Erfarenhet av anaplasma?

HannaZ

Trådstartare
En kompis häst har höga antikroppar, vet vill behandla m antibiotika men försäkringbolaget vill inte ersätta då de menar att höga titrar inte behöver ge problem. Hästen har varit konstig och ägaren upplever vandrande flätor så den kommer att behandlas oavsett. Vad är era erfarenheter, referenser?

Sv: Erfarenhet av anaplasma?

Vilket försäkringsbolag är det som inte vill behandla och vad är vandrande flätor ?

Har behandlat en häst mot Ellichias , behandling sattes in och han mår idag bra .

Agria. Vandrande hältor... diffusa, lite stel inte uttalat halt, iallafall inte när ägaren varit hos vet m hästen. Veterinären rekommenderar alltså behandling men Agria ersätter varken hältutredningen (eftersom hästen inte är klart halt) och inte heller anaplasmaproverna (för att hästen inte hade akutsymtomen m feber etc antar jag).

Agria. Vandrande hältor... diffusa, lite stel inte uttalat halt, iallafall inte när ägaren varit hos vet m hästen. Veterinären rekommenderar alltså behandling men Agria ersätter varken hältutredningen (eftersom hästen inte är klart halt) och inte heller anaplasmaproverna (för att hästen inte hade akutsymtomen m feber etc antar jag).

Dom är förbanne mig inte kloka !!!!! Har suttit i samma situation med en 2 åring jag får rysningar ....

Just anaplasma är svårt. Många friska hästar utan symptom har också antikroppar och kan ha höga titrar. Därför anser många veterinärer och även försäkringsbolaget att höga titrar inte är ett bevis för att det verkligen är anaplasma som orsakar symptomen. Och försäkringsbolagen vill ju ofta ha en säker diagnos för att ge ersättning.
Dessutom kan många hästar klara av att tillfriskna av anaplasma själva, utan behandling. Det gör att försäkringsbolagen är ännu mindre villiga att betala för vård som i deras tycke kan vara onödig.
Det är svårt att vinna över försäkringsbolaget i såna här fall.

Senast ändrad:

Min häst blev behandlad för Anaplasmos för ungefär 4 år sen. Agria ersatte behandling, men inte blodproverna. Då krävdes parprov för att de skulle ersätta (alltså två blodprov med några dagars mellanrum och tittarna ska då vara ökande.)
Min var rejält halt på alla ben vid böjprov, men saknade feber och övriga vanliga symptom. Vet inte hur länge hon gått med infektionen och det var ren tur att veterinären misstänkte fästingsjukdom.
Distriktet kom ut och injicerade Engemycin sju dagar i följd. Det är ingen snäll behandling och inget som vet. vill ge i "onödan".
Hoppas det löser sig med ersättningen för din kompis.

*kl*

Tagit PCR prov? - det säger ju om det faktiskt finns någon infektion att behandla.

Det finns inga bevis över huvud taget att anaplasma skulle orsaka diffusa hältor, eller andra konstiga symtom. Blir de sjuka får de hög feber, ev blir de även vingliga. Hästarna kan ha antikroppstitrar utan att ha varit sjuka - de har då klarat av infektionen själva utan symtom och antikropparna är ett bevis på att immunförsvaret funkar som det ska.

Om ni ändå tänker behandla - är ni medvetna om riskerna med att antibiotikabehandla häst? Särskilt med så brett AB? Det kan i värsta fall slå ut hela hästens tarmflora och orsaka ordentliga problem.

Och om man ska följa gällande antibiotikapolicy så är det veterinären som gör fel och inte försäkringsbolaget ;)

Just anaplasma är svårt. Många friska hästar utan symptom har också antikroppar och kan ha höga titrar. Därför anser många veterinärer och även försäkringsbolaget att höga titrar inte är ett bevis för att det verkligen är anaplasma som orsakar symptomen. Och försäkringsbolagen vill ju ofta ha en säker diagnos för att ge ersättning.
Dessutom kan många hästar klara av att tillfriskna av anaplasma själva, utan behandling. Det gör att försäkringsbolagen är ännu mindre villiga att betala för vård som i deras tycke kan vara onödig.
Det är svårt att vinna över försäkringsbolaget i såna här fall.
Men hästen i tråden har ju symtom och om dennes veterinär vill behandla ,varför skall försäkringsbolaget vägra betala ersättning?
Det är enbart pengar det handlar om för försäkringsbolaget.
Visst överlever hästar Anaplasma,men många som inte blir behandlade blir aldrig sitt rätta jag igen.
Enda anledningen att försäkringsbolagen vägrar handlar om ekonomi,eftersom så många hästar faktiskt drabbas.
Och jag tror faktiskt det är så illa att om det är en häst på elitnivå som drabbas så ersätts behandling lättare än om det är en skogsmulle som ända kan "prestera". Men skogsmullen mår lika mkt skit som den andra.

*kl*

Tagit PCR prov? - det säger ju om det faktiskt finns någon infektion att behandla.

Det finns inga bevis över huvud taget att anaplasma skulle orsaka diffusa hältor, eller andra konstiga symtom. Blir de sjuka får de hög feber, ev blir de även vingliga. Hästarna kan ha antikroppstitrar utan att ha varit sjuka - de har då klarat av infektionen själva utan symtom och antikropparna är ett bevis på att immunförsvaret funkar som det ska.

Om ni ändå tänker behandla - är ni medvetna om riskerna med att antibiotikabehandla häst? Särskilt med så brett AB? Det kan i värsta fall slå ut hela hästens tarmflora och orsaka ordentliga problem.

Och om man ska följa gällande antibiotikapolicy så är det veterinären som gör fel och inte försäkringsbolaget ;)
Även de som febertoppen missas på kan behöva behandling,jag vet många skickliga veterinärer som tycker tvärtemot dina teorier.
Tarmfloran är en risk men det finns effektiva sätt att klara tarmfloran under behandlingen.
Jag tar hellre risken att behandla än få en häst med kroniska problem.

Folk som tar prov har ofta en stark misstanke,och ingen känner sin häst bättre än hästägaren.
Tyvärr missas ibland det akuta stadiet med feber och vinglighet,och problem kommer senare...

Ja hästen har ju gått på bete i sommar, 4-åring. Den börja bli konstig i sept. Veterinären anser att allt pekar på att d e anaplasman som ger problemen o ägaren har bara följt dennes råd.

Ja hästen har ju gått på bete i sommar, 4-åring. Den börja bli konstig i sept. Veterinären anser att allt pekar på att d e anaplasman som ger problemen o ägaren har bara följt dennes råd.

Man söker ju inte veterinär 2 gånger på 2-3 månader om man tycker att hästen känns fräsch och sitt vanliga positiva jag.

Mina teorier grundar sig på forskning på SVA o SLU.
Individer kommer i kläm när gamla teorier/forskning och inte långvarig praktisk erfarenhet härskar.Andra länder har annan inställning.Och varför har så många veterinärer inte samma uppfattning ?
Man måste se individen framför sig!
Och är veterinären rädd för att stöta sig med försäkringsbolag pga deras veterinäer tänker ekonomiskt och inte alltid ur hästens perspektiv så blir tyvärr hästar obehandlade med kroniska symtom och besvär.
Som sagt överleva är inte att ge hästen ett fullgott liv,alla läker inte ut till 100% utan behandling.

Det finns väldigt duktiga veterinärer som inte tar så lätt på Anaplasma och Borrelia utan ser det allvarliga i att nonchalera symtom.

Alla hästar visar inte akuta övertydliga symtom .Men som hästägare ska man va glad om man hittar hästen med hög feber mm och får rätt behandling direkt och utan gnäll från försäkringsbolaget.:banghead:

Det är väldigt bekvämt och billigt för försäkringsbolag att nonchalera fästingsjukdomar.

Även på människa vid tex Borrelia har det varit svårt att få rätt behandling för att inte få kroniska allvarliga symtom! Ingen slump att många åker desperat till tex Tyskland och får lång och korrekt behandling.
Kort behandling med "vanliga pencillin " lägger bara locket på och botar inte infektionen.

Sverige är ett u-land när det gäller detta!:rage:

Om bara några år kommer det bli helt annan inställning..
Hoppas jag för hästars skull..

En av mina tidigare behandlades. Han fick febertoppen men vi förstod inte vad den innebar då. Sen stelhet, hältor som vandrade runt osv. Största problemet hade jag med vet, få dem ta prov och sen "gå med på" att symptomen var därifrån.

Inga som helst problem med f-bolaget - tvärtom. (Sveland).

När han skrevs in för behandling var han stel, kantig, tappat muskler, balansbesvär vissa dagar, böjreaktioner (små) runt om, och för mig som kände honom "deppig". 5 dagar senare hämtade jag en märkbart gladare och piggare herre, tog några veckor innan sista stelheten gav sig. Men han blev verkligen som ny!

Tillägg: Han var 5 år när han blev dålig etc

Hade han inte icke-akut erlichios (som det hette då), ja då hade han väl galopperande djungelsjuka då - men oavsett vilket så blev han helt bra. Och efter 8 månaders utredningar, behandlingar och tårar av hältor osv och där veterinärerna börjat prata om utdömning så räckte det för mig ATT han blev bra av antibiotikan. Och JAG anser att roten till det onda var anaplasmos i icke akut form.

Senast ändrad:

Hoppas det löser sig.Jag hade kämpat med näbbar o klor.och hade inte försäkringsbolaget betalat ändå hade jag själv betalt .Tyvärr kan inte alla detta.
För jag har sett hästar där de inte behandlat och de hästarna blir aldrig sig själva igen.Och fyra år är ungt för att bli en skruttig häst..:(

*kl*

Det finns inga bevis över huvud taget att anaplasma skulle orsaka diffusa hältor, eller andra konstiga symtom.
Magstark åsikt.
Hur många bevis vill du ha? Hur många veterinärers,hästägares och hästars erfarenheter vill du ha för att ens våga tänka i andra banor?

Med de erfarenheter jag och många andra har och även sett hos kunders hästar blir jag minst sagt irriterad över din tvärsäkra attityd.
Jag hatar fästingar mest av alla djur och fattar inte varför de skall finnas överhuvudtaget..För nåt gott bidrar de inte med i ekosystemet,tvärtom kaos :wtf:

Jag vill som veterinär grunda mina åsikter på vetenskap, idag finns, vad jag har sett, ingen forskning som tyder på att hästar kan få kronisk anaplasma. Det finns många "biverkningar" med tetracyklin som gör att en stel häst blir betydligt fräshare efter behandling utan att stelheten för den sakens skull är orsakat av anaplasman.

Kan mkt väl komma en dag när det finns forskning som tyder på att det finns kronisk sjukdom, då ska jag omvärdera mina åsikter.

Är pga sådana som du, som inte vill lyssna på hundratals/tusentals ägare som har hästar med konstaterade antikroppar men som inte får behandling och som aldrig blir bra från sina konstiga symptom, men det hittas ändå ingen orsak till de mystiska hältorna, som många hästar avlivas i onödan.
Min häst fick anaplasma och behandlades ( trots avsaknad av feber och inte så höga titrar) och blev helt symptomfri i 5 år. Han blev dålig igen med samma skumma diffusa hältor som flyttade runt och jag kände igen allihopa symptomen från förra omgången.
Då träffade vi på en som du som sa att han skulle läka ut det själv och försäkringsbolaget vägrade ersätta. Detta var för 5 år sedan och hästen har aldrig gått att rida igen.
Ena dagen rätt så fräsch och andra halt osv.
Finns likadana läkare inom humanvården, ett exempel är lågkolhydrat kost till diabetiker t.ex, det funkar men de ska se vetenskapliga studier i 100 år innan de kan tänkas ändra sin råd. Blir så jäkla trött på huvudet i sanden mentaliteten bland de sk. proffsen.

Min ena pålle blev för några år sedan väldigt trött och seg. Han hade ridits lite och började bli äldre (han var ca 20 då). Vi åkte inte in genast då jag trodde att det hade naturliga orsaker. Han fick sedan kolik och vi åkte in till klinik.

Koliken släppte men hästen var helt utslagen och då jag tog upp hans trötthet med vet togs blodprover. Det visade på antikroppar mot erlichios. P.g.a. att behandlingen går hårt åt magen så ville inte veterinären behandla honom genast då han precis hade haft kolik. Vi åkte hem och följande dagar var jättejobbiga. Hästen var helt slut. Ville bara ligga ner. Fick dra ut honom på korta promenader. Men det läkte ut av sig själv. Efter ca en vecka var han hyfsat pigg och på en månad tillbaka till sitt gamla jag.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
467
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
391
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 880
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!