårta med chokladsmörkräm

https://www.land.se/recept/baka-gott-utan-krangel-ljuvlig-rulltarta-med-chokladsmorkram

Mockarutor

https://www.arla.se/recept/karleksmums/

Ovanstående två recept har samma ingredienser och proportioner som jag använder.
Jag gör en liknande rulltårta med chokladsmörkräm, men med arrak i krämen också. Jag brukar göra en rulle av den sorten och en drömrulltårta (kakao i sockerkakan och vanlig smörkräm) så jag kan servera en bit av varje, med omvända färger. Och jag rullar alltid rulltårtan från kortsidan av plåten för att få en stor snurra.
 
Vit kladdkaka med röda vinbär. Finns några olika recept om man googlar, jag tror det är lite vilket som vilket man tar. Jag har testat göra på mandelmjöl istället för vetemjöl, och det blir bra om än kanske lite kladdigare.

Jag gillar den för att det är en god sak att göra av röda vinbär, som jag generellt annars har svårt att ta vara på. Den känns dessutom specifikt somrig.

I övrigt säger jag smulpajer på det som råkar vara i säsong: rabarber, äpple, blåbär. Det finns ju en miljard olika varianter, men för t.ex. äpple gillar jag det här (det där med "världens godaste" är ev. lite överdrivet, men det är gott med salt i): https://www.ica.se/recept/varldens-godaste-appelsmulpaj-714125/.

I nästan alla smulpajer mixtrar jag med själva smuldegen. Jag gillar att byta ut kanske en tredjedel av mjöl/havregryn mot kokosflingor, och tycker det blir gott med grovhackade valnötter på.

Jag gör numera nästan alltid råkräm att servera till, men om den känns bökig att ha med sig är ju ett paket vaniljglass eller vaniljvisp världens enklaste grej.
 
Jag gillar att baka i långpanna,

Här är kanelbullar i långpanna. Har gjort några grr så mkt enklare än att rulla å hålla på ^^

https://fredriksfika.allas.se/fredriks-bullar/kanelbullar-i-langpanna/

Testade faktiskt kladdkaka i långpanna idag, kan återkomma med recept om det blev bra 😄

Brukar också göra jordgubbs och rabarber kompott som serveras med vaniljglass och mandel biskvier.🍓

Mitt eget påhittade recept,

Har lite mer jordgubb är rabarber och socker efter tycke. Jag gillar när det fortfarande är lite syrligt, bryter bra med glassen. Smälter smör i kastrull, på med bär och rabarber, sen sockret. Det är en del vätska i det men tar ibland i lite vatten för att få rätt konsistens+ har gärna i nån droppar med citron också. Så får det koka ihop sig lite, e voila 👌 glass å mandel biskvier köps färdiga, enkelt å gott ☺️
 
Man får alltid lov att provbaka några veckor innan gästerna ska bjudas 😄 så man i lugn och ro kan prova alla godsaker utan konkurrens :d
Ja absolut! Vi har ett litet "projekt" när vi kör sill varje vecka hela sommaren med massa nya recept, förbereder alltså redan nu för årets julbord :D

Just nu lutar det åt chocolate chip cookies i helgen. Rabarber låter ju också väldigt gott men tänkte de skulle få växa till sig något i landet hos mina föräldrar först så kan jag hämta där sen :)

edit: När jag säger projekt så menar jag att jag på riktigt skrivit ut ett litet sill-kompendium med drygt 20 recept där vi betygsätter separat de vi provat osv, det är mycket seriöst :D
 
Jag gör ibland egen jordgubbssylt och har på rulltårta. Ett måste är att ha grädde till, men det går ju att köpa sprutgrädde.
Jag kör på Icas rulltårta recept.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp