Ersättning för havre

Cilva

Trådstartare
Havren har nu gått upp i pris och kostar ca 140kr för 40 kg och det börjar kännas lite dyrt. Åtminstone med tanke på vad den kostat innan. Har alltid föredragit havre pga det är billigt, i stort sett samma värden som i många färdigfoder och det har passat bra med höet.

Men nu börjar jag fundera på om det skulle finnas något bra foder som man kan ersätta havren med på ett sånt vis att det kanske blir lika dyrt eller billigare. Alltså ge en mindre mängd foder för samma pengar. Har inte enorma förvaringsmöjligheter så det skulle vara fint med något som jag kan ge mindre av och således inte behöver släpa hem lika mycket åt gången.

Någon som har något tips, har Granngården i närheten och återförsäljare av alla Racings foder.

Sv: Ersättning för havre

Har svårt att tänka mig att du kan komma billigare undan, alla färdig foder har sitgit kraftigt i pris pga det höga spannmålspriset. Det kanske fins nån lokal bonde du kan få köpa havre av? Min bonde tar nånstanns mellan 1-1,50kg för krossad, priset beroende på hur stora mängder jag köper åt gången

Finns ingen här som odlar havre, finns inte halm heller att köpa så den "importeras" söderifrån. Har en gång köpt havre av bonde som hade det en gång men kvaliten var inget vidare, annars hade det ju varit ett alternativ.

Det behöver inte nödvändigtvis bli billigare men gärna mindre mängd att släpa hem. Och då gärna nåt från Granngården då det är det jag har närmast.

kan du inte höra om någon i närheten (typ nån bonde) tar hem stooora mängder havre, som du kan få köpa av?
borde ju bli billigare än att köpa på granngården. :)

Eller har du ens bönder där i närheten? :crazy::p

havren har ju blivit väldigt dyr, också för att de gör Etanol på havren. Jag ger 1.40kr per kilo och till mina hästar går det åt 4kg per dag.

Kanske kan du köpa havre, och korn och de de hälften av varje? men vad korn kostar nu vt jag inte riktigt. Beror nog lite på också vart du bor, men även om havren är dyr så är ju färdigfodret på lantmännen dyrare.

Det vore enklare att ge något råd om man visste dina värden på grovfodret, men jag tror knappast att du kommer billigare undan.

Ser man till hur stor plats det tar, alltså hög volymvikt, så är det koncentrat från Krafft som är tyngst 7 hg/liter och sådana fabrikat av pellets som använder sig av små pellets, tex Edel 7 hg/liter. Riktigt bra havre kan ju också väga så mycket.
Är det energi du vill åt så är olja ett utrymmebesparande alternativ 1 liter motsvarar energin i ca 3 kg havre (6-8 liter).
Vill du ha mer protein är Krafft Protein ett alternativ innehåller 330 gram smb rp / kg, väger ca 7 hg/liter.

Jag köper havren på K-rauta och en annan anledning till att jag gärna byter är den dåliga servicen där.

Kanske kunde kolla på nästa LRF-möte om nån kan sälja havre, det har jag inte ens tänkt på.

Vet inet vad kornet kostar och det har ju den nackdelen att det kan härskna när det är krossat.

MJ: 7.7
Smältbart råprotein: 45

Kanske skulle kolla upp det här med proteinfoder + olja. Skulle gärna ge lucern men det är ju förbålt dyrt. Vill ha hackat strå då blötlagda pellets inte är kul i -25 (lösdrift så hästarna äter ute).

Du har ju en kvot på ditt grovfoder som gör att du inte behöver ge något kraftfoder om du får i dem tillräckligt av det! Om det inte är unghäst eller avelssto förstås!

De flesta foder har gått upp eftersom spannmålspriserna ökat kraftigt; det spelar alltså ingen roll om du väljer "råvara" som havre eller korn, eller pellets - som ändå består av råvara. :cool:

Om det vore så bra. Har tre på lösdrift som alla har olika behov, en som klarar sig på liten mängd hö och givetvis inte får något kraftfoder. En som blir som ett spjälstaket väldigt fort och en som lätt blir tjock men som behöver mer muskler.

Måste alltså pga häst nr 1 begränsa mängden grovfoder till det jag minst vill ge per dygn. De får istället foder fyra gånger jämnt utspritt över hela dygnet. Det plus lite halm och kvistar håller dem sysselsatta. Denna häst har även haft fång så man får vara försiktig av den anledningen oxå och så har hon en senskada som just nu ska ta det lugnt vilket oxå begränsar fodret.

De andra två behöver alltså kraftfoder för att få ihop det. Häst nr3 skulle absolut kunna klara sig på bara grovfoder om jag kunde ge mer av det. Nr 2 brukar beöva stödfodras med kraftfoder ärven när den går på bete dygnet runt.

Dilemma, dilemma, har du någon lösning?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 048
Senast: Tequilasun
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 274
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar