Era sökes annons efter drömhästen

Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Har redan hittat mina två drömhästar, fast tyvärr är det ridskolans. Min största dröm är att köpa dem båda när jag slutat plugga. Fast det är långt kvar tills dess så jag håller tummarna på att de inte ska säljas innan. :)

edit: I min drömannons skulle det nog stå att det ska vara en ponny som gillar att hoppa och gillar skogspromenader. Gärna en häst som har lite egen motor, men inte het. Det ska vara en trygg ponny man kan känna sig säker på.
 
Senast ändrad:
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Svart valack, strimbläs och fyra vita ben.
e: Okidoki ue: Contender
Stort hopp, snäll och ärlig på hinder, hoppar allt.
Snäll att lasta, hantera, klippa, bada osv.

Ja, dröm var de ja ;)
Realistiskt?

Läromästare i hoppning, gärna 170+ men sportig modell.
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Valack, mörk flaxfux med stora vita tecken.
D-ponnystorlek, antingen arab eller welsh cob.

Stadig, gudasnäll och tålmodig läromästare att ha till lite allt möjligt. Små pay-and-jumps, skogspromenader, dressyr för tränare. :bow: :love:
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Fjordingsto, C-ponny.

Snäll i all hantering, trygg att rida ut på både ensam och i sällskap.
Ej stark. Testar inte. Välutbildad i både dressyr och hoppning.
Tar väl hand om den lite ängsligare ryttaren.
Haft föl tidigare och är en bra mamma.
Älskar pyssel och mys.

:love:
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Jag hittade min drömhäst i vintras genom min köpesannons.
Den löd såhär:

Valack
minst 165 mkh
Läromästare i hoppning
Helst inte fux eller skimmel.
Snäll vid uteritter och all hantering.
Lättlastade då jag alltid åker ensam.


Resultatet
Fuxsto på 162 cm :p
Allt annat stämde in.

En helt underbar liten fuxfia :)
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Valack f. 2006
Grövre modell av KWPN alt. Oldenburgare.
Brun, bred bläs.
165cm.
Snäll att hantera, sko, rida ut på själv. Kan vara själv både i stall och ute i hagen men går även bra ihop tillsammans med andra i hage och på uteritt.
Läromästare (trygg, stabil. framåt men ej het, typ :) )
Utbildad minst LA dressyr (gärna högre)
Hoppad men ej tävlad (inget krav från min sida).
Påbörjad WE-utbildning.
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Ett svart sto med bläs och vita ben.
Dressyrriden och hoppad, gärna utb upp till msv i alla fall i dressyr.
Lättlastad, snäll och hantera och allt sådant där :D
Gärna körd också.
Minst 170 cm, 5-10 år
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Jag känner igen det där... Jag skulle köpa ett sto, ABSOLUT INTE en fux då hela hagen hemma bestod av fuxar, inte en dag över 9, helst ca. 4-5 år, fyrgångshäst (islandshäst)... Gissa vad jag kom hem med, min drömhäst visserligen och han visade sig vara den perfekta hästen för mig, hittar nog aldrig någon som han igen MEN han var en hingstig valack på 9 år (då) fux med stjärn (ett tecken iallafall) och femgångshäst... Tänk så fel man kan ha i sin "önskelista" igentligen!

Så efter det har jag bestämt mig för att skita i "önskelistan" och gå på magkänsla istället och det har funkat super. Har köpt en häst till som skulle vara ett femgångssto och istället är han en fyrgångsvalack, så de där med drömannonser funkar nog inte för mig! :p
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Isabellsto efter Hrimur från Jupitertorp, tre år, ohanterad.
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Irländsk hunter, maffig utan att vara tung. Valack, skäck, mycket motor, bra hopp och bra galopp. Välhanterad med bra skalle, riden men ej utbildad. Får gärna gått lite jakt.

Ja, ungefär så såg min köpes annons ut och drömhästen står nu i stallet.
Enda minuset är att han är skimmelskäck och kommer bli vit. Jag får passa på att njuta av hans häftiga färg så länge som han har den :-)
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Gul welsh cob med mycket man och svans, snygg, mycket massa. Bra gång. Snäll. Runt 150-155 cm hög.
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Stort arabsto, minst 160 cm.
Läromästare, utbildad minst La dressyr.
Pigg, arbetsvillig häst som går fram överallt ute, snäll i all hantering osv.
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

SWB sto 160-165 cm, elegant men viktbärande. Gärna minst 50% xx. Brun, mörkbrun eller svart med mörka ben. 6-10 år. Utbildad LA/120 med lite extra talang för dressyren. Trygg i all hantering men gärna med lite humör.
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

En trygg och snäll stor ponny eller mindre häst. Valack eller sto. Trafiksäker, gärna läromästare som jag kan lära mig av. Lugn allroundhäst att trivas med och ha kul, en skogsmulle som man kanske kan tävla nåt smått med. Gärna en New Forest men absolut inget krav.

Planerar att skaffa häst när jag är klar med skolan, så få se vad som händer nästa år..
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Jag råkar veta om en häst som stämmer ganska bra på din beskrivning. :)
Missar på fullblodsdelen (polskt halvblod) och LA/120. (LB/LB lätt fälttävlan) och 3år äldre än ditt ideal :p
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Arabiskt fullblod, 1-3 år, förväntad mankhöjd 158-160 cm, sto eller möjligtvis hingst(-ämne). Mörkbrun, mörkfux eller flaxfux med strimbläs och strumpor. :d

Uppfödd i flock i stora kuperade hagar, sparsamt hanterad.

Gimme! :D
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Valack, 4-15 år gammal. Camarguehäst, lipizzaner eller lusitano. Grov och viktbärande.

Utbildningsmässigt ska den antingen bara ha tre fungerande gångarter och förstå hjälperna, eller vara rätt så välutbildad. Till lynnet arbetsvillig och pigg, inte het.

Bör trivas och fungera i flock men inte vara så flockbunden. Helst ska den vara trafiksäker också. :p
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

Skulle det faktiskt vara en regelrätt annons (fast jag tolkar det som att de flesta här bara lagt ut sina önskemål och inte formulerat någon annons egentligen?) skulle det nog bli något i denna stil:

"Trevligt skäcksto av mindre modell (max 155 cm, även större ponny av intresse) sökes för framförallt skogsridning. Även träning (och ev tävling) på lägre nivå i varierande discipliner kommer att vara aktuellt. Ålder och stam är oväsentligt dock skall hästen vara välhanterad, utan större olater och riden minst ett år. Behöver inte vara särskillt utbildad men skall vara säker i alla gångarter och lätt att ha att göra med. Ska kunna ridas ut både själv och i sällskap utan problem."

alt:

"Trevligt islandssto sökes för träning och skogsridning (inget tävlingsämne!). Hästen skall vara välhanterad utan större olater, riden minst ett år och ha väl separerade gångarter, ska kunna ridas ut både själv och i sällskap utan problem, vara fång- och exemfri och minst 135 cm hög. Helst ej fux och ej skimmel/vit"

även: (dock till sambon och ej till mig)

"Trygg, stabil, viktbärande (bör kunna ta uppåt 100 kg) nybörjarhäst sökes. Gärna äldre och gärna vallack (som bör kunna gå med ston). För skogsturer och lättare lektionsridning med nybörjare. Skall helst kunna gå oskodd, måste kunna lämnas själv i stall/hage. Bör trivas med att framför allt gå som sällskap och kunna ridas "då och då" utan att bli het. Bör ej vara för hög, max 160 cm, gärna kallblodstyp"

Följt av något i stil med:

"Hästen kommer stallas upp i mindre stall med många kunniga människor runtomkring, med mycket utevistelse, trevliga hagar och hästkompisar

Vänligen maila som första kontakt och skicka gärna med bild och beskrivning av hästen"
 
Sv: Era sökes annons efter drömhästen

så här :
"Köpes islandshäst, sto eller valack.
Frisk, utan exem och fång. Vänlig, godhjärtad, välutbildad till skogsturer, träning , kurser och eventuellt lättare tävlingar. Skall kunna ridas ut både ensam och med sällskap. Absolut trafiksäker och van att ridas i terräng.
En blackfärgad är pluss, och en mankhöjd på ca 135-140. Gärna med mycket man och svans , viktbärande av lite grövre modell.":)

Hör av er om denna står överlopps i stallet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 377
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
432
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp