erfarna kan ni stå bakom mej?

F

*fia*

Va en tjej som addade mej på internet för hon va intresserad av att köpa min prestige sadel..

Jag förklara att en fjording e svår, de e inte lätt å se från bilder å rådde henne att åka till en sadel utprovare,

Hon skickar bilder på en börjes specialare, å säger att hästen gått me den i 6 år,

Å jag svarar att den e VÄRDELÖS släng den uch dom e ingen vidare, å hennes motargument va ju att den har ju han gått med i 6 år å mår bra å om sadeln skulle va dålig så skulle ju den förbjudits att säljas????

Jag svarar att jag skulle iaf åkt till en som kan om sadlar å lagt lite mer pengar på en sadel som e bra för häst å ryttare orka liksom inte tjöta med när de ändå inte går in!!

Nästa dag frågar hon va jag tycker om Kingston, samma skit svarar jag, skulle du frågat om samma sadel för ca 1 år sen innan jag hade läst så mkt negativt om den här skulle jag nog sagt att den e ok så länge.

Idag fråga hon om hubertus, jag vet itne så mkt om det sa jag men tänkt på att hans rygg inte e så lång så välj inte för stor sits stl.

Hon börja snacka om sin sadel igen å sa att hästens ägare (hon e tydligen fodervärd) säger att sadeln inte alls e gjord i indien å att hon säger att de e en bra sadel. jajaj svara jag, men jag står för att jag tycker de e en skitsadel.... å jag skulle aldrig använt den på mina hästars ryggar.

söker på sökfunktionen å skickar alla länkar om pinto å kingston...

Sen e de hästens ägare som addar mej på msn, arg som ett bi, å tycker inte jag ska säga så om sadeln när jag inte sett den på hästen, jag svara att den kanske sitter jätte bra men den e värdelös i mina å andras ögon.

länkar till alla svar på denna sidan å hon skriver argt att hallå man kan inte läsa sig till hur en sadel ska sitta.. jag ser ut ungefär så här :confused:

mina hästars sadlar e utprovade av experter...

hon fortsätter å skrika å gapa å förklara för mej att hon läst om hästens muskelatur, å sadelutprovning osv å att de e en bra sadel som sitter kalas.

Tyckt du de skrev ja då men jag tycker de e en skit sadel å den ska inte andvändas isf bara ett koooort tag om man måste om man e snål å inte köper en bättre begagnad.

MEN gud tänk om nu denna människan läst om hästens muskelatur å fortfarande inte inser att den e värdelös??

visst visst skriver till henne att hon iaf kan läsa om va andra sagt om sadeln å då blir hon riktigt arg!!!!

å säger att hennes andra sadlar som hon inte lånar ut e dyra sadlar frå usa, å jag ska inte säga att den här e värdelös för den e gööör bra...

den andra stackars flickan tror på denna å nu ska dom köpa en kingston sadel :eek:

Va ska man ge för argument till sånna här idioter som verkligen inte ens vill försöka läsa å lära sig va andra tycker??

skrev slutligen att jaja rid du me den men jag skulle iaf inte kunna med bra samvete rida i en sån om nån rådgett mej å visat mej va andra sagt.. blir så trött de finns alltså folk som e utbildade som tycker dessa sadelar e ok???

Sv: erfarna kan ni stå bakom mej?

jag skulle faktist blunda :o
dels för att dem visar tydligt att dem inte vill ha hjälp

har gjort de med, radera dem å blocka dem igentligen e de skrämmande att folk som e utbildade går å tutar i unga flickor saker som inte stämmer

jo jag förstår, men amstidigt vill dem inte ha hjälp ska dem inte ha någon hjälp och senare få stå för sina handlingar och lära sig utav det.

Har du sett sadeln på hästen?

Hur kan du annars veta att den inte sitter bra???

Hon har ju inte sagt att den inte ligger bra, utan att hon inte tyckte sadlen var bra :idea:

Har någon utomstående med märket att göra då?

Rent generellt.

Ska jag se till att alla använder Amerigo???

SÅ länge inte sadeln skadar hästen ska man fullkomligt strunta i vilket märke elelr prisklass folk har på sin utrustning.

det va inte det jag mena, jag skrev de till henne med sadeln sitter säkerligen bra men det är ingen bra sadel

Ist för att köpa en kingston som har samma rykte så rekomenderade jag henne at åka till sadelutprovare å testa en kvalite sadel med bra rykte,

e de bara jag som läst bara negativa saker om denna sadel??

Jag struntar i om dom använder den jag står bara på mej å säger att sadel e ingen bra sadel å borde inte anändas å inte i 6 år av nån som säger sej vara utbildad.

Visst den kan ligga bra de me, men eftersom dom letade ny hoppsadel förskte jag peka in henne på rätt spår.:idea:

En passande sadel är en bra sadel. Oavsett märke.

Folk har också olika plånböcker att röra sig med.

Jag tolkar det som att hon haft en sadel i 6 år som passat hästen.
VAd är skit med den då?

Att dom nu ska byta sadel å att dom va intresserade av en kingston.

Jag tycker inte de e en bra sadel, å vet att jag har många bakom mej som INTE tycker att den ska användas!!

Jag sökte å bad dom läsa om sadel å jag tycker de e synd att en människa som utger sej för att vara utbildad lär en sån ung tjej att dessa sadlar e bra vilket dom inte e.

sök e se själv, detta har inte me märke att göra vi kan dra alla budgetsadlar å dra slutsatserna dom e inget bra..

vare sej de e hööks lr börjes å denna äldre tjejen sa sig vara utbildad å tykte dessa va helt ok vilket jag från alla jag hört med utbildade sadelutprovare osv fårr ett hårt nej till när jag fråga om dem...

Jag litar helst på mina egna erfarenheter, inte andras tycke och smak.

sadelutprovare vill oftast sälja de dyrar sadlarna. Säger sig själv varför de inte är tillförlitliga källor.

dom är dåliga i bommen, sneda, ojämt stoppade, finns flertal tråar om dessa två å även folk som öppnat dem å visat va som finns i.

Till saken har vell bara att jag inte hoppas att folk som säger sig vara kunniga tycker att man ska ha den..

jag har inga svindyra sadlar heller å när jag provat ut har jag satt en gräns på 3000-5000 tex de behöver inte va så dyrt....

Du kan vell söka å kolla på börjes pinto å kingston då!

Jag HAR en av varje märke. Som sagt jag bildar mig helst egna erfarenheter.

Båda dessa har varit hos sadelmakare för omstoppning.
Hon frågade mig varför....de var hur fina som helst.

Däremot kan lädret i dem vara av sämre kvalitet.

Jag har även andra märken och har nog också haft de flesta.

Varför skulle inte en tex Kingston eller Börjes sadel kunna vara bra?
Att den är av sämre kvalitet har väl knappast något att göra med hur den ligger på? Om de nu har valt att använda sig av en billigare modell, som kanske inte håller lika länge men som passar lika bra som ett exklusivare märke, så måste det väl ändå vara ok? Fattar inte att ni för en diskussion kring ämnet ens? Låt henne göra som hon vill.

hon får göra som hon vill, jag tycker bara de e synd att folk inte kan läsa lite om just märket osv.. jag tex efterforskar, har själv ridit i pinto sadeln, va hård i början men sen va de gör mjuk, den hästen har den än.men om nån frågar en om råd berättar man ju vad man fått höra å visar va folk skrivit, de finns säkert undantag som de finns på alla billigare grejer å jag köper inte dyrt.. men den sadeln har ett dåligt rykte, kingston med å de va de jag sa bara.... sen frågade jag om några kunniga sadelmänniskor kunde ge mer mer kött på betet varför den e dålig...... för ja la fram allt jag visste.. Alla gör som dom vill men synd om flickan som tror på den andra tjejen

ok, då förstår jag din utgångspunkt.

Lågprissadlarna har lågt pris för att de kommer ner i tillverkningskostnader. Sämre läderkvalité, sämre hantverk, sämre bom. Det är knappast någon hemlighet.

Många av dessa sadlar är sneda och har stoppning bestående av de mest underliga material. Självklart kommer det även ut goda exemplar, men risken att få ett av många måndagsexemplar är ju otroligt stor.

Och risken att sadeln inte pallar trycket och vrids och blir sned är också mycket större då materialet inte håller standard.

Vad man väljer till sin häst är helt upp till ägaren. Men visst är det en större risk att välja en budgetsadel i förhållande till ett känt märke. Sedan ska man ALLTID kolla just det exemplar man ska köpa/har köpt. Har man inte själv kunskapen finns det utbildad personal (sadelinprovare, sadelmakare) som kan kontrollera sadel och passform.

billiga sadlar kan faktiskt ligga riktigt bra på en del hästar. Oftast är det kvaliteten som är kass.

Jag har ridit i diverse billiga sadlar genom åren där vissa varit på tok för dåliga medans andra riktigt bra.

Så bara för att den är billig och folk på ett hästforum har dålig erfarenhet om dom så betyder inte det att det alltid är så.

att du ens orkar bry dig om du inte känner personerna och hästen det rör sig om?
Synd om hästen? Ja kanske, det får du aldrig veta.

Men det finns i så fall lika många hästar med felanpassade DYRA sadlar som billiga, jag lovar.
Det är inte priset på sadeln som avgör om sadeln passar eller inte..

jag tycker fortfarande det är synd att en tjej som säger sej vara utbildad inte ens vill läsa om andras erfarenheter.

När jag för ca 1 år sen skrev en tråd om just denna sadel, blev jag halshhuggen å ombads att söka efter mer omdömmen om den.

Då jag hade ridit i den för nästan 8 år sen viste jag inget mer om den å frågade.

Enligt dem som svara va den hemsk å skulle inte användas på hästar.

Jag håller med om de e bättre med en dålig sadel som passar än en dyr som sitter förjävigt.

Tycker bara synd att utbildade folk går å tutar i unga flickor som håller på å lära sig, att detta är en jätte sadel, sa inget om att den inte låg bra utan tyckte dom skulle köpa ett bra märke begagnat å kontakta en sadelprovare så de blir rätt..

bara tråkigt att folk är så instängda å inte kan läsa amdras erfarenheter.....

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
817
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
742
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka