Ja, snälla vänner kan vi fortsätta denna diskussion? -för jag vet varken in eller ut...
Ja, det verkar helt klart som att det är ett stort problem, iallfall för Trolla.
Det verkar som om musklerna blir överansträngda på henne, på grund av att hon ska skjuta på med bak när hon springer.
Hon blir rent dårlig av att gå i djupsnö, hovslagaren menar att det beror på hennes
spikraka haser, att hon inte kan få benen under sig på samma sätt som dom andra. Som att själv plumsa i djupsnö med raka knän!
Stämmer det så förstår jag varför hon blir så trött och sliten av att plumsa. Ja, hon blir sjuklig av det. Belastningen på muskulaturen blir för stor. Hon blev så öm i ryggen och ELAK!
Han menade att den belastningn som ryggen/haserna utsätts för är mer än vad hon klarar.
Men detta är inte en svag stackare, utan en mycket stark ung dam, så det förvånar mig.
Han menar att hon aldrig kan få ett _långt_ steg, utan kommer att ta två steg när andra tar ett steg och däremed bli trött fortare. Måste vara mer tränad än alla andra och kommer att orka mindre oavsett.
Att dra är hennes specialitet, inte att springa....
Så att veta vad om det överhuvudtaget är lönt att fortsätta träna är mitt dilemma just nu.
Funderar därför på att endast rida henne framöver.
Jag har ju alltid undrat vad fan det är med henne på vintern, varför hon i perioder blir fruktansvärt elak mot omgivningen.
Efter jag dragit min slutsats att smärtan kommer i från musklerna, överansträngning runt haserna när hon plumsar i snön så är hon harmonisk, trots att jag ser att hon sliter med att gå i snön i hagen -vilket dom gör varje dag.
Klok häst!
Jag har kommit till en insikt om henns situation, som hon har förtvivlats över länge. Hon kan vara lugn nu...
Klimpen-> Kör du så att han får dra eller kör du lätt?