Ersättning då köparen hoppar av uppgjord affär?

Sv: Ersättning då köparen hoppar av uppgjord affär?

I det här fallet nekar ju inte ridläraren till att köpet är överenskommet. Ingen tvist där alltså.

Är det protokollfört att ridläraren ska köpa in en häst har ju denn* rätt att för föreningens räkning handla en häst (ts häst).

Jag hade kontaktat styrelsen och meddelat att faktura kommer att skickas om köpet inte genomförs som överenskommet.

Har kontaktat klubben. De blånekar till att ha beslutat om köp av min häst.
Problemet i mitt fall är att styrelsen som tog beslutet är utbytt. Ridläraren som fått i uppdrag att köpa häst vidhåller sin "story" men inget beslut finns på VILKEN häst hon skulle köpa in.

Den enda gamla styrelseledamoten ( som själv fiskar efter ordförandeposten!!!) hotar nu med polisanmälan om jag skickar faktura täckande mina kostnader...:mad:

Ridläraren som godkänt min häst däremot står på min sida:banana: Vad hjälper det dock? Inte henne jag vill åt.

Vad sur man kan bli. Vad jag önskar att jag hade en hästjurist i min bekantskapskrets. Inte för att de inte köper hästen, utan för att de kan göra som de gör utan att på något sätt ställas till svars. Vem kan man då lita på? Trodde att en ridklubb var något av det ärligaste/ pålitligaste som fanns.

Men även fast styrelsen är utbytt ska väl de gamla mötesprotokollen finnas kvar? Kan du inte kontakta några utav de gamla ledamöterna?

Tråkig historia det här.

Har hört med de gamla, men nu kommer nästa sak. Enligt nuvarande styrelse skulle jag ha kontrollerat OM ridläraren verkligen hade skriftlig fullmakt, vilket jag ej gjort... kan jag tillägga att jag är rätt :devil::devil:
Även ridläraren i fråga är arg. Speciellt då jag som säljare får frågan om hur mycket jag lovat ridläraren i provision... Noll säger jag! Jag säljer en fin ponny, ingen jag behöver betla för att bli av med.

Senast ändrad:

Har styrelsen beslutat att ridläraren har fullmakt att köpa in en häst så kan de sedan inte hävda att beslutet inte gällde din häst. Iaf så länge det inte står namn och registreringsnummer på en annan häst i protokollet eller din häst är dyrare än det belopp ridläraren fick köpa för.

Om du själv inte är medlem i föreningen så kan du låta någon som är medlem begära ut protokoll från styrelsemötena och se om ridläraren har fått en fullmakt och i så fall vilka eventuella begränsningar som denna hade. Finns det en fullmakt i ett protokoll är det bara att skicka faktura på antingen hela köpeskillingen om du vill tvinga dem att genomföra köpet eller i annat fall på dina omkostnader mellan de att avtalet slöts och att de bröt det..

Ta det lugnt , är hästen värd så mycket att det lönar sig för dig att gå till rätten, de hästarna brukar inte ridskolor köpa. De har problem i sin kommunikation mellan dem styrelse/ridlärare.

Ta hem hästen skicka en kort beskrivning av händelseförloppet till styrelse och ridlärare. Att skriva den kan du göra själv sen tar du hjälp av en juridisk person att kolla texten, ibland har väl kommunerna hjälp , annars kanske du kan hitta någon juridikstudent på nätet. Det kostar inte mycket. Alltså kolla om inte kommunen har hjälp gratis eller billigare. Konsumentvägledare kanske..

Med papperet du skrivit skickar du faktura på dina merkostnader, inkl ev. juristhjälp.

Sen när de inte betalar går du till kronofogden, då lägger du ju på avgifter för kronofogdens hjälp.

Sen när de inte betalar, kan du "kånka" hela ridskolan... hehe..... det är elakt eller hur... Du kommer vara populärast i hela grannskapen, men du behöver inte gå till tingsrätt och riskera att få betala rättegångskostnader och betala advokat...

Senast ändrad:

jag förstår eg inte problemet, om jag har fattat det rätt har du den "Handlande" ridläraren på din sida + flera vittnen till ett fullt giltigt muntligt avtal...fakturera klubben för dina kostnader och driv det vidare om de inte betalar...skulle de anmäla gör du en motanmälan...kontakta en jurist, många har gratis första rådgivning:)

lycka till! :banana:

Hehe ... jag kom på en elakhet till möjlig i sann demokratisk anda........

Om... ridklubben hamnar i kronofogdens register efter din faktura. Jag antar att klubben är en ekonomisk förening, så betalar du in medlemsavgift 2009 och sen på årsmtöet 2009 så kan du neka styrelsen ansvarsfrihet pga av att de inte har fullgjort en uppgjord affär och hamnat i kronofogdens register och alltså riskerat hela föreningen pga deras interna käbbel... Det kanske inte går igenom men ... det vet man ju aldrig ...

Eller också kan du faktiskt bara släppa skiten, ta hem hästen och sälja den till någon annan. Jag vet inte tycker TS att det är värt detta ???

Jag tycker att detta låter som en sorglig historia för både säljare och köpare.:(

Är det verkligen värt att lägga den negativa energin på att bråka med klubben i stället för att annonsera ut hästen igen?

Ibland känns det som att det är inte värt att göra sig ovän med många bara för att det är en princip sak.

Vad kostar ponnyn? Är det värt att dra igång en rättslig process som kanske är uppe i rätten år 2010?

Helt klart att höger handen vet inte vad vänster handen gör på klubben, det kan ligga personkonflikter hos dom ang vem som får besluta vad och inte. Och du har kommit i kläm.

I ditt ställe skulle jag tagit ett samtal med nuvarande ordförande och sagt just detta - att du har kommit i kläm för att dom inte har haft ordning och varit överens om hur dom ska ha det - och att det är orimligt att du ska lida ekonomiskt av det. Att du inte vill bråka men att du HAR faktiskt lidit ekonomiskt av den här fadäsen.

Peka på att du har vittnen så att dom ligger illa till om det skulle upp i rätten. Och tala om att du kommer att skicka faktura för dina kostnader och utgår ifrån att det betalas.

Sen är det deras sak om dom vill tvista om fakturan. Bollen kommer att ligga hos dom s a s.

Lycka till :bump:

Det är därför man tar ut en handpenning när hästen blir tingad
Denna summa skall erästta krånglet om köparen hoppar av!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka