Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Kratus

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av senskada på äldre häst, 25+? Eller nån som behandlat en skadad sena med ledljus (pharmalight/biolight) eller dylikt som kan berätta hur det gått och så?

Min 26-åring lyckades skada sin ytliga böjsena vä fram förra fredagen, antagligen under lek med kompisarna. På ultraljudet i måndags (igår) så såg den inte fin ut alls. :crazy: Men han är redan ohalt i skritt och det var veterinären imponerad över med tanke på skadans omfattning. Han tyckte dock inte att det var så illa att det inte var någon mening med att rehabilitera honom. Så boxvila totalt 4 veckor och jag får börja med korta skrittpromenader i helgen. Sen så blir det sjukhage i 2 månader innan ett återbesök för nytt ultraljud och så får vi se efter det vad som händer fortsatt.
Jag är orolig över hur han ska klara konvalescensen, men än så länge så är han vid gott mod och glad, redan dagen efter skadetillfället så skulle han bara ut trots att han inte kunde gå. :cautious:

Hästens fysioterapeut använder sig av biolight och har sagt att man kan behandla senan för att fortskynda läkningen, är det någon som gjort det och märkt om det gjort någon skillnad till det bättre?

Snälla, jag behöver lite solskenshistorier. :angel:
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

En kompis håller på att rehabilitera en senskada på sin 29-åriga ponny, där förstärkningsbandet var skadat. Ingen behandling utöver liten, platt hage och skrittpromenader på fast underlag. Det har läkt superbra och snabbare än förväntat, så han är snart igång igen. Hoppas det går lika bra för din häst! :)

Mvh Smallgot
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Just senskada på äldre häst har jag ingen erfarenhet av, men däremot boxvila för äldre häst. Det jag vill tipsa dig om är att verkligen hålla igång hästen så mycket som veterinären säger att du får. Gamla hästar tappar ofta väldigt lätt och väldigt fort och det är svårt och tar tid att få upp dem i hull och muskler igen. Bra att ha i åtanke i alla fall. Hoppas att det går bra för er! :)
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Jag har precis haft en mindre senskada på ytliga böjsenan på min iofs yngre häst, men jag håller med föregående att rör på hästen så mycket du får för Veterinären för det påskyndar läkningen rätt mycket.
Senan är blodfattig och all kontrollerad rörelse gör att läkningen går snabbare, sålänge man inte utsätter den för för mycket förstås. Din verkade ha en kraftigare skada än min häst, men även de gånger jag tappat min och han bockat runt (vilket han INTE har fått för Vet...) så har senan varit finare efteråt tack o lov.
Nu när vi fått börja trava känns den superfin och ser bra ut på UL.
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Hej, veterinären behandlade min med stötvågor efter ett tag, det påskyndade läkningen. Annars vila i liten hage, mycket skritt, och nu är vi igång med ridning - äntligen! :)
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

*kl*

Tack för era svar!

Ja, jag kommer absolut hålla igång honom så mkt som jag får för veterinären. Som tur är så är han i väldigt god kondition och är välmusklad, det är många som tror att han är max 16år. :D Men trots fri tillgång på hösilage har han tappat lite mage så fortsätter han tappa där så kommer han snart bli riktigt slimmad, är glad att jag haft honom i liiiite överhull.
Muskler brukar han faktiskt inte tappa så lätt så de hoppas jag iaf att han ska få behålla.

Vad har ni fått för schema för era hästars rehabilitering? Travfolket i stallet tyckte att det var långt till återbesök för nytt ultraljud.

Förresten så är det Pharmalight hästens fysioterapeut använder och inget annat. :p


Ingen annan som har erfarenheter av senskador?
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Är det verkligen ingen annan som har erfarenheter av senskada? :confused:

Sen måste jag säga att jag ändå är lite positivt överraskad för jag förväntade mig nästan en del negativa kommentarer om att ställa en så pass gammal häst på konvalescens. ;)
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Det finns ingen vetenskaplig dokumentation för ledljusbehandling på häst.
Shockwaves används en del, men åsikterna går isär om nyttan av det. Jaf tycker det verkar fungera bra.
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Jag åkte in första gången efter 8 dagar, för att skadan skulle synas på UL. Sedan fick vi skrittpromenader o lugn i hage 1,5 månad, där vi vid återbesöket skulle skritta upp till 30 min.
Under tiden kyla efter promenad och BoT nattetid, plus någon gel första 10 dagarna för att få det koagulerade blodet i senan att luckras upp.

Vid andra besöket såg det bra ut så vi fick börja trava, från några minuter i början till 15 minuter per pass utökas under 4 veckor (skritt för övrigt och hela passet skulle utökas till 45 minuter under 4 veckor).
O nu har jag bara haft telefonkontakt men fick börja galoppera igår, då har det gått 2,5 månad. Men vi hade en liten skada pga yttre våld, ingen överansträngning.
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Det här går inget bra. :cry: Var in på nytt UL idag då jag tyckt att senan blivit värre och tjockare...
Och jorå det såg inte alls bra ut. :( Senan är helt förstörd och den kommer inte att läka.
Så det får bli Trapelanda nästa för min älskade häst. :cry: Vi har iaf haft 19 år tillsammans, det kan jag glädjas åt. :love:
 
Sv: Erfarenhet senaskada på äldre häst?

Usch, vad tråkigt :(
Skönt med besked ändå, men jag lider med dig.

Styrkekram :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Ekblomma
·
Hästvård Mitt 6-års sto (halvblod) råkade ordentligt illa ut igår. Har gjort sig illa i hagen och fått en ordentlig senskada på vänster fram...
Svar
15
· Visningar
2 124
Senast: pemi
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 470
Senast: Reebok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp