Erat ridschema :)

Hollister

Trådstartare
Tänkte bara höra efter hur ni tränar era hästar :)
Självklart kanske det ändras då och då pga av vädret, men skriv vad ni gör då när det ösregnar typ :P

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:

Tack:laugh:

Sv: Erat ridschema :)

Tänkte bara höra efter hur ni tränar era hästar :)
Självklart kanske det ändras då och då pga av vädret, men skriv vad ni gör då när det ösregnar typ :P

Jag tränar oavsett väder. På tävlingsbanan kan det mycket väl bli ösregn, så det är lika bra att jag tränar i det. Enda gången jag avvaktar att rida är när det åskar.

Vuxna hästen:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Skrittpromenad barbacka 60 min alternativt löslongering/longering.
Torsdag:
Fredag:Ridbaneträning. Dressyr och eventuellt lite hoppning.
Lördag:
Söndag:Uteritt. Allt från 60-180 min.

Tvååringen:
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:Löslongering alternativt löshoppning. Max 20 min.
Lördag:
Söndag:Promenad vid hand alternativt tömkörning. 60-120 min.

Räcker det att rida på bana en gång i veckan för att hålla hästen i tävlingskondition?

Måndag - söndag: Arbete vid hand (longering, tömkörning, långa tyglar, promenad), 1-2 timmar uteritt, ½ framskrittning "ute" ridbane- eller ridhusridning 40 minuter med eller utan bommar o cirka 20 minuter avskrittning.

Vila cirka var 10-12 dag, när vi är i full gång.

Min häst har inget specifikt schema att mellan 8-10 har vi matematik, mellan 10-12 geografi, 12-14 gymnastik, 14-16, naturorientering, 16-18 samhällskunskap och så vidare, som vi människor.

Utan vi tar dagarna som de kommer, utifrån dagsform, lust, vilja och vad vi känner för.

Måndag: Vilodag
Tisdag: Skrittrunda i skogen
Onsdag: Markarbete
Torsdag: Vilodag
Fredag: Markarbete eller uteritt
Lördag: Hoppning eller uteritt varannan vecka
Söndag: Träning eller uteritt varannan vecka

Schemat ändras lite dagarna runt tävling. Är det väldigt dåligt väder skrittar vi en runda eller går en promenad

Såhär ser vårat schema ut. Är såklart flexibel och ändrar om det behövs, tex lägger in vila/skritt om jag känner att hästen behöver det. Blir alltså två pass på banan och resten ute.

Mån - Dressyr
Tis - klättring
Ons - terrrängridning
Tors - bomarbete/hoppning
Fre - klättring
Lör - Skrittpass
Sön - terrängridning

7 åringen:
Måndag: Dressyr
Tisdag: Markarbete - byter ibland plats med tisdag
Onsdag: Dressyr/vila - antingen eller
Torsdag: Utritt/Dressyr - oftast utritt
Fredag: Vila
Lördag: Hoppning - byter ibland plats med tisdag
Söndag: Vila

5 åringen :

måndag: dressyr
tisdag: vila
onsdag:markarbete/hopning lättare då han just är inhoppad,blir oftast bommar
torsdag: vila
fredag: vila
Lördag: Ut/dressyr

Han är nyligen inriden, därav så lätt träning!
Sen den sista, är just nu inte helt frisk så han är inte igång nu ..

*kl*
Typ så här rids min unghäst på 4 år (under igångsättning)

Måndag: Träna på banan (20-30 min skritt ca 5 min trav)
Tisdag:Vila
Onsdag:Banan eller rida ut (beror på om vi får någon med oss) bana samma som på mån, ute ca 30-40 min då ca 90% skritt.
Torsdag:Vila
Fredag:Markträning/lösarbete
Lördag:träna på åkern, samma tid som på banan
Söndag:Vila

Kan även bli att vi rider ut någon av de andra dagarna om någon i stallet ska ut då me.

Räcker det att rida på bana en gång i veckan för att hålla hästen i tävlingskondition?

Jag ser inte riktigt vad ridbanan har med tävlingskondition att göra. Konditionen grundlägger jag utomhus, på uteritterna. Men i mitt fall räcker det med uteritt en dag i veckan, under förutsättning att hästen rör sig tillräckligt i övrigt. Mina hästar går på lösdrift året om. :)

Som du själv skrev kan det ju ändras lite beroende på tävling, väder osv.

Måndag: Longering alt lösgörande under ryttare
Tisdag: Löshoppning om unghäst alt bomarbete
Onsdag. dressyrpass
Torsdag:Hoppning
fredag: Antingen lösgörande arbete under ryttare, skrittrunda el klättring (allt efter behov sas)
Lördag. Uteritt alt tävling
Söndag. uteritt alt tävling

Vi har valt att lägga uteritter på lediga dagar då min dotter går i skolan generellt på vardagar. Lite roligare att rida ut när det är ljust vintertid.

Men som sagt ganska ofta så får man frångå shemat. Det kan vara sjukdom, mörker, elelr underlag som ställer till det. Mest vintertid då. Har inte fri tillgång till ridhus även om jag tjatat på tomten de senaste tio åren eller så.:D

Bara nyfiken.
Om du tävlar vilken gren och vilka klasser? Om du nu inte rider oftare hur tränar du tekniken osv?

Nu har jag inget bestämt på de olika dagarna men...

Har iaf ett 6 årigt fullblod som håller på att skolas om.

Minst 1 dags vila helt, 1 dag lite lugnare tur i skogen (skritt och lite jogg låg form), sen tränar vi inte mer än 2ggr i veckan på banan (blir oftast bara 1 gång) sen ut i skogen resten av dagarna men tränar även dressyr i skogen och klättrar lite då och då. Brukar även försöka tömköra istället för att rida på banan :)

Om du tävlar vilken gren och vilka klasser? Om du nu inte rider oftare hur tränar du tekniken osv?

Främst distansritt är det som jag satsar på. Har dock lyckats få sjukdom varje gång jag varit nära start (ibland häst, ibland ryttare). Hästen jag har nu är på väg upp i kondition, så någon start lär vi inte hinna med på ett tag. Är lite nyfiken på fälttävlan också, men med unghästen. Dock lär vi hålla oss på lätt klass-nivå. :p

Tekniken tränas så gott som varje uteritt, eftersom vi alltid kör samma rutiner, sadla av, vattna, pulsa, trava upp etc.

Nu kan det bli en väldig variation på ridningen. Inte samma varje vecka. Men någonting så här.

Måndag: Dressyr
Tisdag: Lång skrittrunda
Onsdag: Klättring
Torsdag: Hoppning alt. Löshoppning
Fredag: Utteritt
Lördag: Uteritt - ibland åker vi iväg på riktig långritt 3-4 tim.
Söndag: NH träning

En sådan vecka vilar han på måndagen.
Varje pass är på mellan 50-120 minuter.
Emmellanåt byts NH träningen mot Miljöträning.
De fyra sista åren har många helger bytts mot tävling.

Givetvis gör du som du vill
Men jag har tävlat distans och ett tips är att jag red 2-5 mil varannan dag i mestadels trav.

Måndag:
Tisdag: Lite Tuffare dressyr pass
Onsdag:
Torsdag: Hoppning/Bomarbete (varannan vecka
Fredag:
Lördag: Uteritt
Söndag: Lättare dressyrpass (rids ofta ute på fältet)

Ändra pga väder? Vad är det för något? :o Jag ändrar efter underlag, ofta är det helt ok underlag vid spöregn på vägarna runt, inte ängarna dock och när det är sol så är det hårt på vägarna men lagom på ängarna.

Självklart blri det ändringar, men i en perfekt värld ser det ut så här:

Måndag: Skritt ute eller Galoppera och trava av oss lite ute
Tisdag: Ridhus/Ridbana tränar ofta lösgörande eller galopp
Onsdag:Det alternativet vi inte gjorde i måndags
Torsdag: Dressyrträning för tränare 30 min
Fredag: Uteritt med kompis
Lördag: Ute
Söndag: Ute

Hästen är 24 år, försöker variera så mycket jag kan eftersom vi båda blir så lätt utråkade :p Han mår inte bra av att stå, även om helst vill det, så om de är tidsbrist så blir det i alla fall en promenad på minst 30 min. Vi tränar endast för träningens skull, inga tävlingsplaner här inte.

Har en 5 åring som ska omskolas från travhäst. varit ridhäst 1 år men då mest i form av älga runt i skogen i 700.

Så jag rider ca 3-4 dagar i veckan och tömkör 2 dagar i veckan ungefär alla pass på ca 45-60 min. Tyvärr är vi mest på banan fortfarande eftersom han inte är helt tillfreds att gå ut i skogen med mig på ryggen. Ibland tar vi ett ridpass och tra istället en promenad i skogen för hand.

Tycker själv att han rids/körs för mycket men han är en arbetsnarkoman och trivs bäst om han blir riden 2 timmar om dagen. :crazy:

Jag har inget speciellt schema som jag följer, med min 10 åriga islandshäst valack.
Utan det blir mer spontana saker, jag rider ut ca 3 ggr i veckan och rider på banan 1-2 ggr i veckan.
Jag försöker träna lite allt möjligt, allt från klättrning till galopp rejs ;)
Och jag tränar för min tränare ungefär varannan vecka, det tycker jag är viktig!

Måndag: Varannan vecka skritt på lång tygel, varannan vecka vila
Tisdag: Träning för tränare, blandat hopp & dressyr
Onsdag: Uteritt/vila
Torsdag: Vila
Fredag: Känner igenom henne i ridhuset/vila
Lördag: Ridhus/uteritt
Söndag: Ridhus/uteritt

Blir många "eventuella vilor" eftersom skolan också tar sin tid, suck.
Har ni några synpunkter? :)

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 973
Senast: Meglio
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka