era träningsanläggningar

M

Marri

vad har ni för träningsanläggningar? skulle vara roligt att höra vad andra tränar på:)

vårat
stall med 4 boxar,selkammare,kontor och höskulle.
2 rasthagar+sommarhage en bit bort

på mammas tid när hon tränade hästar så var alla skogsvägarna av silat sand,men tyvärr inte nåmer...

2 km kuperad väg till "Stora Sten" där vägen delar sig till 2.
den som går åt höger forsätter kuperat 700 m bort till en vändplan
den till vänster fortsätter 600 m kuperat till vägen delar sig i 2 igen

vägen till vänster är en brant och dryg backen på 450 m med en kurva
vägen som går till höger fortsätter 300 m i en dryg backe tills vägen svänger uppmot höger och där kommer den 400 m riktigt dryga backen i direkt anslutning till 300 meters backen. efter den forsätter vägen kuperat uppåt 1.6 km tills den tar slut i en vändplan.

sen finns det en så kallad "lilla rundan" i mjukt grus på 1100 m som har formen nästan som en travbana. ovanför den går "stora rundan" som är 2 km.

sen finns det ett antal "småvägar"

Sv: era träningsanläggningar

Anläggning är väl att ta i...Men jag hyr tre boxar av grannen.Inte det fräschaste och mest lättarbetade,men helt ok.Fördelen är att det är nära,och hyffsat bra med hagar,har fem st.2km bort finns en hygglig rakbana.Och nu på vintern när snön har kommit finns alldeles utmärkta vägar att träna på.Med backar osv. Annars har jag ungefär fyra mil till min hemmabana.

18 boxar (10 i samma byggnad som ridhuset, 3 i "gamla stallet" och *5 uteboxar, varav en är STOR fölbox, som även fungerar som liten lösdrift.)
*Ridhus 20x40m
*800m rak (Hm nåja, lätt krökt) bana.
*Några kilometer fina skogsvägar, mycket långt med inte lika fina.
*600m backe
*10 rasthagar
*1 konvalecsent hage
*Skrittmaskin under uppförande (vilket den varit ett tag nu....)
*Sommarbete lånar vi, så det för man köra till. Dock väntar vi på att vår granne, en bonde väl över pensionsåldern, ska ledsna på att arbeta, för då är vi lovade arrendet på hans marker som gränsar till våra.
* Från och med nästa år har vi förhoppningsvis en liten seminstation också, framför allt till våra egna ston, så att vi slipper lämna bort dem.

anläggning och anläggning... ;)

Jag hyr in mig på en gård där det totalt finns 34 boxar uppdelat på 3 stall somt några uteboxar. I "mitt" stall finns det plats för 9 hästar varav två är mina. I stallet finns det dushspilta, fikarum. toa/omklädning, selkammare samt ett torkrum som är under byggnation. De flesta hagarna är av modellen mindre men jag har turen ha en större, lite kuperad hage där mina två går. På sommaren finns det tillgång till sommarhagar.

Stallet ligger inte långt ifrån Umåkers travbana och vi använder oss av deras träningsanläggning som består av:

* två kuperade skogsslingor en på ca 5 km och en på ca 10 km (räknat från stallet)
* backe
* rakbana
* sandslinga ca 1km
* banan.

Utöver detta finns det massor av skogsstigar och grusvägar som är jättefina att rida på samt ett antal sandtag!

Hmm, pappa hyr ett fallfärdigt hus med en ladugård där det finns 2 boxplatser.. Där bor tjejen och jag tillsammans med 2 hästar.. Förutsättningarna för att träna häst är väl inte dem bästa, men har 10min till Dannero så det går halvhyffsat ändå. Nu när dem bygger botniabanan är körvägarna på vintern minimerade också. Annars har jag en rundbana på 650m alldeles intill och ett par hundra meter bort en skogsslinga på c:a 700m.

Inte alls det optimala.. Men så tränar jag inte hästarna så mkt heller ;)

Våran "anläggning": Stallet har tre boxar med plats för utselning. Två vinterhagar och två beteshagar som vi har lånat.

en halv km till bana på 1000 m, ridplan med hindermaterial, ca 2 km till 1000 m rakbana. En slinga runt berget på ca 1 mil med backar olika långa/lutning.

Många slingor med sand vid brukshundsklubben ca 3 km bort. Branta sandbackar vid "pottan", där man även kan bada innan turisterna kommer.

10-15 min bilfärd till tre olika ridhus.

Ridhus 20*60 tror ja..Rakbana 800...Flisbana 2.2km...skogsvägar..2utebanor(rid)
38 boxar delat på 4stall....3uteboxar....elevstall med 9 spiltor....monga stora kuperade hagar...rasthagar...sjukhagar..
Saker som ska byggas...Walker...ny 1000m rakbana (upplyst ) :d förhoppningsvis vita A-staket (plast):d

Jisses, vilka möjligheter en del har :bump:
Jag har inte någon värstinganläggning precis men man gör så gott man kan...

2 boxar
Selkammare (nybyggd :) )
Foderrum
Höskulle
Påselning utomhus ...suck
3 rasthagar på en yta av ca 1ha

Sträcka på ca 1300m med ganska så bra lutning
Flera mil grusvägar utan så mycket bilar, och utan att behöva ge sig ut på asfalt :)
Synd bara att man inte kan träna nu när det är fruset :smirk:
20 min bilfärd till Tingsryds Travbana ...som också är frusen :mad:
Typiskt, tycker jag men det tycker inte min lille pålle, han är superlycklig nu när han slipper träna och åka och tävla...

Senast ändrad av en moderator:

På den ena gården 4 boxar, 2 hagar, selkammare, Träningen tar plats på skogsvägar runt omkring. Det finns riktiga MÖRDARbackar om man skulle vilja backträna..
Å så finns ju sjön.. om man får nån att ploga åt sig.

På den andra gården 2 boxar men det finns i princip inga träningsmöjligheter.:crazy:
Man måste korsa både järnväg och bilväg isf..

Vi har 12 boxar i stallet, 4 hagar, sadelkammare, ridhus, paddock, galoppbana (800m), skrittmaskin och skrittband och vibrationsmata.

Sen har vi blandad terräng. Vi har "Högalid" eller "Domme Mountin" som vi kallar det som består att massor av fält i backar och energiskog på en liten bit. Sren har vi grusvägar att rida på och skog med naturhinder. Finns slingor längst en å m.m

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 654
Senast: WildWilma
·
Träning Det har diskuterats klättring enkel och dess vara eller inte vara i träning av unga /otränade hästar. Tänker att vad man definierar som...
2
Svar
24
· Visningar
3 753
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv