Ersättning vid utlåning

Koppen

Trådstartare
Vad är skäligt att begära i ersättning om man lånar ut sin häst och utrustning för ett ridläger i 4 dagar?
 
Sv: Ersättning vid utlåning

Intressant frågeställning.
Jag ska låna ut två hästar med utrustning som ska ridas på ridläger totalt fyra pass under två dagars tid.
I detta fallet är det dock kompisar till mig som lånar hästarna och de ska rida för en instruktör som jag normalt sett rider för, så jag väljer att inte ta betalt för hästar och utrustning utan ser en potentiell fördel i att hästarna får lite extra träning (även om ryttarna i fråga är på betydligt lägre utbildningsnivå än jag).
Jag rider själv hästarna på lägrets första dag, och lånar alltså ut dem under dag två och tre, då jag själv väljer att rida andra hästar.
 
Sv: Ersättning vid utlåning

200 kronor om dagen tycker jag är en skälig kostnad, men minst 500.
 
Sv: Ersättning vid utlåning

Det beror ju på vem som lånar hästen och utrustningen och hur rädd man är om grejerna.

Hade det varit en medryttare eller vän hade jag inte tagit betalt. Dock med förtroende om att de står för kostnader ifall nått går sönder. Annars hade jag tagit iaf 100kr per dag.
 
Sv: Ersättning vid utlåning

Viktigt är att man avtalar vem som ska stå risken vid ev. häst eller utrustningsskada, så att man slipper onödigt tjafs.

500 kronor om dagen skulle kunna vara skäligt.
 
Sv: Ersättning vid utlåning

Tack för era svar.
Vågar knappt erkänna vad jag hade funderat på att ta. Men kan väl säga att det inte var så mycket som 500 per dag :crazy:

Det här är ett riktigt ridläger. Alltså inga jag känner, och drivs av en förening.
Vet dock inte hur bra ekonomi de har, och jag är tacksam att min häst fått vara med då jag har bröllop hela denna veckan att koncentrera mig på.

Men 300 per dag är väl ok då? Eller?
 
Sv: Ersättning vid utlåning

Aha, ett riktigt ridläger som vill hyra hästen med utrustning... en annan situation än min, alltså.

Jag tycker inte att du ska bekymra dig över föreningens ekonomi (om du inte själv är väldigt engagerad i föreningen i fråga).
I ett sådant läge tycker jag att 500kr/dag är vettigt.
 
Sv: Ersättning vid utlåning

När Flyinge (SLU) lånade min häst för antagningsproven till hippologen så tror jag att jag fick 1000:-/dag. Då gick han ett lätt dressyrpass och ett lätt hopp-pass med två olika ryttare varje pass, i två dagar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är tjänsteman inom offentlig sektor och har blivit inkallad av min chef under några dagar under min semester. Min chef har sagt att...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: warg
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker läsa villkor i mina försäkringar men blir inte klokare. Kan man få ersättning för ärr efter operation? Jag har opererat...
2
Svar
26
· Visningar
1 285
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Allvetande bukefalos Hur räknas antalet intjänade semesterdagar om man är sjukskriven 25%? har man då bara 75% av antalet dagar? eller...
2
Svar
24
· Visningar
876
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp