ersätta lucernhack...

M

moonlightgarden

nu när det snart är sommar så tycker jag att det antagligen kommer att bli onödigt att köpa en ny lucernhack påse eftersom att det bara kommer att hoinna gå ut i datum över sommaren, eftersom att hon inte kommer att gå på lika mycket fodder och kanske inte heller så proteinrikt fodder.
så nu undrar jag vad man kan ersätta det med.
hon går nu på 1 kg lucernhack
och jag skulle uppskata om det gick att ersätta med antingen:
krafft plus grön, kraftt protein eller vetekli eftersom att det är det som finns hemma, eller en blandning av det.
 
Krafft Pluss Grön, Krafft protein och vetekli har alla sorterna mer protein än lucernhacket.

Alltså ingen mening med att byta med de sorterna för att få ned proteinet.

mvh Jessica
 
Det är nästan samma värden i Grooven som i lucernet.

mvh Jessica
 
Ja, det har du ju rätt i. Kollade precis värdena. Vad sägs om havre då? Alternativt havre/kornmix? :)
 
850 g Nya Krafft Groov lägger henne på ungefär samma värden men då behöver du köpa foderkrita för att få upp kalciumvärdet..

6,65 hamnar kvoten på från nuvarande 6,62. minimal höjning mao :)
 
Men skulle inte hästen gå på bete ?? Försommargräset är MYCKET proteinrikt...så jag förstår inte riktigt frågan vad det är du vill få ut av det sk nya fodret ?? :confused:...Vad anser du att det fattas som gräset inte kan ge ??
 
det är inget som fattas i gräset, men hästarna ska inte släppas på bete förens om tre veckor så jag vill ha någonting att ge hästen under den resterande tiden efter det att luchernhacket har tagit slut, så jag vill helst slippa köpa något nytt nu inför sommaren, eftersom att vi antagligen *hoppas* får bättre hö i höst...
 
beastiebabe vet precis hur min fodderstat ser ut eftersom att hon har hela alltihoppa på sin dator, tillsamman med höets värden å så vidare :)
 
Ok...men hur länge till räcker ditt Lusern då ? Kanske läge att dra ned inför kommande bete...i såfall kan det ju måhända räcka ända fram ?!
 
nja har bara 3 kg om man räknar med idag. så det räcker nog inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp