Era värsta/bästa Mäklarhistorier

Smulan75

Trådstartare
Är sur och irriterad, gårdsköpet blev inte av, vi förlorade budgivningen igen. Men frågan är om mäklaren inte skött detta dåligt?

Vi la högst budet onsd 25:e okt. Efter det kom det inte in några nya bud. Mäklaren kontaktade oss först månd 1:a okt - eller rättare sagt min Pv kontaktade mäklaren. Mäklaren sa att stället var vårat.

Sen vet jag inte vad som hände vi fick inget föreslaget datum för kontraktskrivning eller något. I onsdags denna vecka (2okt) kontaktade pv mäklaren igen och då fick han reda på att det varit en av de tidigare budgivarna som velat lägga ett högre bud men att mäklaren då nekat för han hade sagt att budgivningen redan var avslutad. - fast mäklarens hemsida var inte updaterad. Planen var att vi skulle skriva en köpklausul nästa vecka och besikta nästa helg. Pv skulle ringa idag till mäklaren för att bestämma när vi kunde göra detta, men nu precis fick jag veta att den andra budgivaren hade kontaktat säljaren direkt och nu lagt ett bud till. och vi har redan bestämt oss att vi inte går högre.

Det är det jag säger, inget är bestämt innan kontraktet är påskrivet och jag fattar liksom inte varför vi inte skrivit något kontrakt denna vecka om nu mäklaren ansåg att budgivningen var slut. och jag som precis börjat ställa in mig på att faktiskt flytta och börjat planera. (saknar spysmileyn)

Dela gärna med er om ni har egna mäklarhistorier bra som dåliga.

Sv: Era värsta/bästa Mäklarhistorier

Några vänner till mig budade på en lägenhet i Stockholmsområdet. De vann budgivningen (ganska mycket pengar) men fick inte köpa utan lägenheten gick till de med näst högst bud. Våra vänner var väldigt förvånade. Sen visade det sig att mäklaren hade två säljuppdrag åt de som fick köpa lägenheten. Det finns inga bevis men mina vänner tror att mäklaren styrde försäljningen (kanske inte förmedlade det sista budet, eller sa något om mina vänner till säljaren så att de betraktades som oseriösa).

Det är ju inte att förglömma att det faktiskt är säljaren som säljer (och väljer vem som får köpa!), inte mäklaren. Kontaktar ngn säljaren direkt och den bestämmer sig för att ta det budet är det inte mkt som mäklaren kan göra.
Det jag spontant kan tycka är att hemsidan borde ha uppdaterats. Anledningen till att inget kontrakt skrevs direkt kan lika gärna bero på att säljaren inte hade bråttom.

Ang. dina vänner så kan andra faktorer än ekonomi spela in. Jag vet i min bekatskapskrets åtminstone 2 par som fått köpa, där säljarna prioriterat just det paret, trots att de inte legat på högsta budet. Varför inte kontakta säljarna för att höra hur det ligger till istället för att spekulera i att mäklaren inte framfört budet?

Senast ändrad:

Jo det vet jag men i Stockholm är det extremt ovanligt att inte den med högst bud får köpa. Det med att mäklaren fått löfte om säljuppdrag åt köparna fick de veta efter att försäljningen var klar. Mina vänner valde att inte utreda saken ytterligare och hittade kort efter en annan lägenhet.

Jo det vet jag men i Stockholm är det extremt ovanligt att inte den med högst bud får köpa. Det med att mäklaren fått löfte om säljuppdrag åt köparna fick de veta efter att försäljningen var klar. Mina vänner valde att inte utreda saken ytterligare och hittade kort efter en annan lägenhet.

Seriösa säljare gör efterforskningar på eventuella köpare.
I de fallen jag vet om där bostaden inte sålts till högst bjudande har man kunnat hitta otrevlig info om köparen genom en snabb och enkel googling och därför har den med lägre bud fått köpa istället som åtminstone inte har några synliga lik i garderoben.

Dela gärna med er om ni har egna mäklarhistorier bra som dåliga.

Det här är inte en "mäklarhistoria", men jag måste bara berätta vad som hände när vi var på visning en gång. Det var ganska få människor på visningen och de flesta var och tittade på uthusen, medan jag närmade mig bostadshuset. Då såg jag genom fönstret att mäklaren stod och urinerade i diskhon i köket. :eek: :wtf:
Hur tänker man då? Toan fanns några steg bort...

Jag vet inte om det här är en bästa eller värsta-story, det är min enda mäklarstory :P... Men lite märkligt var det allt.

Vi letade hus i krokarna runt Luleå, insåg att det var löjligt dyrt och efter att ha blivit brutalt överbudade på ett snett ruckel så började vi leta utanför Luleå. Jag snubblade över ett mycket speciellt 40-tals hus i en liten ort på hyfsat pendeltillstånd, och tänkte att vi måste ju ändå fara å kika, för billigt var det.

Ringer mäklaren, som säger att det är bara att komma förbi och hämta nyckeln i en centralort några mil därifrån. Jaha? Ja det är ju trevligt att få kika själv liksom, men kändes märkligt att ingen ville följa med oss och typ se till så att vi inte bajsade på golvet?

Så vi far på en egenguidad visning, och efteråt så ville mäklaren att vi skulle lämna nyckeln på den lokala macken :P?! Vilket jag gjorde.

Och när vi ville ta en till titt veckan efter, utrustade med fuktmätare och en morfar som jobbat som besiktningsman, så ringer jag och får då höra att nyckeln är kvar på macken. Så jag for och hämtade den och sen lämnade jag inte igen den föränn några dagar senare. Till macken.

Och när köpet och allt väl var klart, gissa vart nyckeln fortfarande fanns ^^?

Har förresten också förlorat budgivning trots högst bud, då säljaren kände en av de andra budgivarna och ville hellre sälja till någon som de kände.

I Stockholm går lägenhetsförsäljningarna fort - kontrakt skrivs ofta samma dag som budgivningen avslutas, vilket brukar vara samma vecka som visningen - och jag har då inte hört om någon säljare som googlar köparen. Och hade man googlat mina vänner hade man inte hittat någon skit ändå, var så säker.

Min erfarenhet av mäklare är att de är lite speciella. . .

Har köpt två hus, tittat på X antal.

Så vi har iallafall haft med att göra med ett par mäklare. Av alla dessa är det enbart en som varit trevlig och professionell. Två stycken har varit direkt otrevliga, nonchalanta och även ljugit.
Jag hoppas att jag aldrig mer kommer behöva sälja eller köpa hus, för jag vill inte ha något mer med någon mäklare att göra! :mad:

... Då såg jag genom fönstret att mäklaren stod och urinerade i diskhon i köket. :eek: :wtf:
Hur tänker man då? Toan fanns några steg bort...

Hahahaha, herregud det här fick mig verkligen att skratta högt!! Så otroligt märkligt, och snuskigt! :rofl:

I Stockholm går lägenhetsförsäljningarna fort - kontrakt skrivs ofta samma dag som budgivningen avslutas, vilket brukar vara samma vecka som visningen - och jag har då inte hört om någon säljare som googlar köparen. Och hade man googlat mina vänner hade man inte hittat någon skit ändå, var så säker.

Jag vet precis hur det går till att köpa och sälja både hus och lägenhet i Sthlm, sålde min 2a för 2 veckor sen senast.
Det är faktiskt ingen skillnad alls att sälja i Sthlm jämfört i Falun som ex.
Jag kollar alltid upp köpare, det tar ju liksom 2 min så är det klart och då har man iaf grovsållat de värsta puckona.
En bekant sålde sitt hus i somras och sålde det till en person som gav en halv miljon mindre än högsta bud pga en enkel googling för att inse att det mest troligt var både en enklare och billigare affär än att sälja till högst bjudande.

Sen gör säkert inte alla så men många som köper och säljer en del har lärt sig att göra så och det är ju inte helt ovanligt att man blir rådd till det av mäklaren heller.
Vilket iof inte är så konstigt, mäklaren vill ju lika gärna som jag slippa strulputtar för det är så jävla jobbigt att ta hand om det.

Men det finns nog fler än 1 anledning till att man inte väljer att sälja till högst bjudande.

Jag har varit med vid minst fem försäljningar (både sålt privat och för min brf) senaste 18 månaderna och har många vänner och bekanta som köpt sina boenden och jag känner inte alls igen det du skriver.

Vi var och tittade på en superfin lägenhet i ett nybyggt område. En av de absoluta fördelarna med huset var att sovrumsbalkongen vette mot en liten björklund.

Det var några personer på visningen, och medan vi står där i sovrummet så frågar en av visningsdeltagarna om området skulle bebyggas ytterligare. Mäklaren svarar
- Nej, och drar med oss ut i vardagsrummet som låg på andra sidan huset och pekar på några nybyggda huskroppar som håller på att färdigställas
- Det där är vad som byggs. Sedan är det klart.

Vi förlorade sedan en mycket intensiv och känslofylld budgivning. Någon månad senare åker vi förbi huset och ser att björkdungen är borta och att en grund för flera nya huskroppar håller på att förberedas... Visst det hade varit köparens skyldighet att ta reda på kommande byggen i området, men mäklaren gjorde ju nästan en utfästelse där.

Hade vi fått lägenheten och jag vaknat en dag till skövlingen hade jag blivit mycket besviken. Någon månad senare så köpte vi ändå lägenheten under, inte lika topputrustad och mycket billigare än den ovanför och med vetskap om de nya husen.

Kl

Jag hade aldrig nekat någon köp, godkänner banken har jag inget att invända.

Vi var och tittade på en superfin lägenhet i ett nybyggt område. En av de absoluta fördelarna med huset var att sovrumsbalkongen vette mot en liten björklund.

Det var några personer på visningen, och medan vi står där i sovrummet så frågar en av visningsdeltagarna om området skulle bebyggas ytterligare. Mäklaren svarar
- Nej, och drar med oss ut i vardagsrummet som låg på andra sidan huset och pekar på några nybyggda huskroppar som håller på att färdigställas
- Det där är vad som byggs. Sedan är det klart.

Vi förlorade sedan en mycket intensiv och känslofylld budgivning. Någon månad senare åker vi förbi huset och ser att björkdungen är borta och att en grund för flera nya huskroppar håller på att förberedas... Visst det hade varit köparens skyldighet att ta reda på kommande byggen i området, men mäklaren gjorde ju nästan en utfästelse där.

Hade vi fått lägenheten och jag vaknat en dag till skövlingen hade jag blivit mycket besviken. Någon månad senare så köpte vi ändå lägenheten under, inte lika topputrustad och mycket billigare än den ovanför och med vetskap om de nya husen.

samma sak hände när vi bodde i HUddinge och frågade om det skulle byggas utanför vårt höghus. Neej då inte alls:(. Nu finns det massor med hus där så jag är glad att vi flyttade från trevliga Flemingsberg O_o

Det enda jag har att invända i min historia till mäklarens nackdel är att som mäklare har man skyldighet att informera säljaren om alla bud. Men sen kan jag tycka det känns konstigt att mäklaren inte är lite pådrivande att kontraktet ska skrivas på för att få affären avklarad om nu mäklaren som i vårat fall ansåg att köpet var över.

Att säljaren själv bestämmer vem som får köpa till vilket pris är jag väl medveten om men om mäklaren inte är tydlig så kan det säkert väcka funderingar hos budgivare som har högst bud men som inte får köpa. och en känsla av orättvisa.

som någon annan skrev här så är det känslomässiga budgivningar och det är inte alls konstigt att mäklare har fått ett lite dåligt rykte för det är nog ofta folk känner sig överkörda och att man inte blivit rättvist behandlad.

Det första huset jag och mitt ex köpte låg först ute på annons på en mäklarhemsida. vi kontaktade mäklaren och frågade om vi kunde komma och titta men fick ett diffust svar att säljaren inte bestämt sig och att han skulle höra av sig. Vi glömde bort huset, men såg det sen ett par månader senare på en privat annons i tidningen. Vi ringde säljaren och åkte och tittade och slog till. När affären nästan var klar ringde mäklaren till oss och skällde ut oss och sa att vi borde gått genom honom. Vi stod som frågetecken, säljaren hade inte informerat oss om att han fortfarande hade "avtal" med mäklaren. Tillslut fick säljaren och mäklaren göra upp sinsemellan.

Vi köpte våran nuvarande gård via en mäklare M. Det var många på visningen och vi skulle bara ha stället. Vi la bud på utgångspriset på plats och kom ju då automatiskt med när budgivningen väl startade. Det var flera som la utgångspriset på 2,8milj. Vi höjde raskt till 2,85... Och alla andra hoppade av! Gissa om vi var nöjda? Det var ett väldigt bra pris!

När budgivningen ansågs klar blev vi uppringda och fick veta att säljaren inte ville sälja så billigt. I efterhand nu när vi pratat med säljaren så vet vi att mäklaren nyttjat Lockpris med lägre utgångspris men lovat säljaren att stället aldrig går under 3,2! Hur FN kan man lova något sådant?

Så då fick vi genom mäklaren börja buda MOT säljaren! Vad ville vi ge för att verkligen få stället? Egentligen skulle man ju vart hård o låtit budet ligga men vi ville verkligen ha det! Så vi gick upp 100 och krävde då få allt lösöre ute i lador och stall(två traktorer, plog,harv,ringvält etcetc.) Så vi fick våran drömgård!

På kontraktskrivningsdagen säger den ena av säljarna att hon gärna vill behålla den ena traktorn för hennes dotter kunde behöva den i stallet, hon pratade dessutom om en specifik traktor av de två, den som var "bäst" dvs dieseldriven istället för bensin... Men där satte vi foten i golvet o sa att visst kunde hon få den men då blir det 100papp mindre köpesumma för avtalet om lösöret gäller ju inte då. Hade blivit en dyr traktor så hon knep igen o skrev på...

Jvla kärringar till säljare och mäklarn borde vi anmält! Han var dessutom fantastiskt dålig på kommunikationen, det tog flera månader mer än nödvändigt och även säljarna var missnöjda. Dessutom skrev han in annonsen att huset står tomt, Gissa vad som händer? Jo inbrott. Husets kassaskåp hittas ute i skogen av en granne, däri låg gamla papperspantbrev kvar! Tur för oss som slapp lösa nya!

Samma Mäklare sålde även en gård till en kusin, beskrivningen sa Trekammarbrunn i avlopp. Efter köp upptäcks att det är en mkt bristfällig tvåkammarbrunn. Säljaren har informerat mäklaren om det men mäklaren har inte brytt sig utan fortsatt hävda trekammarbrunn. Det var 5år sedan och kusinen skall få ersättning för det arbete som lades på att byta brunn. Men säljare och mäklare tvistar ffde om VEM som skall betala ersättningen.

Så funkar det ofta här. Priset står som "budpris", men man vet att folk får buda mest de vill, då det egentliga minimipriset är bra mycket högre. Det är ett fult trick, och jag fattar inte hur de får göra så...

Jag råkar veta att en radhuslägenhet i min närhet säljs för mer än 300000 mer än vad det angivna "budpriset" är på. Man får bjuda ganska mycket alltså...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jaha, då var det dags igen... med min vanliga otur.. Jag och sambon hörde ryktas om för 2 veckor sedan om en fin liten hästgård till...
Svar
18
· Visningar
2 875
Senast: kopia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg