Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

S

Stopek

Finns det någon här som har erfarenhet av det? I så fall under vilka omständigheter fick hästen det och hur var sedan framtiden för den hästen? Blev den använd mer och i så fall hur? Återfall?

Hälsning Maja
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

oftast får hästa hjärtmuskelinflammation om dom arbetat med virus i kroppen, och då är det sk "dolda" virus, en travare som exempelvis stannat i loppet och har hög puls efter ligger i den riskzonen......de hjärmuskelhästar jag har haft är det blandade resultat på ang tillfriskning....de flesta blir nog friska men en del är väldigt rädda för att ta i igen, så fort dom känner att dom blir trötta så ger dom sig...det har alltså satt sig på psyket för att dom blivit rädda den gången dom fick det....och det gör jäkligt ont i det skedet......vila är det enda som gäller och jag har gett dessa hästar Hagtorn.
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

Vårat varmblod hade hjärtmuskelinflammation i vintras,tog EKG,vilade helt i 2 mån,tog ett nytt EKG,det var OK, blev ordinerade långsamkörning i 1 mån,därefter ett nytt EKG o fick klartecken. Har inte märkt att han skulle vara rädd för att ta i, men den här herren är VÄLDIGT knepig i humöret, så det är inte så lätt att veta igentligen om han ej vill ta i eller ej.Kan mer eller mindre stanna om han ser pisken o ej är på humör,o ibland tar han i o sveper hela fältet i ett nafs o vinner med halva upploppet.Har startat 4 ggr efter sjukdommen,funkat bra men ej tjänat några pengar,men det är en annan historia. Låg puls efter loppen o bra återhämtning har han iaf.
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

Har samma erfarenhet som martha. Hade en (Peach Pine) som fick återkommande, men det visade sig att denna häst hade hjärtfel, så därutav var karriären som travare slut...
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

glömde EKG't :D

puls o sånt är ju normalt när man fått friskintyget...det är inte det, utan att dom "stannar" ofta när dom känner att dom måste ta i fast dom är lite trötta...av rädsla att det skall göra lika ont igen....dom ÄR säkert friska, men en del hästar ältar i det som varit.....

är det du som har Imperial?? Isåfall håller jag med dig om att det är en knepig häst :D
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

Att en del "'ältar" om sjukdommen säger du;då har Imperial haft det här sen han ut kom :rofl: :rofl: .Har han fått in nånting i huve't är det väldigt svårt att få ur det, skulle behöva "stoppas in " igen o göras om bitvis,får "psykbryt" på han ibland.Kan stanna på rakbanan så att man är tvungen att gå ur o gå hem,"jättekul" :mad: :mad: o ibland är han bara underbar :love: :love:
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

Tack för alla svar.

Har själv hört och läst att det skulle vara allvarligare än vad som sagts här. Läste att det ger håligheter i hjärtat av inflammationen och att det sedan är lätt hänt med återfall. Har hört att med en häst som fått återfall så kan man inte längre arbeta den i maxpuls (över 180 eller så).

Så om jag har förstått rätt så har några av er kunnat fortsätta travkarrriären på en häst som haft det en gång, alltså arbeta med hög puls. Andra kan inte arbeta hästen hårt alls för att den blivit rädd för att anstränga sig.

Några fler som har erfarenhet?

Frågan är om man vågar ge sig i lag med en häst som har fått ett återfall. Om man skall låta alla andra positiva sidor hos denna häst, som järnben, temperament och härlig fysik väga över?

Hälsning Maja
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

är det en häst som du tänker köpa...så vill jag inte rekommendera det, är det en häst som du redan har...så kan man ju prova, men ge hästen tid och hagtorn, är det ett sto som du anser har kapacitet o andra fördelar...betäck.
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

det var väl inte smart sagt att betäcka...Hjärtfel går väl i arv???
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

men detta är hjärtmuskelinflammation...inflammationer går väl inte i arv....det får dom av virus och virus går heller inte i arv.
 
Sv: Erfarenhet av hjärtmuskelinflammation?

Mehl skrev:
Vårat varmblod hade hjärtmuskelinflammation i vintras,tog EKG,vilade helt i 2 mån,tog ett nytt EKG,det var OK, blev ordinerade långsamkörning i 1 mån,därefter ett nytt EKG o fick klartecken. Har inte märkt att han skulle vara rädd för att ta i, men den här herren är VÄLDIGT knepig i humöret, så det är inte så lätt att veta igentligen om han ej vill ta i eller ej.Kan mer eller mindre stanna om han ser pisken o ej är på humör,o ibland tar han i o sveper hela fältet i ett nafs o vinner med halva upploppet.Har startat 4 ggr efter sjukdommen,funkat bra men ej tjänat några pengar,men det är en annan historia. Låg puls efter loppen o bra återhämtning har han iaf.

Hur märker man om hästen har hjärtmuskel inflamation?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: MiniLi
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 439
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
16
· Visningar
1 596
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp