Erfarenheter mottages tacksamt (halt häst)

L

LeRoi2006

Hej alla bukefalister! :)

Precis som rubriken säger handlar den här tråden om en halt häst. Det är nämligen så att en av mina två hästar har gått och blivit halt, närmare bestämt på höger framben. Han har endast uppvisat symptom under dagens lopp och det har utspelat sig som så att han haltar till när han går från halt till skritt. Vänder man till vänster vänder han klockrent men vänder man till höger blir han märkbart besvärad. Jag skulle inte vilja påstå att det är någon ordentlig hälta, men markerar gör han absolut! Inte hela tiden, men till och från.

Han stödjer på det till 100% när han står i stallgång, box osv.
Det sitter inte i hoven då hoven på HF samt alla andra hovar är väl visiterade och genomgångna. Han är inte ett dugg varm i något ben varken i hov, kota eller knä (inte längs med senor heller för den delen). Han har ingen ökad eller ovanligt kännbar puls, ingen feber och hans ben är torra och fina. Rena skolexemplaren. Ömmar inte på något ben om man böjer kotlederna. Ömmar inte i rygg. Friröntgad rakt igenom för cirka 2 månader sedan men givetvis kan det ju ha uppkommit något nytt.

En veterinär var ute på kvällen och kikade och sa att det säkert handlade om en sträckning och att vila vore det bästa. Ringde även till 2 jourveterinär (Str*msholm och U*tuna) och dem tyckte att det var konstigt att han inte hade några egentliga symptom öht annat än en markering HF så dem sa att dem skulle tro att det var en sträckning eller överansträngning och att jag skulle avvakta och se om det blev sämre/bättre med vila. Så jag kommer låta honom vila.

Trots att jag nu ringt och kollat med veterinär/haft veterinär ute så undrar jag vad era erfarenheter säger Er? Vad borde jag hålla ögonen öppna för?, har ni haft hästar som varit så här och vad har det då visat sig att det varit? osv osv. Vad som helst egentligen :)

Tackar så hjärtligt i förhand! :bow:
 
Sv: Erfarenheter mottages tacksamt (halt häst)

Om inget märks på benet kan det vara en muskel/sena/ligament högre upp i bogen som är överansträngd eller fått sig en sträckning. En spark i hagen kanske? Det kan ligga djupt så att man inte känner det och brukar bli bättre ganska snabbt. Hoppas det reder ut sig!!
 
Sv: Erfarenheter mottages tacksamt (halt häst)

Ligamentskada kanske? Där behöver det inte synas eller kännas någonting alls.
Min förra häst hade en sån skada strax ovanför hoven, och det var som sagt inget som märktes förrän jag kom upp till kliniken och longerade henne.

Att det sitter i hoven behöver ju inte heller vara helt uteslutet, det är inte alltid man hittar problemen med visitertången, speciellt inte om man har en smärttålig häst.
 
Sv: Erfarenheter mottages tacksamt (halt häst)

Hej hej!
Detta upptäcktes i torsdags (samma dag som denna tråd skrevs) och på veterinärens inrådan skulle han stå inne i box 1 dygn för att sedan se om han blev mer/mindre halt och det visade sig lyckligtvis nog att han var 100% återställd efter denna kortvariga boxvila :-) Troligtvis handlade detta om att han halkat i hagen och att det påverkat honom i bogen.

Vill tacka er för att ni tog er tid att svara och för att ni delade med er av era erfarenheter, det kan alltid vara bra att ha i bagaget för framtiden :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 264
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp