Era planer för året!

Sv: Era planer för året!

Vilken tur du har med snälla grannar där tjänster och gentjänster funkar!

Jag har jättesnälla grannar!
En av dem plogar hela min uppfartsväg och plogar rent och snyggt på gårdsplanen och lägger snön på praktiska ställen mot att han får lite ström till sina tjurhagar på sommaren.
Den här vintern har jag inte behövt få plogat eftersom det inte kommit just någon snö, men de har gjort kanonjobb och kommit mitt i natten för att jag ska komma iväg på jobbet på morgonen därpå och liknande.

En annan granne som har en fyrhjuling, har sladdat ridbanan åt mig vid behov (sonen tycker att det är kul att åka fyrhjuling så de har sett det lite som lek),
två andra grannar lånar ut 5 hA mark till bete åt mig

och så vidare.

Jag har jättesnälla föräldrar och jättesnälla grannar!
Jag är över huvud taget jättenöjd med livet:angel:
 
Sv: Era planer för året!

Två baljor, en stor och en liten (enklast med rektangulära istället för runda). Lägg den lilla i den stora, ha t.ex. frigolit som isolering mellan dem. Bäst blir det nog om man täcker mellanrummet mellan baljorna, då kan inte hästen få tag i frigoliten heller. Sen bygger man ett lock också som man kan lägga på nattetid.
Den går alltså inte på el, och kanske inte alltid är helt isfritt. Men det blir betydligt bättre än inget alls, och kostar inget i el som sagt. :) För att inte nämna hur mycket billigare den blir än en thermobar i inköp.

Jag har inte byggt någon egen ännu, utan bara inspekterat hur vänner byggt sina!
 
Sv: Era planer för året!

En sådan byggde jag och en kompis! En rund. Den funkade men locket försvann :confused:. Visade sig senare att den "flugit" längre bort (bara frigolit). Det var med andra ord ingen strålande konstruktion men bättre än bara en balja. Sen hade vi halm under. Isolering mellan baljorna. Kanske kommer göra nått liknande igen. Får köpa egna baljor. Fast vet inte om det är krångligare med rund eller fyrkantiga. Spelar nog ingen roll. Fast en thermobar är rätt svårt att slå (förutom priset dådå) :D.
 
Sv: Era planer för året!

Ja, för mig finns det två fördelar. Dels inköpspriset, dels elen. Jag vill i framtiden driva gården så "grönt" det går, en del i det tänket är att inte ha uppvärmda baljor när det finns andra alternativ. :) Min vän byggde locket av en bit plywood (? trä i någon tunn form) med frigolit. Locket täckte hela baljan, frigoliten var mindre så den passade inuti baljan och hålls nog på plats bra!

Har de senaste dagarna funderat på slow feedinglösningar. Vad mycket det fanns med amerikansk källa! De är helt klart före oss där. Nånting att fundera på igen till hösten... ;)
 
Sv: Era planer för året!

Om man ska bygga isolerade baljor är mitt tips att ställa dem i en lastpall med pallkragar, mellan baljorna och väggarna lägger man sedan sk elefanmattor, dvs golvisolering. Det har jag i mina baljor och det isolerar väldigt bra.
 
Sv: Era planer för året!

Vi ska fixa ridbanan.. Vi har nyligen flyttat in på gården men ridbanan lutar (det skulle tydligen vara bra ut ett dränerande syfte??) så det blir till att göra om allt..
Dessutom vill vi ha trästaket runt och inte elrep..
Det här med underlag är ju verkligen en hel djungel i sig...
 
Sv: Era planer för året!

Vi ska fixa ridbanan.. Vi har nyligen flyttat in på gården men ridbanan lutar (det skulle tydligen vara bra ut ett dränerande syfte??) så det blir till att göra om allt..
Dessutom vill vi ha trästaket runt och inte elrep..
Det här med underlag är ju verkligen en hel djungel i sig...

Klart det är, lutning gör ju att det blir avrinning vid ihållande regn. Lutar det inte för mycket hade jag inte gjort någonting åt det! Finns det ingen annan dränering så får ni ju göra om precis allt dessutom.
 
Sv: Era planer för året!

Sanning med modifikation... beror nog på mycket mer än bara sluttningen. Vår ridbana sluttar. Det har lett till att det mest av materialet har samlats "längst ner" och där är också mycket blött vid nederbörd. Det fortsätter att slutta efter ridbanan och hela hagen är blöt där. I vårt fall kommer vi att gräva ett nytt dike från ridbanan genom hagen till ett gammalt dike som löper utmed staketet. Det borde hjälpa... En vacker dag hade jag velat gräva om hela ridbanan, få den platt, lägga dränering och allt. Men det är verkligen en dröm och inte så mycket mer!
 
Sv: Era planer för året!

*kl

Jag har golv i stallet nu :D Och nytt kök inne i huset. Och sambo har pratat med lokal snubbe om ridbanan. Det tar sig :)

Har bytt all tråd i stängslet också men det är en tillfällig lösning.
 
Sv: Era planer för året!

I år blir det en ny, större ridbana här hemma. Och så ska jag dra om stängsel i en hage och byta ut tråden i en annan hage. Jag ska måla om dörren och fönstren på södersidan på stallet också har jag tänkt. Målning av hela stallet blir om ytterligare ett år tror jag :)
 
Sv: Era planer för året!

Haha, ingenting höll jag på att svara.
Med det menar jag bara inget över vanligt underhåll.

Så¨stängsla upp två sommarhagar, rensa sly under den sommarhagen som alltid är uppe, det stängslet ska väl också spännas.

Sen när hästarna går upp på sommarbete, ska stallet tömmas, högtyckstvättas och målas, det gör vi varje år.

En transport ska säljas, så den behöver tvättas och poleras lite.

Där vi har vitt staket behöver det tvättas och målas i år.

Har säkert glömt något, jag brukar vara bra på att förtränga jobb:laugh:
 
Sv: Era planer för året!

Här blir det att så in ny vall och sätta upp el runt vallen så inte grisarna kommer dit.
Även nya trådar och fler till en av hagarna (dom andra 2 är färdiga:D)
Och även röja i stallet och sälja av det jag inte använder.

Mina hagar kommer även vila i år då hästarna kommer beta 1 km bort i sommar.

Kram
 
Sv: Era planer för året!

Här blir det att så in ny vall och sätta upp el runt vallen så inte grisarna kommer dit.
Även nya trådar och fler till en av hagarna (dom andra 2 är färdiga:D)
Och även röja i stallet och sälja av det jag inte använder.

Mina hagar kommer även vila i år då hästarna kommer beta 1 km bort i sommar.

Kram

Grisar som i vildsvin? Har hört de är liiiite jobbiga. Väldigt glad de inte finns här än.:banana:
 
Sv: Era planer för året!

Vi ska bygga stall, eller försöka hinna i alla fall.
Det känns lite optimistiskt men enligt blivande sambo med tillhörande far så "är det inga problem". :)
 
Sv: Era planer för året!

vi har många planer, men mer seriöst hade vi tänkt försöka hinna med detta i år:
1- bygga klart ett nytt vagnsskjul (har bara gjutit några plintar så det är mycket kvar). Detta måste vi börja med för att kunna ställa in grejer där som står i vägen för andra punkten. Först behöver vi 30,000:- och det kommer vi ha i mars redan, sen är det bara att vänta på plusgrader så vi kan gjuta färdigt :)
2- bygga garage/verkstad/pannrum, detta är ett mycket stort projekt där vi kommer behöva ta lån till, detta kommer pågå under hela året, men vi ska börja så fort vagnsskjulet är klart
3- sätta upp staketet runt paddocken, staketet står och väntar, plintar är gjutna till belysningstolparna, så här väntar vi bara på att tjälen går ut marken och att vi får tid :P
4- göra om grushagen lite, nytt trästaket, mer grus osv.
5- göra klart väggarna till gödselplatten, hann bara med halva väggarna i höstas innan det blev minus. sedan måla den.
6- göra klart porten till fårhuset, väntar på att det är målningstemperatur ute så att den kan målas när den satts upp, hälften är typ färdigt redan
7- ta hem mer grus till paddocken (som vi byggde förra året)
8- bygga ett nytt plan på loftet så vi kan stuva undan mer grejer där

vi hade också egentligen planer på att ta eget hö i år, men vi saknar några maskiner + en hö tork, och vi har nog insett att vi varken hinner eller har råd med det i år, vi får se.

det finns så många planer men så ont om tid och pengar... det ska ju vara kul också och inte bara stressigt....

väntar på vår och framförallt stadiga plusgrader!!!
 
Sv: Era planer för året!

Med en gård kommer jobb ;) NYTT för i år är att Skrittmaskinen för 6 hästar skall byggas upp! Vi måste även dika runt ridbana och åkrar då något smartskaft täppt igen ett rör så vi har ÖVERSVÄMMNING =( Nya sommarhagar ska stolpas och byggas. Hoppas kunna bygga en till lösdrift samt renovera de äldre. Ska måla om hela ladugårdsbyggnaden på 1800kvm... Samt bostadshuset, ja å massa annat små pyssel. Planerar kunna ta emot fler konvalescenter i höst så har lite at renovera i stallet med 9 boxar då endast 6 är brukbara i år. Ska även bygga toalett och torkrum för täcken.. Ja ni hörde, litan kan göras längre men vem ska göra allt? haha =)
 
Sv: Era planer för året!

*KL*
OM vi blir kvar så ska nya staket upp.
En länga med uteboxar till upp och en isolerad skötselplats ska fixas om nu inte hyresvärdarna bygger nytt stall åt oss....
En ridbana kanske om det blir stall!
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 542
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp