Evergreen

Trådstartare
Min häst hade erlichias hos den f.d ägaren, det var ca. 4 år sen nu. Hon blev enligt dom "botad"...
Eftersom jag under hela tiden jag haft hästen trott att det var BORRELIA hon hade, så har jag inte reflekterat så mkt över det. Fick veta senast förra vecken att det var ERLICHIAS.

Nu har hon varit knackig sen i Maj. Vi har varit på klinik 3 gånger, och en av gångerna var hon halt runt om, & fick kortison. Den sista gången var hon ohalt, och vi fick börja skritta uppsuttet, vilket vi har gjort nu i över 3 veckor, 5 veckors skritt sammanlagt. Hon både känns och ser betydligt bättre ut!

Men är ändå inte riktigt "fräsch" enligt min magkänsla.
Lite knackig på asfalt vissa dagar + något varm & gallig i kotorna.
Så nu har mina tankegångar gått mer & mer mot erlichiasen.

Har läst att hästar med erlichias kan bli "knackiga" på hårda underlag, typ asfalt, & söka sig mot mjukt, och vissa dagar kännas fräscha, & andra ofräscha, alltså precis som min häst gör.
Dock är hon pigg & glad! Inte ett dugg hängig och har aldrig varit. Hon har heller aldrig varit "synligt" halt på bara ett ben, utan hältorna har jag upptäckt genom "ofräschet".

Är det värt att ta ett blodprov bara för att "kolla"?
Ofräscheten kan ju komma av så mycket annat, typ spänningar/snedheter. (Jag har redan haft ute en massör ett par gånger & har tänkt ta ut en kiropraktor/equiteraput också)

Kan det komma tillbaka igen trots att hon var "botad"?
Lite virrigt kanske... Men vad tror/tycker ni?

Sv: Erlichias

Frågade du inte Vet.? ring till ATG och fråga.
Ta prov kan man göra men det är inte alltid att det räcker med ett prov.
Är E. aktiv ger det utslag så testa du ist för att ta ut en massa annat till hästen.
Passa på att ta fler prover när du ändå tar ett, det gjorde jag fast det blir ju en extra kostnad men det är det värt.

Lycka till.

Min häst har haft erlichias 2 gånger som jag vet om.
Första gången 2 år innan jag köpte henne och andra gången precis när jag köpte henne för 3 år sedan (tog ett blodprov 1 månad innan... ) så när hon var halt förra vintern tog de ett erlichias/borreliablodprov på henne direkt.

MEN, nu är det ju tyvärr så här att det ett sånt här test visar är antalet antikroppar :smirk: . Om nu testet visar på höga antal antikroppar kan man därmed inte veta om det är aktivt, om hästen nyss avklarat erlichiasen/borrelian på egen hand och börjar bli bättre eller om den rentav har kvar en hög andel antikroppar i blodet för gott sedan förra gången den var sjuk.... Ett test säger inte så mycket med andra ord. Man ska egentligen ta 2 prover med en viss tid emellan (1-3 mån har jag för mig?) och jämföra dessa.
Nu tog vi bara ett prov på min häst förra vintern och inget nytt eftersom hältbehandlingarna gjorde susen och jag inte ansåg hon hade några symptom på att ha nåt annat. MEN hade hon varit lite ofräch under igångsättningen hade jag absolut tagit ett prov till för hennes värden låg precis på gränsen på det provet som togs.

Men, jag måste säga som jag sagt innan, det vore inte konstigt om den inflammationen som din häst fick kortisonbehandling för, kanske inte är helt utläkt. Som jag förstått är det vanligt att det behövs 2 behandlingar i en led som man haft problem med länge och det kan rentav bli en inkapslad inflammation i en led som kräver en rejäl "omgång" och verkligen inte blir bra efter en enda behandling. Tyvärr är det ofta just din klinik friskförklarar hästar efter endast EN behandling och sedan är de ändå inte helt fräscha. MEN det är ju min uppfattning och bara min.

Japp, din häst kan få erlichias igen trots att hon var botad sist, kan ju varit en ny fästing på henne. Själv använder jag alltid Switch Pour On flitigt om somrarna för att hålla fästingarna borta men helt säkert är ju inget medel.
Det är också så här att en del hästar kan få och själva klara av en erlichias eller borreliainfektion utan att man ens märker nåt.

Om det var MIN häst (betyder absolut inte att mitt sätt är mer rätt) skulle jag antingen ta ett erlichias/borreliablodprov via en nogrann och ambitiös privat veterinär, eller ännu hellre åka ner till min favoritklinik :angel: där de tar mer tid på sig... Då skulle de både få ta blodprov på henne och göra en ny hältutredning. Du verkar ju vara väldigt uppmärksam på din häst och ofta är inte symptomen för vanlig hälta riktigt likadana som för erlichias.

Men nu är ju inte det viktigaste hur eller var hon behandlas, det viktigaste är ju att hon blir helt frisk och superfräsch!! :) Stort lycka till, berätta hur det går!

Hej!
Tack för svaret.
Switch har jag använt hela sommaren. Vet dock inte exakt hur mycket det har hjälpt, då det har regnat rätt mycket på henne! Har såklart återbehandlat då, men sen har det regnat igen... Och hur mycket som helst vågar man ju inte behandla med det, eftersom det ju inte är precis "hälsosamt" :crazy:

Tar vi erlichiasprov, vilket vi nog kommer göra, kommer jag nog använda en veterinär som kollade Amira i sommras, och som jag tyckte var väldigt vettig & duktig!
Jag skulle mer än gärna åka till din "favoritklinik" med henne för en genomgång av experter(?), men tyvärr är det ju varken jag som betalar eller som kör hästsläpet... :crazy:

Men om hon fortsätter kännas ofräsch trots massage, är det nog mycket möjligt att vi gör det. Det skulle vara himla skönt att få ett slut på det hela nångång...

Låter som en bra plan, förstår dig! Inte så lätt när du inte bestämmer, vad jag försöker få fram är bara att IBLAND kan det ju löna sig att åka långt 1-2 gånger istället för kort 15 gånger, men nu tänker jag inte på dig utan en bekant till mig som tyvärr lagt en halv förmögenhet på "nära" besök...

Men det låter som du gör det absolut bästa du kan för din dam, inte många i din ålder som är så lyhörda tycker jag, eloge till dig för det! :bow: Hoppas hon blir fin nu, oavsett om det är av massage eller nån behandling. Kan ju som du tänker bara vara stelhet helt enkelt och bli bra av massage.
Lycka till!
Vet verkligen hur det är att ha problem med hästen och man blir till slut en nojig hönsmamma som knappt vet när hästen är frisk eller inte.. tills Den dagen kommer, den dagen då hästen strålar av glädje, bjuder på sig och själv visar att nu, NU matte mår min kropp jättebra!! Först efter attjag hade ägt min häst i 2 ½ år och behandlat henne för erlichias, strålbensurkalkning, sytt efter pinne i benet, fått 3 månadersförkylning, bytt sadel, behandlat hästen av fysioterapeut för rejäl snedhet i 1 år och under den tiden fått överbelastningshälta på 3 ben pga lite för bråttom, först DÅ fick jag ett sånt ridpass :love: Det var det bästa jag varit med om och nu, NU vet jag hur hon ska må när hon är helt riktigt jäkla fin i hela kroppen! WOW säger jag bara :) Lyssnar man bara så säger de till!

Om en häst har antikroppar mot ehrlichia i blodet säger det bara att hästen stött på en ehrlichiarickettsie senaste året. Det säger ingenting alls om det orsakat sjukdom. Antikropparna minskar under året för att ta ny fart när hästen blir biten av en ehrlichiabärande fästing året därpå. Detta är helt naturligt. För att koppla erhlichia antikroppar till sjukdom skall de ändra sig efter ett visst mönster parallellt med att hästen har symptom. I början av en akut ehrlichios kan man se små fläckar sk inklusionskroppar vid blodutstyk i mikroskopet. Detta är däremot ett säkert tecken på ehrlichios. Tyvärr har ehrlichios diagnosen används litet slarvigt ibland. Det är fortfarande osäkert om det finns en kronisk ehrlichiossjukdom. Dock förefaller det finnas hästar som blivit så väldigt sjuka av akut ehrlichios att de aldrig riktigt hämtar sig även om själva smittämnet försvunnit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst