Ergonomisk sadelgjord...

Etoile

Trådstartare
Ni som använder ergonomiska sadelgjordar (svängda) tycker ni dem är bra? Vad kostade den du har? Har hört att det håller sadeln bättre på plats, stämmer det :confused:

Sv: Ergonomisk sadelgjord...

Har både det på båda sadlarna , då min häst knappt har någon manke och sadel gärna glider fram.

Kostade runt 500 , tycker dom funkar utmärkt :) :bow:

Ok, men kan man ha dem vid hoppning? Brukar man inte vilja ha magplatta då, har aldrig sett en ergonomisk gjord med magplatta :confused:

Det är bara hästar som drar in benen och gör sig själv illa under magen som behöver magplatta, jag tror inte det är så vanligt.

Med ergonomisk menar du en sån som är lite sväng för att benen ska röra sig bättre? En sån har jag, från hööks, inte alls dyr.

Och om man bara har magplatta på de hästar som slår sig själva i magen, varför har nästan varje häst på en hopptävling det? Nä, jag tror det bara är mode... precis som det verkar som den med mest fårskinnsprylar vinner...

Hur kan sadelgjorden göra att sadeln inte glider fram? *nyfiken* Jag kanske får byta gjord..´.

malu

Hade en sadelutprovare ute för ett par veckor sen, han rekomenderade en ergonomisk sadelgjord... Men sedan när vi kommit längre in i samtalsämnet så sa han att man ska ha magplatta på när man hoppar... Det var därför jag undrade om det fanns en ergonomisk sadelgjord med magplatta, annars verkar det ju som att han är nån som bara vill få "sina prylar" sålda.... :confused:

jag har en sådan gjord, men har inte använt den än eftersom jag väntar på att sadeln ska bli köpt :)
jag köpte den eftersom min förra sköthäst (på ridskolan) hade sådan och han verkade tycka om sin väldigt mycket.
dessutom gillar jag materialet, sådana där vanliga tyggjordar blir svettiga och tar massa tid på sig för att torka, min (likadan som den sköthästen hade) går att torka av snabbt och behöver inte hänga på tork alls

ciliegia skrev:
jag har en sådan gjord, men har inte använt den än eftersom jag väntar på att sadeln ska bli köpt :)
jag köpte den eftersom min förra sköthäst (på ridskolan) hade sådan och han verkade tycka om sin väldigt mycket.
dessutom gillar jag materialet, sådana där vanliga tyggjordar blir svettiga och tar massa tid på sig för att torka, min (likadan som den sköthästen hade) går att torka av snabbt och behöver inte hänga på tork alls

Vadå materialet?? Dom jag har sett har vart i vanligt läder....!!?

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka