Erfarenhet av att tvätta dunjacka?

Haha tack allihop, det låter som jag varit onödigt ängslig inför att tvätta den. Känner mig nu också kanske lite sunkig som inte tvättat den en enda gång 🙈😂 Men nu ska det bli gjort i alla fall!

När jag googlade stod det om speciella dun-tvättmedel. Behövs det eller går fintvättmedel lika bra? Eller vanligt?
Jag har använt vanligt, ofta tillverkarna skriver låga temperaturer, kemtvätt mm för att gardera sig.

Jag har alltid anvant vanligt (culor om jag har det) tvattmedel och tvattat i 30*C eftersom jag inte hade nagot val av olika haftiga tvattmedel nar jag tvattade min forsta dunjacka.:D Jag har dock alltid anvant bollar bade i tvattmaskinen och torktumlaren ... och alla ganger utom en misslyckad tvattning hade jag 5-8 bollar i maskinerna. Och alltid plagget ensam i maskinen.

Nu håller jag på och tvättar jackan men jag är väldigt nervös. Allt dun ligger verkligen ihopklumpat och jackan är oerhört platt. Inte torr ännu dock utan fortfarande fuktig. Bollarna och torktumlaren jobbar på. Är väldigt stressad, tänk om jag förstört min absoluta favoritjacka 😭 Jag ska försöka dra isär och fluffa upp den när den torkat lite mer men detta bådar inte gott 😭

Nu håller jag på och tvättar jackan men jag är väldigt nervös. Allt dun ligger verkligen ihopklumpat och jackan är oerhört platt. Inte torr ännu dock utan fortfarande fuktig. Bollarna och torktumlaren jobbar på. Är väldigt stressad, tänk om jag förstört min absoluta favoritjacka 😭 Jag ska försöka dra isär och fluffa upp den när den torkat lite mer men detta bådar inte gott 😭
Andas. De brukar vara så direkt efter tvätt. Tänk på att torka länge, länge i tumlaren

Okej, ni menar alltså att samtliga dunklumpar kommer sprida ut sig i jackan av sig själva i torktumlaren? Inne på 3 timmar tumling men inte i närheten än....

Okej, ni menar alltså att samtliga dunklumpar kommer sprida ut sig i jackan av sig själva i torktumlaren? Inne på 3 timmar tumling men inte i närheten än....
Du kan behöva fluffa litegrann men det märker du ju. Men som sagt man måste tumla mycket längre än man tror. Blött dun klumpar.

Men drar du isär/fluffar för hand går det ju lite fortare.

En sak jag funderar på, sliter inte torktumlingen ganska mycket?

Jag torkar mina dunsaker utomhus och passar på att tvätta dun när det är bra torkväder och tycker det har räckt med att fluffa lite för hand några gånger mot slutet när dunet är fuktigt men inte vått.

Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag älskar verkligen denna jacka och vill inte förstöra den! Men den är använd i två säsonger nu och börjar bli lite smutsig och sunkig på sina ställen. Det står att den ska gå att tvätta i 30 grader och torktumla på låg värme. Någon med erfarenhet av att tvätta dunjackor själv? Hur brukar resultatet bli och har ni några tips?
Tycker som flera andra att det fungerar utmärkt om man är noga med torktumlingen, flera tennisbollar och skaka om då och då :)

Jag tycker att du ska ut jackan och skaka och fluffa. Det blir nog bra till slut :up: ! Hur den än är så MÅSTE man ju någon gång tvätta en jacka!

Ja, jag har skakat var 30:onde minut och kanske var den inte fullt lik platt vid senaste skakningen. Blir spännande att se om den återhämtar sig.😅 Det var inte panikbehov av en tvätt så jag skulle bli lite ledsen om jag förstörde den utan att deg var fullt nödvändigt...

Ja, jag har skakat var 30:onde minut och kanske var den inte fullt lik platt vid senaste skakningen. Blir spännande att se om den återhämtar sig.😅 Det var inte panikbehov av en tvätt så jag skulle bli lite ledsen om jag förstörde den utan att deg var fullt nödvändigt...

Jag har fått panik många gånger 😱🤣 Men det har alltid löst sig, så hav tillförsikt!

Just jackor (har lite mindre rutor än mina täcken) brukar jag hjälpa lite på traven med händerna för att se till att dunet inte tjorvar ihop sig i hörnen på rutorna. Tycker det kan behövas lite hjälp ibland för att bollarna sen ska kunna göra sitt jobb. Tricket är att sätta in insatsen i lagom tid, inte för tidigt men inte heller vänta för länge.

Jag gjorde slag i saken och tvättade min kappa som är liknande men inte innehåller dun men annat material som fungerar som dun och som jag inte minns vad heter. Tvättade i 40 grader (det står 30) och slängde in i torktumlare, vilekt det står att man kan. Har tagit ut och skakat och fluffat eftersom den är så stor och otymplig, men tja, nu när den nästan är torr såg jag att det är ett märke, som en rand eller något som ser ut som om den är bränd, mitt över ryggen. Torkade av med fuktig trasa och det blev mindre synlig men tyget är lite hårdare där. Slängde in den en gång till på en timme till efter ordentlig skakning.

Jag tror min jacka är förstörd trots att jag gjort som man skulle. Har aldrig varit med om liknande förut. Första gången den är tvättad sedan jag köpte den. 1000 kr åt skogen. Får jag pengarna tillbaka....?! :rage:

Jag gjorde slag i saken och tvättade min kappa som är liknande men inte innehåller dun men annat material som fungerar som dun och som jag inte minns vad heter. Tvättade i 40 grader (det står 30) och slängde in i torktumlare, vilekt det står att man kan. Har tagit ut och skakat och fluffat eftersom den är så stor och otymplig, men tja, nu när den nästan är torr såg jag att det är ett märke, som en rand eller något som ser ut som om den är bränd, mitt över ryggen. Torkade av med fuktig trasa och det blev mindre synlig men tyget är lite hårdare där. Slängde in den en gång till på en timme till efter ordentlig skakning.

Jag tror min jacka är förstörd trots att jag gjort som man skulle. Har aldrig varit med om liknande förut. Första gången den är tvättad sedan jag köpte den. 1000 kr åt skogen. Får jag pengarna tillbaka....?! :rage:
Om du tvättade i 40 grader och tvättrådet säger 30 är chansen att få tillbaka pengar liten

Dock blir jag inte klok på vad som skulle kunnat gett en bränd rand 🤔 hur hög värme hade du på tumlaren?

Om du tvättade i 40 grader och tvättrådet säger 30 är chansen att få tillbaka pengar liten

Dock blir jag inte klok på vad som skulle kunnat gett en bränd rand 🤔 hur hög värme hade du på tumlaren?
Jag vet inte hur man ställer in min tvättmaskin så valde vanliga programmet, en timmes.

Inte vet jag hur varmt, ser inga grader. Skåpstorrt, syntet valde jag, jackan är av syntetsmaterial mer än bomull gissar jag. andra kläder och sånt väljer jag extra torrt och bomull utan problem men ville inte riskera något med jackan....

Men fy så tråkigt! Usch. Det måste vara att tumlaren varit för varm?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka