Ersättning för hund som inte fyller kraven för utställning

Harbor

Trådstartare
Vår Engelska toy terrier tjej har tandfel och ska opereras. Därmed är hon inte utställningsduglig. Uppfödaren har erbjudit sig att ge ersättning, eftersom vi har betalat ett fullt pris för ett perfekt exemplar. Hur mycket kan man be tillbaka? Vad är praxis?

Sv: Ersättning för hund som inte fyller kraven för utställning

Tror det är reglerat i SKKs köpekontrakt..? Har ni tittat vad som står där?

Ingenting.
Man kan aldrig veta hur tänderna blir när hunden är vuxen och det är bara otur att just eran hund fick fel när ni är utställningsintresserade.

Tycker ni ska vara glada att ni har en så bra uppfödare som erbjuder er lite pengar tillbaka. Kanske är 10% rimligt? Det rekommenderar ju SKK om hunden är krypt vid 1 års ålder.

Schysst att ni får något tillbaka måste jag säga. Har också en hund med tandfel, men det har inte varit tal om ersättning.

Det finns inga uppfödare med självbevarelsedrift som säljer en valp som avels- och utställningshund. Man säljer som sällskapshund.

Det går aldrig att garantera något med en valp...

Så länge ett tandfel inte är så omfattande att det hindrar hunden att äta (i princip) så brukar det inte ersättas alls eftersom de flesta tandfel ändå innebär att hunden fungerar som sällskapshund.

Vill man absolut ha en hund som duger till avel och utställning skall man köpa en vuxen hund, i alla fall en junior där man redan vet tandstatus, bett, testiklar m m. Men är den då av mycket god kvalitet dessutom kan man ju ofta få betala mer än ett vanligt valppris för denna godbit.

Ett vanligt valppris anses omfatta en sällskapshund. Inget annat.

Vår Engelska toy terrier tjej har tandfel och ska opereras. Därmed är hon inte utställningsduglig. Uppfödaren har erbjudit sig att ge ersättning, eftersom vi har betalat ett fullt pris för ett perfekt exemplar. Hur mycket kan man be tillbaka? Vad är praxis?

Jag säger som Starcastle, givet att inget annat står avtalat i kontraktet.

När hundar är kryptorchida så är SKK:s rekommendation att säljaren ska återbetala 15%. Men det har inget med att göra att hunden inte var "ett perfekt exemplar", utan det är ett bidrag för en ev. operation om testikeln behöver avlägsnas ur buken.

Se t.ex. http://www.papillonringen.com/ny/dokument/juridik_for_hunduppfodare.pdf

Nu bor ju du i Finland som har en annan köp- och konsumentlagstiftning och en annan kennelklubb än den svenska, så det bästa svaret får du nog om du vänder dig till den finska kennelklubben. Men hade det varit i Sverige så hade den rimliga ersättningen varit ett bidrag för tandoperationen.

Då har jag en staffe här hemma med kroksvans som jag kanske också kan få en slant för? :):angel:

Jag pratade med SKK senast i våras ang en hund som var krypt och då rekommenderade de 10% av köpesumman tillbaka...

Anne Skogh som det refereras till i dokumentet som jag länkar till är jurist vid SKK.

Precis, jag fick min valp till 15% lägre pris än dom andra valparna pga ett litet navelbrock.
Men att man skulle få tillbaka för bettfel är inte något jag hört rekomenderas. Det är ju en risk man får ta när man köper valp. Min mellanpudel som jag skulle ställa ut blev för stor och ja, inte så mycket att göra åt det.

Min pommetik som jag skaffade för utställning och gos tog jag som vuxen, just för att slippa chansa.

När det visade sig att min hanne var kryptorchid, fick jag 10% av köpesumman tillbaka från hans uppfödare, helt spontant utan att jag ens funderat på saken. Plus att hon verkligen beklagade och var ledsen över hans "tillstånd". Jag tycker hon var väldigt schysst!

Då måste de helt enkelt säga olika saker. Minns inte vem jag pratade med hon sa att de eg inte finns något reglerat men att de rekommenderade 10%.

Men att man skulle få tillbaka för bettfel är inte något jag hört rekomenderas.

Att ett rent skönhetsfel, t.ex. ett bettfel som inte behöver åtgärdas veterinärt, skulle ge ersättning är så klart helt orimligt.

I TS fall så kräver dock bettfelet operation och då (tänker jag mig) är förhållandet analogt med kryptorchism och navelbråck. De två senare ger ersättning för att ägaren ska kunna bekosta en ev. nödvändig operation och det är på grund av att operation krävs som TS uppfödare är villig att betala ersättning.

Nej, jag tror heller inte att det är reglerat, men att det finns en praxis. :)

Vi har ett långt och omfattande köpkontrakt. Bara jag hittar det (!) ska jag kolla alla villkor. Nån som vet vad en sån här hund kostar i Sverige?

Ja, jag fick rabatt på min pga tandfel, just för att det finns en ökad risk att jag kom mer att behöva dra tänder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka