Erfarenheter av sprucken menisk?

millan71

Trådstartare
Jag har nu fått lite mer info från min vetrinär ang min 5-åring som dragit på sig en skada i vä bakknä. Efter artroskopi undersökning förra veckan så konstaterades att han var illa skadad. Tyvärr var det enda vetrinären sa då var att jag kunde få döma ut honom. Jag ville inte utan tog hem honom och där är vi idag.

Pratade med den vetrinär som utförde artroskopin igår och det hon informerade om var att han har en liten spricka i menisken och även en ledbrosk skada på lårbenet.

Nån som haft typ samma skada? Hur gick det?

Jag ska börja behandla med Adeqanin? Intramuskulärt, men det receptet fick jag endast för att jag sade att jag struntar i att han kostar pengar när han står eftersom jag har eget stall och har möjlighet att ge han tid att läka, sen får vi se hur långt hans läkning räcker. Jag har ju köpt in honom som dressyrhäst i lätta klasser.

Sv: Erfarenheter av sprucken menisk?

Antar att skadan orsakad av ett trauma? Tyvärr är mina erfarenheter av liknande skador inte de bästa...
Men vill du ge hästen ett år för att se åt vilket håll det går så varför inte. Förutsatt naturligtvis att den inte går runt och har ont av att bara gå i hagen eller att skadan förvärras. Annars hade jag tagit bort den.
Lycka till!

Det "lustiga" är att han "bara" är en ½ grad halt och 1 grad vid böjprov, han ser absolut inte ut att lida för då får man ta det svåra beslutet att ta bort honom så därför vill jag vänta och se hur det går. Innan vi visste vad skadan var för nåt behandlades han med cortison x2 ggr och blev bra. Satte igång honom och tränade dressyr i 2 mån innan han vart halt igen och inte alls lika mycket den senaste gången. Han har ett lika stort övertramp på båda bak och man ser inte att han är halt med ett "vanligt öga".

Skadan är orsakad av ett trauma, men vet inte vad då han helt plötsligt var halt när jag tog in honom från hagen.

Precis så var det med min häst som skadat menisken. Blev bra efter behandlingar med hältan kom tillbaka efter en tid. Tillslut var den kroniska inflammationen i knät ett faktum.
Min var inte heller "vanligt" halt, men jag lärde mig se när hältan var tillbaka ändå.
Utgången var tyvärr dålig då den kroniska inflammationen blev för stor och hästen fick avlivas.

// Qbaby

Liknande trådar

Hästvård Var in med min 5-åriga dressyrvallack på artroskopi i ett bakknä igår eftersom han vart halt på nytt. Han började halta i början av...
2 3
Svar
44
· Visningar
17 065
Senast: millan71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025