@pimy Det enklaste sättet att reda såser utan redningsbägare är att istället för att reda såsen efteråt så börjar du med redningen. Då tar du lite vätska (1 dl vätska till 1-2 msk mjöl är lagom, prova dig fram) och mjölet och vispar ut det direkt i kastrullen utan värme. Vispa tills redningen är helt slät innan du tillsätter resten av vätskan och vispa sedan igen tills det är helt slätt. Sedan låter du det koka som vanligt. Man får vispa något mer i början så att redningen verkligen blandar sig med övrig vätska eftersom allt då är kallt men annars gör man som vanligt. Det kallas bottenredning och finns beskrivet i varenda vettig grundkokbok. Om du har en sås som måste redas i efterhand så gör du likadant, dvs vispar ut redningen i en annan kastrull först och häller över den i den kokande såsen sedan.
Nej nej, det enklaste sättet heter maizena redning. Vispas i varm eller kall vätska efter behov, klumpar aldrig!
Angående trådens ämne:
Jag har ett större antal örngott sedan stenåldern som går sönder ett efter ett som klipps i lagom rutor. Funkar till snoriga barn och sånt. Tar ingen plats i tvättmaskinen heller plus att snåljåpen (jag) slipper köpa näsdukar. Den dagen, om sisådär ett antal år till, de går sönder hamnar de i kassen i förrådet med andra textiler som ska lämnas för återvinning på HM.
Använder i princip bara grejer av god kvalitet som håller i alla år numer. Uuuuunderbara gjutjärn! Tar man bara hand om det ordentligt finns det verkligen inget bättre att laga mat i! För första gången någonsin har jag lärt mig att steka pannkakor i gjutjärn. Hemligheten? Varje gång man behöver diska gjutjärnspannan med diskmedel, t.ex efter kladdiga rätter som inte ger med sig, så tar man lite matolja, smörjer in järnet och låter det stå och gotta till sig. Det enda jag bränt fast i gjutjärnspannorna hittills är linsbiffar men det är mest skit bakom spakarna på mig. Har helt enkelt inte hittat rätt vad gäller smeten än.
Slickepott köpte sambon förra veckan. Då har vi klarat oss i flera år utan men ja, så kan det vara. Jag har kunnat använda sked länge och fått det att funka men han ville visst ha en
Köper det mesta begagnat då det är både billigt och inte lika kass kvalitet som mycket nya prylar. Har tittat lite efter DEN metallvispen. De jag har hittat hittills är ballongvispar och det är inte intressant. Ska kika på tradera och se om det finns något jag vill ha. Teflonpannan har inte använts på många månader, den ska väl få åka med till tippen när vi gör oss av med vår trasiga spis här i dagarna. Hoppas de kan ta hand om den, har hört att de är rent pest för miljön när man kastar dem, annars vet jag inte. Stuvar upp den på vinden i hopp om att det en vacker dag kommer något bra sätt att ta hand om den? Vill inte gärna kasta den innan man kan ta hand om eländet.
Städar inte med konstiga rengöringsmedel utan håller mig till såpa. I nödfall, typ handfat som fått beläggning och häromdagen tuschpenna på golvet, blir det tvättmedel. Tvättmedlet har jag haft länge länge, när det är slut om någon månad tänkte jag prova att tvätta kläder med såpa och se om jag kan leva med doften. Nya handfatsmedlet får då bli bakpulver och ättika. Bakpulver används flitigt i rör som börjar ta stopp så pass att sugprylen inte tar. Vid behov, dvs riktigt sega stopp, går det i lite ättika också. Pssssss säger det då och så rer det ut sig
Försöker klimatkompensera det jag "måste" grisa ner i miljön med trädplantering i alla fall även om det tar tid innan träden sörplat i sig mina synder. Borde säkert plantera fler träd egentligen. Får sätta på autogiro någon dag när jag orkar ta i det.