Erfarenhet av Muslifoder!

Sh_Arabians

Trådstartare
Vill höra vad ni har för erfarenheter av att utfodra med Muslifoder! Har tidigare bara utfodrat med krafts färdigpellets,havre/korn,betfor,mineraler,linfrö och givetvis grovfoder! Men eftersom min häst fick "bukig" mage och var så slö så fick jag tipset att utfodra med Musli istället. Har nu prövat i ca 1månad å vet inte om jag inbillar mig men tycker redan hon blivit smäckrare och mer framåt. Vad säger ni?

Sv: Erfarenhet av Muslifoder!

Om du räknar ut en bra foderstat för din häst så spelar det absolut ingen roll om den får sin energi från müsli eller från pellets, havre o betfor! Så länge den får rätt värden.
Sen kan ju skillnaden du ser o känner i form av mindre mage/mer energi bero på att du hamnar näringsmässigt mer rätt med müslin än med det du fodrade med innan.
Vad jag försöker säga är att om hästen får i sig X MJ och Y mineraler av Krafft, havre eller mûsli inte kan göra den mer eller mindre bukig. Däremot kan så vara fallet av skillnaden på t ex halm o hösilage eftersom det ena ger mer bukfylla.

Okey jag förstår, är verkligen inte haj på det här med foderstater osv! Har under hela tiden gått efter uppfödarens råd om foder. Hur gör man en bra och enkel foderstat på sin häst egentligen?

Ingen expert, men du böjar med att ta en analys på ditt grovfoder. När du sen har värdena så finns det gratisprogram, tex. hippocampus som man för in värdena i och även hästens ålder, vikt mm. har man ett bra grovfoder kanske det räcker men annars får man prova med tillskottsfoder som innehåller det som behövs tex. mer protein eller energi, kanske både och.
Även mineralerna kan man analysera och göra likadant med. Sen är det ju en del hästar som behöver mer eller mindre av vad "normal" hästen behöver det får man ju hålla koll på och minska, öka fodret.
När man har en unghäst som växer är det ju ändå viktigare att det blir rätt med foder sammansättningen så den får "rätt foder att växa av. När hästen blir äldre så vet man ungefär vad den behöver för att hålla sig fin över vinter, påverkas ju också av hur mycket man tränar förstås men vanlig ridning brukar inte förändra så mycket. Annars är ju lusern ett bra tillskott eftersom det räknas som grovfoder och innehåller mycket protein och normalt med energi.
Hoppas att du förstår något av det jag skrivit. Finns även en del böcker att läsa i ämnet.

som du redan fått råd ang. så är det värdena på ditt grovfoder som är nyckeln och vet du inte dessa så är din upplevda framgång med just muslin mest troligt ett resultat av att det slumpmässigt råkat klaffa så att det passar med värdena på ditt grovfoder.

ta en analys på grovfodret! Det är en oerhört billig investering som sparar pengar i det att du har en grund att utgå från, ofta fodrar man annars med fel eller onödiga fodermedel - ibland behövs inga extra mineraler tex. för att inte tala om hästens hälsotillstånd, när man vet vad den behöver i utgångs läge snarare än att gissa....

musli, rent generellt, i min erfarenhet, är ett dyrt fodermedel att fodra med. Ofta , med en grovfoder analys, är inte musli det man väljer alls, snarare finns det mer effektiva och mer lämpade enkla fodermedel att kombinera med grovfodret.

Hej!

Håller med övriga om uträknad foderstat och lägger till att min pålla älskar müsli!! Pellets duger bara ibland, men müsli går alltid ner!! Så jag gillar det för hästar som är lite mer kräsna..

/Lavinia, som just nu bara ger silage..

Tack för råden, då ska jag försöka ta en analys på grovfodret. Ger mina hösilage som är taget från lite olika åkrar så får hoppa runt bland balarna och ta från lite olika så jag ialf får ut ett snittvärde!

Musli använder jag till mina hästar.. för bästa resultat kan man blanda musli och pellets om man vill lite havre :) Min tävlingshäst går som tåget! :P

Pellets sväller alltid lite i blott tillstånd, dvs i magen. Jag använder musli till alla mina hästar. Olika musli för olika hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 216
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 858
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V