Erlischios / Fästingsjuka

C

Cailla

Ngn med erfarenheter av denna trista sjukdom orsakad av fästing? Nu är det min fjärde häst som drabbas. Denna gång mitt absolut finaste sto som ska sättas i avel så småningom.. Kan det påverka fölen? Har ingen erfarenhet av detta. De andra hästarna har fungerat sämre ridmässigt i form av muskelstelhet, infektionskänslighet, svullna ben.. inte alltid men i perioder. Hört att flera drabbade hästar slaktats i sthlm området pga fästingsjuka. Hur vanligt är det egentligen med långvariga problem? Vill tillägga att endast en av mina drabbade aldrig visade symtom igen efter behandling.

Sv: Erlischios / Fästingsjuka

Kan inte svara direkt på din fråga ,men
Om jag hade haft flera E. sjuka hästar så hade jag satt på dem Switch ända in på hösten.

Min fick E. i slutet av Sept i förra året.
Är helt OK idag.

De har alla haft Switch. De får alltid vitlök. De står alltid inne på natten och ryktas dagligen... men det har inte hjälpt ändå, tyvärr.

Det finns inga studier som har visat på förekomst av kronisk erlichios (eller Anaplasmos som det heter nuförtiden). Det betyder ju dock inte att det inte finns, men att det inte finns någon dokumentation. Kvarstående symptom har setts upp till 6 mån efter den akuta sjukdomen.
Att hästen har antrikroppar mot Anaplasmos påverkar inte fölet, men akut sjukdom under dräktigheten kan orsaka abort pga den höga febern.

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 131
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka