Ersätta brustet fönsterlås

bettysmatte

Trådstartare
Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell). Men problem uppstår med att de nya inte verkar vara samma storlek? Jag kikar på Jem&Fix, Clas Ohlson, Byggmax, osv, men ingenstans står det mått på låsen så jag förmodar att det är standard? Men standarden har kanske ändrats genom åren? Jag ersatte nämligen den del som sitter skruvad i karmen igår och TYCKTE att den såg rätt identisk ut. Passade i samma skruvhål, osv. Men när vi försökte haka på fönsterdelen var det omöjligt. Nu köpte jag bara ersättningsdelen, och inte hela låset (dvs både den del som sitter på karmen och den som sitter på fönsterbågen), men jag kanske måste köpa ett helt nytt lås för att det ska funka :confused: ? Jag har ersatt den del som sitter på fönsterbågen på ett annat fönster (förra året) och då tyckte jag snarare att det blev för löst när man låser. Någon som har haft samma problem och/eller vet om det finns olika storlekar på fönsterlåsen?
 

Bifogade filer

  • 20240814_072108.jpg
    20240814_072108.jpg
    154,5 KB · Visningar: 50
Jag bytte ett helt lås för några år sedan. Tyvärr håller jag med dig om att det inte verkar vara exakt samma storlek. Det blev väldigt löst när jag stängde fönstret som om det skulle behövt vara lite längre avstånd mellan delarna. Jag fick det att fungera när jag mer eller mindre skruvat in ringen haken sitter i för långt så trät blev lite skadat. Det rörde sig om ca 1 mm extra jag behövde skruva om jag minns rätt.
 
Du kan reglera hur hårt det blir när du låser genom att vrida på delen som sitter i fönsterbågen. Är det inte allt för stora skillnader kanske det hjälper?
 
Jag skruvar på den delen som sitter på bågen löst först och sen justerar jag genom att skruva i den mer när den är på plats.
 
Jag skruvar på den delen som sitter på bågen löst först och sen justerar jag genom att skruva i den mer när den är på plats.
Ja, det beror ju på hur de är monterade från början. Man ska alltså inte sätta dem så att skruven dras i botten och placera karmfästet efter det läget (vilket jag antar var det @Shaggy råkade ut för att någon gjort?).

Utan karmfästet ska sätta så det går att ha spel åt båda håll för att kunna justera t.ex. beroende vilken tätningslist som sitter i fönstret, fler lager målning tillkommer, om någon mindre skevhet skulle uppstå i bågen med tiden, slitage på metallen etc. Antar marginaler för att produktionen inte har en kvalitetssäkrad likformighet är tänkt att ingå där också?
 
Ja, det beror ju på hur de är monterade från början. Man ska alltså inte sätta dem så att skruven dras i botten och placera karmfästet efter det läget (vilket jag antar var det @Shaggy råkade ut för att någon gjort?).

Utan karmfästet ska sätta så det går att ha spel åt båda håll för att kunna justera t.ex. beroende vilken tätningslist som sitter i fönstret, fler lager målning tillkommer, om någon mindre skevhet skulle uppstå i bågen med tiden, slitage på metallen etc. Antar marginaler för att produktionen inte har en kvalitetssäkrad likformighet är tänkt att ingå där också?
Ja precis så ska man montera karmfästet.
Jag har bara bytt själva delen i bågen som är den som jag upplever går sönder och låtit det gamla karmfästet sitta kvar, av de 8 fönster (16 bågar) jag renoverat var det 3 av låsen i bågen som var söder.
 
Ja, det beror ju på hur de är monterade från början. Man ska alltså inte sätta dem så att skruven dras i botten och placera karmfästet efter det läget (vilket jag antar var det @Shaggy råkade ut för att någon gjort?).

Utan karmfästet ska sätta så det går att ha spel åt båda håll för att kunna justera t.ex. beroende vilken tätningslist som sitter i fönstret, fler lager målning tillkommer, om någon mindre skevhet skulle uppstå i bågen med tiden, slitage på metallen etc. Antar marginaler för att produktionen inte har en kvalitetssäkrad likformighet är tänkt att ingå där också?
Du får fråga fönster tillverkaren som gjorde fönstren typ 1949 :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp