Erfarenhet av hovröta/skadat hovben?

Lona

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så har en av hästarna i stallet drabbats av hovröta som gått djupt in i hoven och påverkat hovbenet så att en "tårtbit" av hovbenet mitt fram är borta.
Han måste ju haft skitont men började halta först i tisdags, fick diagnosen i fredags. Skall antagligen sövas och kollas bättre på måndag men det är naturligtvis allvarligt.
I bästa fall går det att operera med ca ett halvårs konvalescens, alternativet är att ta bort honom.
Han står just nu på klinik med antiinflammatoriskt, smärtstillande och bredspektrumantibiotika då det är en infektion i hoven.

Vad har ni för erfarenheter av svår hovröta och/eller skadat hovben? Hur har det gått för hästen? Och varför får de egentligen hovröta?

Och hur stor risk är det egentligen att söva en häst? Det kan ju inte göra saken bättre att han står på diverse medicinering men han är frisk för övrigt och i relativt god kondition.
 
Sv: Erfarenhet av hovröta/skadat hovben?

Det är nu ungefär 5,5 år sedan min häst hade hovröta som gjorde att hovbenet urkalkades. Hon fick rötan pga en hovböld och att hovis aldrig förstod vad som hände. Vetrinärerna trodde hon skulle få återkommande problem med hovarna pga att de sa att hon också fått en hornpelare. Efter lång konvalecenttid så visade sig att det inte var någon hornpelare och hon har hållt för tävlingsridning i dressyr i 4år efter att hon blev friskförklarad. Jag har inte tagit några fler bilder på hovbenet efter den som togs vid diagnosen.
 
Sv: Erfarenhet av hovröta/skadat hovben?

Risken ang sövning är liten, hört lite för olika siffror för att kunna ge en sådan, men de allra, allra flesta narkoser går bra. Medicineringen tror jag inte ska påverka alls, man ger ofta just smärstilland och antiinflammatoriskt pre-operativt för att minska post-operativ smärta. Dvs innan operationen ger man smärtis och antiinfl, för att hästen ska ha mindre ont efter operationen. (Genom att ge det redan innan hinner det gå ut i kroppen och ge full verkan). Antibiotika ska heller inte påverka vad jag vet.

Har ingen erfarenhet av precis ditt problem. Men en av mina tidigare trampade in en pinne i hovn, sämsta tänkbara stället (rakt in till strålbensbursan). Det blev infekterat och han klinikvårdadades och fick antibiotika osv. Tyvärr så spred sig infektionen trots detta till hovbenet och fick fäste där. Inte lika illa som för din, men man såg på röntgen hur hovbensspetsen började 'luckras upp' av infektionen. Han fick bredspektrumantibiotika, NSAID samt lokal antibiotikabehandling. Fick stopp på infektionen (behövde alltså inte sövas/opereras) men han hade ju alltid lite 'avvikande' utseende (syntes bara på röntgen) på hovbensspetsen på den hoven. Det bekymrade honom aldrig någonsin *peppar peppar* Dock tog det 4 månader varav 2 av dem på strikt boxvila och tre svängar inlagd på klinik innan han var frisk, och det såg ett tag VÄLDIGT mörkt ut.

Håller tummarna för hästen - och er i stallet!
 
Sv: Erfarenhet av hovröta/skadat hovben?

*Delvis KL*
Tack för era svar! Ja, då verkar det ju finnas hopp i alla fall :).
Vill bara poängtera att det är inte min häst, jag var bara medföljare till kliniken men det är klart att man oroar sig för andras hästar också, i synnerhet som vi miste en i veckan pga tarmvred :(.
 
Sv: Erfarenhet av hovröta/skadat hovben?

Kan uppdatera att hästen är opererad och prognosen god, konvalescensen blir förmodligen dessutom kortare än vad de först trodde :). Han får dock stå kvar ett par veckor på kliniken och sedan gå i sjukhage men om några månader skall han vara igång igen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 993
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 908
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 584
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 223
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp