Era favorit hästraser

Sv: Era favorit hästraser

Hejsan jag älskar araber de är så vackra . De har en sån utstrålning och sån elegans.,
 
Sv: Era favorit hästraser

Jag gillar hästar som har lite massa. T ex welsh cob och irish cob är ju galet vackra! Kallblodstravare är också väldigt fina :)
 
Sv: Era favorit hästraser

Fjordingar är mina favoriter.
Bra mental inställning, sällan rädda.
Lättfödda, trevliga, mångsidiga även om de inte är "elit" inom någon gren.

Utseendemässigt är ju kbl-travarna ofta läckrare, liksom Welsh Cob - så fantastiskt vackra!

Har själv häst av tio olika raser. Fjordingarna är trevligast (övriga raser är islandshäst, kbl-travare, vbl-travare, basjkir, connemara, arab, frieser, quarter, korsning) i mina ögon.
 
Sv: Era favorit hästraser

Fjordingar framförallt och så Haflinger. Både utseendet och sättet de är på :)

Alltså :love:
267751.jpg
 
Sv: Era favorit hästraser

Min favorit är islandshästen. Så himla mångsidig, och vacker i mina ögon :)

En annan favoritras är Finskhäst, de är bara så hårdskallade, men mångsidiga till tusen!
 
Sv: Era favorit hästraser

Min absoluta favoritras är lettiskt halvblod, av den äldre tyngre/grövre typen. Detta för att min "soulmate" antagligen är det (papperslös...) och ja, jag gillar henne väldigt mycket helt enkelt :D
Sen verkar även den rasen vara väldigt intelligenta, personliga och roliga att ha att göra med helt enkelt. Sen är i alla fall den tyngre/grövre typen precis lagom stor för mig också vilket är ett stort plus. Dessutom är de väldigt söta med sina "ponnyhuvuden" :laugh:

Annars tycker jag om ISH, Connemara, Welsh Cob, Haflinger och fjordingar bara för att de är så söta :laugh:
 
Sv: Era favorit hästraser

FELLPONNY :love::love:

Vackra, lagom storlek, tåliga och bra psyke (om än inga barnponniesar).
Har en egen tös och fler kommer det bli.

Min fina tjej:

DSC_0045.jpg


bilder lånade från google:

10776603104_4e92bacc2a_m.jpg


GemmaandVictor.jpg
 
Sv: Era favorit hästraser

Welshponny :love:
När jag var liten och gick på ridskola red jag nästan bara welshar och welshkorsningar. Har även träffat en del privat efter det, och alla har varit så trevliga i sättet. Snälla och harmoniska men ändå vakna och inte "avtrubbade" liksom. Dessutom har de allra flesta jag ridit varit väldigt trevliga att rida med bra rörelser och god hoppvilja, och att de är så vackra gör ju inte saken sämre direkt :love:

Annars gillar jag också connemaror, som är trevliga i sättet men inte alls lika vackra rent estetiskt. Och eftersom jag är ganska lång så är de flesta welshponnyer för små för mig, så jag får väl även säga welsh/fbl-korsningar då eftersom de jag träffat varit liknande welsharna, fast lite större och naturligtvis "fullblodiga" men fortfarande trevliga, vackra hästar som jag trivts väldigt bra med.
 
Sv: Era favorit hästraser

iberiska hästarna, PRE främst :D De har mycket massa men är ändå smäckra/ser lätta ut! otrolig utstrålning.. (opartisk ;) )Sen att de har mycket man o svans gör det bara bättre :love: Har en halving själv :)

(arab har å andra sidan varit en mindre favorit.... och damen är även en halving av det.. blev lyckat trots ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Era favorit hästraser

Varmblodiga ridhästar, det som i vardagligt tal kallas halvblod.

De har rätt storlek, är snabba i kropp och knopp, kan användas till allt. Jag har tre stycken. Hon i mitten är 23 år och mamma till de två andra :love:

Alla3_zpsd425b389.jpg
 
Sv: Era favorit hästraser

Har ingen "punktlista" men orangerad så att säga så är den ganska stående;

Nordsvensk och shetland (nu har jag ju en egen dessutom, weeeeeiii :D ).
Fjordingar tycker jag mer och mer om men inte på samma vis, ännu, fast jag har en numer ;)
Fastnar mer och mer för islandshäst också efter att ha ridit några lite mer regelbundet. Riktigt roliga små hästar!

I övrigt brukar jag dock alltid välja häst efter psyke, aldrig ras. Sedan har man ju sina favoriter ändå.
 
Sv: Era favorit hästraser

Jag har ingen favoritras. Det kommer hem lite olika individer som faller mig i smaken och de stannar som regel. Jag har haft allt från kallblod till varmblod och även lite inslag av fullblod. Idag har jag en Welsh Cob, gillar henne men rasen i sig är inget jag söker och så har jag en paintkorsning.
 
Sv: Era favorit hästraser

Arab så klart. Det är vakna hästar, de är uppmärksamma och lättlärda. Sen tycker jag att det är en väldigt mångsidig ras. Den går att använda till det mesta. De går att ha som fina körhästar, fungerar bra som dressyrhäst i lättare klasser, de fungerar i hoppning i lättare klasser, de fungerar att ha som "hobbyhäst" och rida ut på, de går att köra. En sport där de verkligen utmärker sig är ju distansritt, vilket verkligen kräver hållbara hästar. Väldigt mångsidig och de araber jag träffat har verkligen ett underbart temperament, är vakna, uppmärksamma och väldigt lätta att ha att göra med.
 
Sv: Era favorit hästraser

Min dröm är en gulbrun eller isabellfärgad PRE. Gärna med den lite mer halvblodsliknande typen (dock med massan) och mer längd i stegen :love:
 
Sv: Era favorit hästraser

Islandshäst! Så fina, älskar gångarterna, lagom storlek för mig, helt underbara ;)
Tycker även att nordsvensk travare och liknande kallblodig att såå vackra!!
Lite rejälare hästar i stor ponny eller liten häststorlek verkar jag gilla :D men även ponnyer är bju såklart ursöta! Ja egentligen alla om man tänker efter ;)
 
Sv: Era favorit hästraser

Min drömhäst är en P.R.E eller Welsh Cob som min framtida dressyrhäst. Jag gillar allt hos dem, storleken, exteriören, hur de rör sig och temperamentet! Har inte träffat så många Welsh Cob, men däremot P.R.E.

Min nuvarande häst är ett Lettiskt Halvblod, 18 år gammal och av den äldre, grövre modellen! :heart

cropped-1150238_536731289734026_552524423_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Para-dressyrfinalerna badade i sol och de tunga favoriterna, ankare i landslaget flera av dem, höll för trycket och tog guld. Louise...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I år firar den Nordsvenska hästrasen sitt hundraårsjubileum. En hästras som, trots teknologins framfart, fortfarande används inom både...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter År 2024 markerar ett historiskt ögonblick för den nordsvenska hästen, en av Sveriges mest älskade och respekterade hästraser. I år firar...
Svar
0
· Visningar
72
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp