Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Och jag håller med till fullo! :)

I det här fallet kommer jag alltså köra dit min häst, övernatta och ta med hennes tillbaka. Då har jag ändå en chans att där och då avbryta det hela, ångra mig och ta med min hem igen. På så vis känns det lite tryggare.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag köpte mitt första kallblod efter ett telefonsamtal. I annonsen fanns ingen bild heller, det stod typ "valack 8 år i tävlingskondition säljes som ridhäst". Jag ringde och ägaren berättade hur hästen såg ut och hur han var. Det lät bra, så jag slog till. Fick hästen levererad av säljaren och fick en chock när det magra skrället klev ur transporten, men med en hel del jobb, som det ju är att förvandla en travare till ridhäst, fick jag en underbar häst.


Mitt andra kallblod åkte jag i alla fall och tittade på innan köpet. Han var inte riden så jag tittade bara på honom i typ 10 minuter och han verkade jättesöt så jag tog med honom hem.


I efterhand har jag tänkt att det var nog inte de smartaste sätten att köpa häst på, men jag hade tur och fick världens härligaste hästar. :love:
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

För många år sedan såg jag, min syster och vår mamma en annons på text-tv (!) om en liten b-ponny. Mamma ringde och sedan var han vår (eller min systers). Ur lastbilen klev en raggig ponny med väldigt egen vilja. Fick många trevliga stunder med honom... Han var en stjärna på hoppbanan och slog d-ponnier på samma höjd som dessa med god marginal. Min syster använde honom mest i ponnytrav, vilket han var mindre bra på.

Nu går jag i tankarna om att köpa osett från Skåne (bor i Norrland). Dock har jag en Skånebukare som ska åka och titta på hästen. Vågar jag? Vågar jag inte? :crazy:
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Alla: Intressant att höra om era erfarenheter! För mig blev det inget. Det kändes inte rätt och jag fick så ont i magen av bara tanken på att släppa iväg min fina kille till nån helt okänd. Lite för många punkter som sa stopp helt enkelt. :) Men som sagt jätteintressant att läsa vidare!
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag förstår dig verkligen, jag skulle inte vara lika pigg på att sälja osedd som jag var (och är) på att köpa osedd. Tumregeln är väl att man inte ska satsa mer än man kan förlora om det skulle gå fel och hästen inte motsvara det man förväntat sig. Bra att du drog dig ur när det inte kändes rätt!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
658
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp