Ersättning då köparen hoppar av uppgjord affär?

cutty

Trådstartare
Visade i maj min ponny för en ridskola. Ridläraren hade i uppdrag att finna lämplig ponny. Vi kommer överens om pris och leveransvecka. Igår kom en kvinna från styrelsen och tittade på ponnyn, och nekar till att klubben avtalat köp. Ett köp som skulle genomförts idag. Även ridläraren var med igår och håller fast vid att köpet är klart.

Vad kan jag göra? Har väntat sedan i maj och nu står jag här med en osåld häst. Har jag rätt till ersättning från klubben? Har 3 olika vittnen till att klubben godkänt köpet.

Jag känner mig minst sagt lurad.

Senast ändrad:
Sv: Ersättning då köparen hoppar av uppgjord affär?

Jag tror att det är svårt om du inte har något slags kontrakt.
Vad man kan göra för att komma undan sånt här är ju att ta ut en handpenning. Den förfaller om köparen backar ur. Då är man ju garanterad en del i alla fall.

Även muntligt avtal BORDE gälla men huruvida det skulle hålla vid en ev rättegång är tveksamt.

Som någon skrev, du borde ha tagit en HANDPENNING, framför allt när du väntat så länge på att köpet skulle genomföras.

De ville ej ha hästen förrän lagom till lektionerna började.

Så länge det inte har skrivits något kontrakt, eller de har betalat en handpenning, så får du sälja till vem du vill. Precis som de kan backa ur köpet om de vill. Muntliga avtal gäller enl lag, men jag skulle inte tro att det är värt att dra det till tings.

Muntligt skall gälla även i rätten. I mitt fall har jag 6 vittnen, men hoppas ej att det skall behöva gå så långt.

Ingen med bra tips? Eller som varit i samma läge?

Det jag ser som problem är om ridläraren hade rätt att själv besluta om vilka hästar som ska köpas in, i så fall måste hon ha en fullmakt från ridklubben angående detta. Misstänker att det är ridläraren som beslutat mer än vad h*n hade rätt att besluta om.
Alltså om det är någon som ska ersätta dig för detta så blir det ridläraren.

Men kan ha förstått allting fel, har bara läst introduktions kursen till avtalsrätten.

/Camilla

Ridläraren har på styrelsens möte fått i uppgift att köpa in lämplig ponny. Bör inte det räcka för att jag skall kunna kräva klubben på pengar?
Jag har betalat allt i 3 månader i väntan på hämtning, en hämtning som ej blir av. Nog vore det rätt om jag fick kompensation för mina utlägg? Dessutom tvingas jag nu åter annonsera ut ponnyn, och hösten närmar sig...

Så länge det inte har skrivits något kontrakt, eller de har betalat en handpenning, så får du sälja till vem du vill. Precis som de kan backa ur köpet om de vill.

Absolut inte!
Muntliga avtal gäller precis lika mycket som skriftliga!
Enda gången ett muntligt inte räcker till är när det handlar om hus.

Absolut inte!

min åsikt också.
ett avtal är ett avtal, muntligt eller skriftligt.

tyvärr verkar det som att ett muntligt avtal inte alltid funkar om man drar till rätten t.ex...

Ridläraren har på styrelsens möte fått i uppgift att köpa in lämplig ponny. Bör inte det räcka för att jag skall kunna kräva klubben på pengar?
Jag har betalat allt i 3 månader i väntan på hämtning, en hämtning som ej blir av. Nog vore det rätt om jag fick kompensation för mina utlägg? Dessutom tvingas jag nu åter annonsera ut ponnyn, och hösten närmar sig...

skulle tro att h*n ändå behöver en fullmakt, eftersom h*n ska köpa hästen/ponnyn med klubbens pengar.
precis som att om min mamma ska sälja min häst åt mig, måste hon ha en fullmakt att göra det (skriftligt) eftersom det är min egendom det handlar om.

om jag fattat rätt..

Absolut inte!

Ett avtal,oavsett det är muntligt eller skriftligt,gäller inte om den man avtalat med inte har teckningsrätt vilket mycket väl kan vara fallet här. Ridläraren måste ha det,om inte så faller avtalet,tyvärr.

Om styrelsen har beslutat att ridläraren har fullmakt att köpa in häst så ska väl det protokollet finnas hos föreningen. Föreningen är nämligen skyldig att föra protkoll över sina möten. Kan ju vara bra att veta om styrelsen hävdar att ridläraren inte hade mandat att köpa hästen.

Absolut inte!

Men herregud. Jag skrev i raden efter att muntligt avtal gäller enl lag. Men lycka till att bevisa det i tingsrätten.

Det är ju alltid roligt att vara efterklok. Men; hade det inte varit smartare att då krävt en handpenning för tiden som du fick vänta på deras avhämtning av henne? Eller sagt att: visst, jag håller henne i tre månader, men då fakturerar jag uppstallningskostnaderna för den tiden också.

I det här fallet nekar ju inte ridläraren till att köpet är överenskommet. Ingen tvist där alltså.

Är det protokollfört att ridläraren ska köpa in en häst har ju denn* rätt att för föreningens räkning handla en häst (ts häst).

Jag hade kontaktat styrelsen och meddelat att faktura kommer att skickas om köpet inte genomförs som överenskommet.

Då skulle jag absolut begära ersättning för kostnader mm. Fy så fult gjort. Av vilken anledning ville de inte köpa? Om jag tolkar ditt inlägg rätt så ville ridläraren fortfarande köpa men inte den som satt i styrelsen.

Ett avtal,oavsett det är muntligt eller skriftligt,gäller inte om den man avtalat med inte har teckningsrätt vilket mycket väl kan vara fallet här. Ridläraren måste ha det,om inte så faller avtalet,tyvärr.

Jo, det är klart.
Fast jag menade i allmänhet.
Ett avtal är ett avtal, oavsett om det står på papper eller är muntligt.
Men precis som du säger kan inte vem som helst köpa något i någon annans namn, och i det fallet gäller ju inte avtalet.

Men herregud. Jag skrev i raden efter att muntligt avtal gäller enl lag. Men lycka till att bevisa det i tingsrätten.

Ja, men på det du skrev innan lät det som att man kan strunta i det helt.
Muntliga avtal fungerar alldeles utmärkt i tingsrätten om man har vittnen, vilket man ju även ska ha när det gäller skriftliga kontrakt.

som det tidigare sagts, så är det som så.

Muntligt avtal gäller likväl som skriftligt avtal.
Så här är det, punkt.
Bara att gå vidare att begära ersättning för att de backade ur affären.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka