Erfarenhet av skiffer?

C

ChristinA

Vi har tänkt oss att ha plattor i hela markplanet i vårt hus som vi just totalrenoverar.

Jag vill gärna ha skiffer, tycker att det är så vackert.
Är det någon som har erfarenhet?

Jag har förstått att man skall impregnera/behandla med såpa när det är nytt för att mätta porera. Hur ofta skall detta upprepas?

Om skiffer inte är mättat kan det bli svåra fläckar då det är så poröst, har ni fått det trots behandling?

Är det skillnad på skiffer och skifffer? Golvpoolen har för 399/kvm

Tack för svar!!

Sv: Erfarenhet av skiffer?

Tänk efter noga innan ni sätter in stengolv. Det blir hårt att gå på och det är svårt att fixa golvtempraturen om man har vattenburen värme (på sommaren vill du antagligen stänga av värmen och då är golven helt kalla. Skulle vi sätta in en stengolv så skulle det vara i hallen och då skulle jag välja att ha en separat slinga (antagligen el trots att det blir dyrare i drift) för att ständigt kunna ha lite värme i golvet.
Faktum är att ingen av våra bekanta som satt in stengolv är nöjda med komforten så det är därför jag låter lite negativ.

Tack för svaret!

Jag har tänkt efter noga... Jag var negativ eftersom det är hårt.
Men med en hund som väger 65kg och en som väger 8kg så kommer ett trägolv att bli repigt förr eller senare.
(Laminat är inte aktuellt.)
Ingen av de leverantörer vi pratat med förnekar det. Och det skulle kännas väldigt tråkigt att oja sig för golvet hela tiden.

Så var jag hemma hos ett par som hade stengolv och kände att det inte var så dumt ändå. Därför har vi bestämt oss för det, frågan är bara vilket material.

Jag förstod inte helt vad du menade med värmen?
Vi har lagt en slinga för vattenburen värme i plattan. Eller, flera olika. Det är en på toa och en i resten, minns inte om vi delade upp det ytterligare, men planlösningen är ju i det närmaste helt öppen så det är nog samma på resten. Iom att det är vattenburen värme så ser jag inget problem med att ha lite värme på på sommaren som det känns kallt. Har även funderat på att skaffa någon form av solceller just till det och då är det ännu lättare.
Hur tänkte du?

Vi har vattenburen värme i vårt hus (jordvärmepump) och stänger av vår värme i huset helt under sommaren. Jag skulle inte vilja sätta mig i den situationen att vi var tvungen att ha på värmepumpen för att hålla golven varma (vilket dessutom skulle göra huset varmare än vad det är ändå under sommaren). Du måste också komma upp i en viss värme för att det ska "kännas".

Våra bekanta med stengolv har svurit både över kylan, att det är hårt att gå på, att det varit besvärligt när barnen lär sig gå och ramlar på stengolven samt att glas och dyl. går sönder om man tappar det.

Jag har hört att Gysinge (Gysinge byggnadsvård) har en golvolja som gör golven betydligt "hårdare" än vanlig olja http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=962
kanske det kan vara något?
Annars är kanske lackat golv ett alternativ?

Mina föräldrar har björkgolv vilket är betydligt hårdare än ex.vis furu och höll bra för hundklor men vår hund var mindre än era.

Ni får ju naturligtvis göra precis som ni vill med ert hus;) men det kan ju vara värt att tänka även på "andrahandsvärdet" av huset. Jag skulle personligen se det som negativt att köpa ett hus med stengolv då jag isåfall skulle sitta fast i ett energibehov även på sommaren och dessutom ha stengolvets negativa aspekter.
Lycka till med era golvläggningsplaner.

Tack för dina synpunkter! Mycket tänkvärda!

Jag måste erkänna att jag inte vet exakt hur vår uppvärmning fungerar, men jag tror att den skall vara aktiv även på sommaren då vårt varmvatten är integrerat i systemet. Vi har ingen separat varmvattens beredare. Systemet kommer att drivas med luftpump till att börja med.

Ang trägolv så har jag pratat med tre olika försäljare och vi har varit inne på lackat, massivt golv av olika slag.
Och alla försäljare säger samma sak, visst lägg in det. Ni kan slipa det, men det kommer att bli repigt.
Det hade ju i sin tur dragit ned andrahands värdet! Antingen kasst golv eller redan slipat och kortare livslängd. Men det är inte det viktigaste just nu, jag vill ta reda på det du skriver kring värmen, hur det fungerar för oss.
Sedan är jag fortfarande nyfiken på om folk har erfarenhet av just natursten och då skiffer.

Min sambo bad mig modifiera "stänga av värmen helt", pumpen
producerar bara varmvatten i ackumulatortanken, det går inte ut något i element eller golvslingor. Vi har en separat varmvattenberedare (bra att ha när man har bubbelbadkar), det finns också värmepumpar med inbyggd vvberedare men de är sällan nog stora.
Det jag tänker om att slipa ner golv är att så länge ni har så stor hund så låter man golvet vara och ev. bli repigt (välj då ett hårt träslag) och slipar om först efter ett antal år. Ett massivt trägolv bör klara fler slipningar än en så andrahandsvärdet bör inte sänkas speciellt mycket.

Nu ska jag inte stjäla din tråd mer, lycka till med renoveringen!:)

Det låter märkligt att folk har på golvvärmen på sommaren? Vi har elvärme under klinkern i hallen och ett av badrummen som vi inte använder så mycket och den är i stort sett jämt avstängd. I stora badrummet samt i källaren har vi vattenburen golvvärme under klinker, det blir ju inte dyrare än att ha vattenburna element. Ofta kan man ha lägre temp när man har golvvärme eftersom man upplever ett rum som varmare när golvet är varmt.

Vad det gäller stengolv i allmänhet så har jag hört att folk tycker att det är jobbigt att stå på ett så hårt golv under en längre tid, tex i köket eller tvättstugan. Sedan låter det pris som ts nämner som för billigt, har för mig att det finns något de kallar för kina-skiffer som håller en sämre kvalitet som ligger nånstans i den prisklassen. Jag tror att priset borde vara ungefär det dubbla (runt 800 per m2) för att den ska vara av bra kvalitet. Är dock inte helt säker på att jag minns rätt men kolla upp det.

Det låter märkligt att folk har på golvvärmen på sommaren? Vi har elvärme under klinkern i hallen och ett av badrummen som vi inte använder så mycket och den är i stort sett jämt avstängd. I stora badrummet samt i källaren har vi vattenburen golvvärme under klinker, det blir ju inte dyrare än att ha vattenburna element. Ofta kan man ha lägre temp när man har golvvärme eftersom man upplever ett rum som varmare när golvet är varmt.

Det är just för att det känns så himla kallt på sten/klinkel, värme för komforten helt enkelt. Du står ut med kalla golv på sommaren på toan el. hallen där man befinner sig begränsad tid men när ett helt våningsplan har stengolv så blir det mer kännbart, speciellt när man går barfota på sommaren.

Ett par vänner till oss la klinkergolv i hallen (har delvis utbyggd hall till inglasad farstu) men ångrar att de inte satte en separat slinga under den delen eftersom de upplever att de skulle vilja att golvet var varmare där än i resten av huset med tanke på alla snöiga skor etc.

Vi har själv klinkergolv i vårt nyrenoverade badrum med vattenburen golvvärme men nog sjutton är det kallt så här på sommaren trots att det ligger på övervåningen. Med badrumsmatta fungerar det dock fint.

hmmm...här i sthlmstrakten har innetemperaturen fått regleras med öppna fönster på nätterna, det hade gärna fått vara kallare (nu är jag iofs höggravid vilket kanske bidrar...). Det är skönt med kalla golv på sommaren tycker jag.

Men jag kan hålla med om att det förmodligen inte är så bra för husets värde om man lägger stengolv på ett helt våningsplan, det ger ett väldigt hårt intryck och ljudbilden blir rätt speciell. Det blir elegant, men inte mysigt. Jag som nyligen varit husletare skulle helt klart ha valt bort ett hus med stengolv i vardagsrummet, alternativt övervägt om priset motiverade att man la in nytt golv. Vi har ju småbarn men har trots det lagt in oljad ekparkett i köket eftersom det passade med övriga golv, vi räknar med att slipa om när barnen är större.

hmmm...här i sthlmstrakten har innetemperaturen fått regleras med öppna fönster på nätterna, det hade gärna fått vara kallare (nu är jag iofs höggravid vilket kanske bidrar...). Det är skönt med kalla golv på sommaren tycker jag..

Nä, inga små, bara barnafötter på stengolv här! Kalla golv är inte skönt... Annars är vi helt överens! Ljudnivån hade jag faktiskt inte räknat med men det stämmer ju.

Angående prisbilden hittade jag Offerdals skiffer med en prisbild från 1355:-/kvm 1950:-/kvm

Här är en länk för skötselråd http://www.stenbolaget.se/files/skotselnatursten.pdf

Vi pratade lite om det med värme under sommaren igår.
Min första tanke när Sar skrev att det var kallt var "ooo då måste vi ha värme på". Men när vi diskuterade kom vi fram till att det kan vi om vi vill men att vi inte vill! Vi vill gärna ha ett svalt golv. Så för vår del är värmefrågan ur världen.

Ang att det är hårt. Ja. Det är sant. Det var det som gjorde att jag tvekade.
Men när jag var hos dem som hade stengolv så var det inte alls som jag föreställt mig. Med mattor på vissa platser var det både fint och mysigt! Så det är nog mest en smakfråga.

Visst det är fortfarande hårt om man tappar något. Men i köket, där det är störst risk, skall vi ha plattor oavsett. Så det är inte det avgörande för oss.

Ja, det är också hårt att gå på. Men vi har alltid inneskor, så det kommer nog inte att vara ett problem.

Visst, det kanske inte faller alla spekulanter i smaken.
Men jag tror, har inte kollat med M ännu, att man kan lägga ett trägolv ovanpå om man skulle vilja. Och då känns det problemet ganska litet. Vi bygger i första hand för att trivas själva inte för en eventuell försäljning. Det är nog många spekulanter som faller bort av andra saker också, vi tvingas tex ha en ganska smal och brant trappa. Inget för små barn inte.

Så värme, andrahandsvärde och hårt golv är vi på det klara med. Nu undrar jag om skiffer är tåligt när man behandlar det som man skall. Jag har redan tidigare surfat runt och läst massa skötselråd. Nu letar jag efter någon som har erfarenhet.

Angående kvalitet på skiffer lät det intressant. Någon som vet vad skillnaden i pris beror på? Platsen det brutits på? Färg? Hållbarhet? Iofs lovar man hög hållbarhet på Golvpoolen, det skall nog hålla länge nog. Någon som vet? Vad är det som gör att det är sämre kvalitet?

Jag tycker klinker och natursten och liknande är supersnyggt i hallen! :)
Men om ni inte vill ha det så är gammaldags brädgolv ett alternativ för tunga hundar med repiga klor! Sådana golv tycker jag bara ser charmigare ut när de blir lite nötta och slitna av ålder! :)

Vi har tänkt oss att ha samma material i hela bottenvåningen då huset är väldigt litet och jag vill ha så få material som möjligt. Bottenytan är endast 40kvm... Så vi har bestämt oss för sten, skiffer eller plattor om skiffer visar sig svårt att hantera.
Brädgolv vet jag inte om det fungerar med golvvärme???

Ingen här verkar tycka att det är fint/bra, i verkligheten har jag bara fått positiv respons när jag diskuterat med vänner, familj och säljare! Det kanske är annat när man sett just vårt hus? Och förstått hela konseptet?

Ja är huset litet är det verkligen viktigt med genomgående koncept! :)
Jag är posetiv i alla fall ;) Jag älskar stengolv! :) Dock inte som enda golv i ett hus, jag ser gärna att det kombineras med någon form av trä i andra rum. Men hall, kök och badrum är ju sten, klinker o.dyl riktigt snyggt!

Brädgolv vet jag inte om det fungerar med golvvärme???

Det fungerar utmärkt med golvvärme, vi har det i vårt sovrum (där vi har skurgolv ovanpå) och har lagt in i det i kommande barnrum och vardagsrum. Så småningom kommer alla våra golv att ha vattenburen golvvärme förutom våra genomgående salar med parkettgolv. De flesta brukar rekommendera att inte ha tjockare golvplank än 2,5 cm men vi har faktiskt ett par vänner som har vattenburen golvvärme under 7 cm tjockt plankgolv och de tycker att det fungerar utmärkt (där finns det ju ett antal hyvlingar att göra framöver om det skulle behövas;)).

Jag tycker att ni ska köra på vad som känns rätt för er och inte bry er om andras åsikter!

Ja det var just tjockleken jag funderade på.
Men då kan man ju absolut lägga det ovan på stenen om man vill, det blir ju inte för tjockt allt som allt.

Ja jag får nog ringa till några olika leverantörer och höra om detta med kvalitet. När man har prata med ett par stycken borde det vara lättare att skapa en uppfattning!

Anledningen till att det rekommenderas att inte vara tjockare brädor än 2,5 cm är att det inte hänger med i värmeväxlingarna vad jag har förstått. Men jag är ingen expert!

Jag googlade fram denna sida åt dig om du inte redan hittat den http://www.byggahus.se/forum/golv/29669-skiffergolv.html

Där står bl. a. om kalibreringen av plattorna för att få ett jämnhögt golv.

Jag kan tänka mig att skiffer är lite liknande sjösten som många väljer att lägga i badrummet. Vi valde själva ett klinkergolv med "sjöstens-look" just för att inte behöva lika mycket underhåll. Porösa stenmaterial kräver mer underhåll än andra plattor som inte är lika porösa.

Tack för länken!

Inne och kikar där nu. Summan av kardemumman verkar vara att det skall mättas med såpa när det är nytt och sedan är det såpa man skall använda för att rengöra.
Skall fråga dem på Byggahus om de fått fläckar som varit svåra och hur ofta de såpar. För det har jag inte fått fram ännu.

Har inte heller fått helt kläm på skillnad i kvalitet. Jag tror att vi tittat på klovat kvartsskiffer. Jag förstår det som om det är lerskiffer som är det känsliga. Har inte förstått anledningen till prisskillnad ännu, får leta vidare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka