Erfarenhet av Vetranquil Granulat?

J

Jutka

Min häst som är konvalescent efter en lindrig senskada behöver ta det lugnt, promeneras enligt veterinärordination ca 30 min/ dag. Får ej gå i stor hage pga risk att han springer upp sin skada. Har hitills gått bra men nu när det har blivit lite kyligare och han hunnit med att bli riktigt uttråkad så har han blivit minst sagt övermodig :devil: . Har fått recept på Vetranquil granulat men med tyvärr knapphändig info. Bruksanvisningen på tyska är inte helt lättfattlig.

Finns det ngn som har erfarenhet effekten? Hur länge sitter den i? Bör man ge det på morgon eller kväll? Någon erfarenhet av biverknigar? Hur länge kan det användas? Finns det ngn maxtid som man inte bör överskrida?

Min häst väger ca 650-700 kg, är normalt lugnet själv men är alltså så överpigg :bump: att han riskerar att hoppa upp sin skada under våra små promenader. Han står i liten rasthage hela dagen och fodras tätt för att ha ngt att pyssla med. har dom dagar jag varit ledig varit uppe i stallet 2 ggr/ dag för att röra på honom och sträcka på benen, men dom dagar jag jobbar finns det alltså ingen möjlighet. Finns det några andra tips på dämpande medel, foder etc?

Tacksam för alla synpunkter.

Sv: Erfarenhet av Vetranquil Granulat?

Vi har bara använt det på föl.
Det tar ungefär en halvtimme innan det verkar helt.
Och vi har märkt en viss förstärkt puls, men inget skadligt i övrigt.

Det tar nog en och en halv timme innan hästen är helt ok igen..

Skulle nog inte ge det flera gånger på en dag.
Vi körde var tredje, eftersom det var omläggning av ett ben och vi kastade fölet.

AM

Hej. Jag har en treåring som fått nån skada i hasen bak och blivit behandlad och ska ta det lungt med boxhage och promenader, detta är inte det lättaste för han är ett riktigt energiknippe men jag ger han tryptovit det tycker jag funkar bra har även fått utskrivet vetranquil som jag ger 2 matskedar en halvtimme före promenad och det funkar sådär, lite lös i magen blev han sen.

Mitt halvblod fick det under igångsättningen.
Jag gav henne 2 mått innan ridur/promenad det tog ca 30 min för det att värka och det höll i 1½ timme.

hejsan jag må varany här men jag anser att denna är ett bra alternativ om man ej överdosera den mm.
men även så är det inte på tyska iallafall inte den jag har.
om din står på tyska kan du skriva vad det står för jag har en på något annat språk.
jag använder denna till att hjälpa mina 2 hästar att gå in i transporten men kommer även börja ge den vid sadling och inridningen på den ena. ( hon blir jätte nervös och livrädd)

hoppas jag skrev något bra rill dig men även så vad jag har hört iallafall så ska denna vara lindrigare än pregacil eller vad den nu heter.
mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka