Erfarenhet av att tvätta dunjacka?

cherie

Trådstartare
Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag älskar verkligen denna jacka och vill inte förstöra den! Men den är använd i två säsonger nu och börjar bli lite smutsig och sunkig på sina ställen. Det står att den ska gå att tvätta i 30 grader och torktumla på låg värme. Någon med erfarenhet av att tvätta dunjackor själv? Hur brukar resultatet bli och har ni några tips?

Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag älskar verkligen denna jacka och vill inte förstöra den! Men den är använd i två säsonger nu och börjar bli lite smutsig och sunkig på sina ställen. Det står att den ska gå att tvätta i 30 grader och torktumla på låg värme. Någon med erfarenhet av att tvätta dunjackor själv? Hur brukar resultatet bli och har ni några tips?
Så länge man slänger i några tennisbollar i torktumlaren, samt tar ut jackan och "fluffar" ibland, så tycker jag nog att det brukar bli bra :) !

(Urk för det tramsiga ordet "mammakorv" förresten. Det är en lång, mysig, varm kappa. Varför behöver en sådan ett tramsnamn?)

Jag har tvättat min korta dunjacka i typ 40 grader och lufttorkat den. Sett till att skaka lite då och då så att dunet släpper och inte lägger sig i klumpar. Kanske lite svårare när jackan är så stor dock.

Jag har några dunjackor som jag tvättar själv och tumlar med bollar.
Några av jackorna är +15 år och är fortfarande fluffiga och fina.

Jag har tidigare tvättat duntäcken och hängt ute sommartid, nu tvättar jag duntäcken och torktumlar utan tennisbollar. fungerar det med så jag tror du lugnt kan tvätta din dunkappa och tumla torrt utan problem.

Som allt ovan, plus känn igenom om det blivit ansamlingar någonstans som du behöver lossa manuellt, typ dra isär dem utifrån. Beroende på jackans utformning kan det finnas områden där det samlas på hög trots bollar i maskinen, i alla fall i min.

Jag har tvättat min dunjacka flera gånger. Senast två gånger på en vecka pga hade den när vi grillade och den stank rök. Luktade även efter andra tvätten och då ramlade jag dessutom i en backe när jag sprang från vildsvin (som inte jagade mig) så var tvungen att tvätta den pga smutsig också 😆

Tvättar i 40 och tumlar med tennisbollar.

Jag tumlade förut med bollar. Sen hörde jag att det mera förstör dunet än tillför något så slutade med det utan problem.

Tvättar både de som står att det går och även de som står kräver kemtvätt.
Nu börjar min älskade canada goose ge upp. Fick den 2006 så den är tvättat många gånger och dunet är fortfarande fint. Men tyget börjar bli slitet på ärmarna.

Så länge man slänger i några tennisbollar i torktumlaren, samt tar ut jackan och "fluffar" ibland, så tycker jag nog att det brukar bli bra :) !

(Urk för det tramsiga ordet "mammakorv" förresten. Det är en lång, mysig, varm kappa. Varför behöver en sådan ett tramsnamn?)

Jag har helt underbara "Alpaca bollar" som en alpaca farmare i narheten gjort av alpaca ull ... de gar alltid med allt av dun vi har.

Jag har tidigare tvättat duntäcken och hängt ute sommartid, nu tvättar jag duntäcken och torktumlar utan tennisbollar. fungerar det med så jag tror du lugnt kan tvätta din dunkappa och tumla torrt utan problem.

Jag forstorde min langa dunkappa nar jag tvattade den och tumlade den med bara tva bollar ... bollarna behovs atminstone med vissa plagg.

Jag har tvättat min dunjacka flera gånger. Senast två gånger på en vecka pga hade den när vi grillade och den stank rök. Luktade även efter andra tvätten och då ramlade jag dessutom i en backe när jag sprang från vildsvin (som inte jagade mig) så var tvungen att tvätta den pga smutsig också 😆

Tvättar i 40 och tumlar med tennisbollar.
Lite ot. men detta inlägget skapar SÅ många frågor i mitt huvud 😆

Haha tack allihop, det låter som jag varit onödigt ängslig inför att tvätta den. Känner mig nu också kanske lite sunkig som inte tvättat den en enda gång 🙈😂 Men nu ska det bli gjort i alla fall!

När jag googlade stod det om speciella dun-tvättmedel. Behövs det eller går fintvättmedel lika bra? Eller vanligt?

Haha tack allihop, det låter som jag varit onödigt ängslig inför att tvätta den. Känner mig nu också kanske lite sunkig som inte tvättat den en enda gång 🙈😂 Men nu ska det bli gjort i alla fall!

När jag googlade stod det om speciella dun-tvättmedel. Behövs det eller går fintvättmedel lika bra? Eller vanligt?
Jag tvättar i vanligt kulörtvättmedel och utan torktumlare.

jag kör med fintvättmedel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka