erfarenheter av munkpeppar?

Cornelia

Trådstartare
Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av munkpeppar? Jag har ett arabsto på 17 år som tidigare i sitt liv har fått fem föl, alla födda här hos mig. Brunster, betäckningar och dräktigheter helt utan problem.
Efter sista fölet för sex år sedan hände något.
Hon är betäckt fyra av fem somrar sedan dess, bl a av hingst på fribetäckning, men även vid hand av två olika hingstar. Ingen dräktighet.
Hon är givetvis ultraljudad gång på gång, vid något tillfälle har hon haft en cysta som senare har varit nästan borta, annars har allt sett bra ut. Hon brunstar tydligt men är ofta våldsamt irriterad på hingsten vid betäckningsförsök, lockar honom men vill absolut inte släppa till.
Förra vintern såg hon högdräktig ut fram mot våren, vi åkte till vet. med henne eftersom hon hade brunrosa "mjölk" i ena spenen. Ingen infektion, ultraljudet såg fint ut. Inget fel på juvret heller.
Nu är det likadant; hon har vit mjölk i ena spenen, ser ut som om hon snart skulle föla och har "limpor" framför juvret. Själv är jag övertygad om att hon har någon form av hormonrubbning, men veterinären verkar inte ta det på allvar.
Nu undrar jag om munkpeppar kan vara ett alternativ för att ställa hornmonbalansen tillrätta. Någon som har varit med om något liknande? Jag lider med stoet, det verkar som om hon så gärna vill vara dräktig men något har slagit fel så det inte funkar ....

Sv: erfarenheter av munkpeppar?

Jag har använt sökfunktionen men inte hittat något som passar in på detta. För övrigt är trådarna där flera år gamla, och kanske har det kommit fram nya rön och erfarenheter?
Ingen som känner igen detta eller har något råd, det behöver inte handla om just munkpeppar ....?

Tyvärr, det står bara att det inte finns något sökresultat, men tack ändå :)!

Använd få sök i det här forumet, och skriv munkpeppar så hittar du hur mycket som helst.

Min äter MP men det hjälper inte mot hennes brunst öht, hon blir dock lite lugnare i psyket.

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 611
Senast: ponniplutt
·
Avel Jag köpte sent förra sommaren ett sto som var betäckt, vi kollade henne efter 45 dygn efter att hon varit hos hingst. Veterinären kände...
Svar
12
· Visningar
2 858
Senast: Fridis78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur