Erfarenheter kring ligamentskador?

phie

Trådstartare
Efter ett nedslag och en inte så graciös landning under en löshoppning fick min häst en liten diffus svullnad utsidan av kotan på ena bakbenet. Den var envis och magkänslan (som har visat sig vara grymt bra att lyssna på) gör att jag bokar klinikbesök.

Efter undersökning visar det sig att skimmelprinsen fått en ligamentskada i kotan. Behandling annat än vila (i sex månader till att börja med) ansågs inte nödvändigt, så vi har blivit anvisade till att skritta tills det är dags för återbesök efter årsskiftet. Klinikchefen som genomförde undersökningen verkade dock positiv till ett väl genomfört tillfrisknande då prinsen endast var lite, lite halt på det berörda benet och fräsch i övrigt. Det kändes ju i vilket fall "bra".

Hur gick det för er andra som har fått samma nesliga skada på era hästar? Gick det bra/dåligt? Hur var konvalescensen? Hittade ni på lite andra aktiviteter under tiden? Söker lite erfarenhetsutbyte här :) Ingen i stallet har råkat ut för ligamentskador, så jag känner mig lite smått ensam i min och hästens halvtrista situation.

Sv: Erfarenheter kring ligamentskador?

Ett föl (drygt 6 mån) jag hade fick en ligamentskada vid kronleden. Hon fick en konturstörning, inte halt eller öm men åkte in och kollade med rtg + UL då konturstörningen var rätt rejäl. Hon hade små blödningar i kronbenet pga yttre våld, en ligamentskada, samt en del svullnad och vätska mellan ligament och 'ben'.

Samma rek som din, vila i minst 6 mån, men inte ovanligt det tar upp till 12 mån. Helst skulle hon bara skritta i hagen, men vet sa ju själv att 'säg det till ett föl'.

Så, på en ridhäst hade det varit en 'tung' diagnos och konvalescens, men på ett föl - blev ju ingen skillnad. Hon gick i hage som vanligt (och det var betydligt mer än skritt - dock föl ät LÄTTA och det är en fördel is ammanhanget om de nu promt måste busa och bralla). Tog nånstans kring 8 mån innan det var bra, men som sagt - jag märkte knappt av det annat än visuellt.

Blev helt återställd, inte minsta lilla problem.

jag håller just nu på med en sådan konvalecens. Min sparkade så kraftigt efter en älgaloppa sista veckan i aug, att hasen svullnade upp. Hon vilade i 5v totalt och har skrittats nu i 6v. Ska fortsätta skritta till svullnaden försvinner. Att behandla är inte någon direkt mening enl veterinär, men än just för stunden. Tråkigt, men men... bara att skritta på

Som du säger har ju föl en fördel i och med att de är lättare. Skönt att höra att hon blev bra igen!

orion_x: Veterinären sa samma sak till mig :( Det är ju en riktigt jobbig skada då man känner sig ganska oviss, både om tillfrisknande och konvalescenstid. Det är väl bara att köra på, antar jag... Hoppas verkligen att du och din häst kommer tillbaka!

Vi tror att våran gammelpålla har en ligamentskada i sitt bakben efter en rejäl vrickning som högdräktig. Hon skadade sig som 18-åring och är nu 24 år och rids fortfarande normalt för åldern. Hon håller nog inte direkt till hoppträning men hon fungerar till vardagsridning i skog och mark och dressyr. Hoppar lite på kul bara.
Hon läkte bättre än förväntat trots sin ålder och den rejäla hälta som hon hade. Hon läkte inte av vila utan behövde behandling då hon efter ca 8 mån fortfarande var dålig (gått med fölet) så då åkte vi in med henne och fick behandling. Då läkte hon snabbt.

Jag behandlade 5 dagar med finadyne utan någon som helst verkan tyvärr. När jag träffade honom igår och han kollade på hästen så är hon ändå inte speciellt halt utan det är mest svullnaden man tänker på och det tar tid att läka fibrerna i "senorna" m.m som förmodligen blivit skadade.

Får väl följa den här tråden jag med då jag har en 3årig häst med ev. skada på sidoligamenten eller någon annan stans i hovled m.m. Är inne på vecka sex efter att skadan uppkom.
Hon trampade av sig en sko och blev halt. Fick en lindrig svullnad på kotsenskidan. Ul visade inget på senor el dyl.och hon var ca 1grads halt. Rek hagvila och skrittprom. Brallade tyvärr till det rejält. Mer halt vid återbesök två veckor senare och då kunde dom istället lokalisera skadan efter bedövning till hovleden. Har dock ingen klar"diagnos", röntgade och behanlade. Sjukhage och pg-beslag vilket jag inte lyckats få min hovslagare att åtgärda än:devil:. Vet såg heller ingen svullnad i senskidan vid återbesök men upptäckte lindriga gallor vid kronrand. Fick behandling i hovled. Jag känner själv ingen svullnad eller värme men hon är lindrigt halt i trav om jag provspringer ett par steg. Syns inget i skritt men kanske att hon avlastar just vänster ben/hov lite mer?
Berätta gärna mer om era symptom och hur och vad som syns på era hästar. Är sjukt orolig över hur det ska gå för min lilla tjej:cry:.
Nästa återbesök i början av december..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka