Erlischias?

lady_vip

Trådstartare
Min hovis hade en väldigt "udda" teori häromdagen då han skodde om min ena häst.

Hon är, och har alltid varit, lite stökig, men brukar sköta sig när hovis är här. Nu går hon på bete och jag är den första att erkänna att hon hade mått bra av att sova inne på nätterna, men ingen annan häst gör det så därför får hon gå ute.
Effekten av detta blir att hon är ganska trött, både i kroppen och i huvudet.

Så när han var här så stökade hon mer än vanligt, stod och vägde och ville inte riktigt stå så stilla som hon brukar. Och det har varit likadant de sista somrarna.

Men då plockade han upp en avklippt hovbit och sa, "hon har säkert Erlischias, det har alla hästar som har haft sånt här horn haft (lite "fransigt" i vita linjen) mig veterligen".

Jaha, tänkt jag och la ner det projektet direkt, hon går nämligen bättre än nånsin i ridningen och hade 2 dagar innan dess gått felfritt på hoppträningen.

Men jag kan ju såklart inte släppa detta, men vet att testet inte är direkt gratis... Vad tror ni om teorin?

Sv: Erlischias?

hade ju varit väldigt kul folk som har hästar med konstaterad erlischias hade noterat förändringar i hovarna:)

Absolut, tyckte själv det var långsökt och jag misstänker ingen erlischias, men det sägs ju att hoven avspeglar hästen, så omöjligt är det ju inte.

Men som jag förstod det så om du klipper bort en bit och sen tittar på det så skulle hållet in mot strålen, dvs det som blir vita linjen, vara lite fransigt om de nu hade erlischias.

Min nordis har haft erlichia två gånger och aldrig har det synts i hovarna som någon vit rand. Däremot har han fått förändringar i hoven efter medicinering, men det är ju en helt annan femma.

Tror mig veta precis hur du menar, hur det ser ut...
så ser nämligen min häst ut..
men det är inget jag reflekterat över att det ska vara nåt konsigt med det, men det är inte vita linjen i sig som är fransig, utan i själva sulan innanför den

min häst hade erlichia år 2000 nånting...å borrelia 2 år innan...

Om din häst har erlichea, så lär du märka det på annat än fransar i hoven.

Jo, jag vet ju det, men nojjig hästägare börjar ju såklart leta symptom och visst har hon varit lite snubblig och hade svårt med balansen när hovis va här. Sen har hon ju känslig rygg osv ;)

Men, som jag skrev i det första inlägget, jag testar inte en symptomfrihäst för 1000-1500 spänn för en diffus teori.

För att det känns väldigt luddigt öht. Detta är ju en sån där teori som liksom är egenbildad och inte verkar ha nån som helst vetenskap bakom sig, därför kunde det vara kul att veta om folk vars hästar haft sjukdomen märkt hovförändring:)

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka