erfarenheter av djävulsklo och Basiblock??

CiaAn

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att ge djävulsklo till häst? Tänkte ge det till min gentleman (21 år), eftersom han behöver något för att kunna må så bra det går. Han har ju lite problem med bla. sin länd och högra bog, som ger sig mer till känna nu när han blivit lite äldre. Har kollat honom med veterinär och behandlar honom regelbundet i förebyggande syfte med akupunktur och kiropraktor, massage.:love:

Har också funderingar på att köpa Basiblock till honom istället för vanliga mineraler, läste om det i senaste "hästfynd" (som heter något annat numer?). Blev så förtjust i den beskrivningen av att hästarna får förse sig när de själva känner att de behöver. :smirk:

mvh
CiaAn

Sv: erfarenheter av djävulsklo och Basiblock??

Jag fick djävulsklo rekomenderat till min förra häst pga stelhet i bakpartiet. Kunde lika gärna gett henne ett knäckebröd..:smirk: Märkte ingen skillnad.

CiaAn skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att ge djävulsklo till häst? Tänkte ge det till min gentleman (21 år), eftersom han behöver något för att kunna må så bra det går. Han har ju lite problem med bla. sin länd och högra bog, som ger sig mer till känna nu när han blivit lite äldre. Har kollat honom med veterinär och behandlar honom regelbundet i förebyggande syfte med akupunktur och kiropraktor, massage.:love:

Har också funderingar på att köpa Basiblock till honom istället för vanliga mineraler, läste om det i senaste "hästfynd" (som heter något annat numer?). Blev så förtjust i den beskrivningen av att hästarna får förse sig när de själva känner att de behöver. :smirk:

mvh
CiaAn

Flexijoint innehåller väl Djävulsklo och det har man hört mycket gott om speciellt till äldre hästar. Kanske något att prova?

Jag ska själv just hämta ut en stor burk till mitt kallblod och prova.

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Flexijoint innehåller väl Djävulsklo och det har man hört mycket gott om speciellt till äldre hästar. Kanske något att prova?

Jag ska själv just hämta ut en stor burk till mitt kallblod och prova.

~Ingrid

Var får man tag på flexijoint? och vad kostar det?

Har fått reda på att det tar ungefär drygt en månad innan man får effekt när man ger djävulsklo, det är "lite segt att komma igång med effekten". Detta fick jag reda på genom en annan källa i går kväll. Det är tydligen likadant med Glukosamin? eller vad det heter för människor.

mvh
CiaAn

nora-96 skrev:
http://www.equimins.se/ Den flytande Flexijointen innehåller djävulsklo,bra om man är i behov av smärtstillande...

Hej, åh, så bra!
Jättespännande länk!!:)
Just smärtstillande är jag väl inte ute efter utan att få till det där med mjuka och fina rörelser. Det har blivit lite gnissligare i maskineriet.

mch
ciaAn

Jag fick 2 hinkar basiblock och ställde i hagen till tinkern och unghästen.

De hade ätit halva hinken ( är det 20 kg i en hink) på 2 dagar.:crazy:

Den andra hinken gav jag min gamla då 28 år, hon slickade i sig ganska mycket de första veckorna, sedan endast då och då.
När hon dog i våras så var det forftarande kvar i hinken och då hade hon haft den över 1 år.

Svårt att veta om det gav effekt.

mimus skrev:
Jag fick 2 hinkar basiblock och ställde i hagen till tinkern och unghästen.

De hade ätit halva hinken ( är det 20 kg i en hink) på 2 dagar.:crazy:

.

Oj! Det blev mkt selen de fick i sig. Enl basiblocks hemsida innehåller det 25 mg selen per kg. Om 2 hästar äter 10 kg på 2 dagar blir mängden selen var och en fått i sig på en dag 25ggr 2,5=62,5 milligram.
Den rekommenderade dosen är 0.2 mg per 100 kg häst och dag, maxdos är satt till 6 mg per 100 kg häst. En veckodos är ca 1-1,5 mg per 100 kg häst.

Hästar som gillar melass kan nog vara i riskzonen för selenförgiftning om de får fri tillgång på basiblock.HH

Ja, läskigt, dem tycket det var jättegott.
Efter dessa 2 dagar tog jag ju bort hinken och ställde aldrig tillbaka den.

Däremot gammelstoet hade som sagt sin hink kvar.
Valacken min fick också han smak för basiblock och om jag inte stängt gámmelstoets boxdörr innan jag tog in dem, så gick han klockrent in där för att slicka.

Iom att jag börjat räkna foderstat och tyckte det var kul, så var basiblock inget för.

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025