Era bästa tips för att hålla hovbölder borta =)

Sv: Era bästa tips för att hålla hovbölder borta =)

Beror precis som tidigare skrivits vad som har orsakat dem, men generellt är jag alltid noga med att inte låta hästarna kliva på större stenar, speciellt sådana där med vassa kanter. tex sprängsten.

Lera/väta i hagen är inte bra för hovarna då det kan orsaka hovbölder.

Om hästen är benägen att få hovbölder för att den är plattfotad, sätt på sulor.

Jag tänker väl mest på all lera som är i hagarna nu

Cirkulerar i hagarna så de inte blir upptrampade. Vår regel är att hästarna inte ska behöva vara leriga över kronranen.

Jag har Boaboots på min för att rädda hovarna. Har man skithagar höst/vintertid så har man - tyvärr! och då får man göra det bästa utav situationen

Har aldrig hört talas om boaboots hehe. Är det de som kostar så himla mkt?

1200:- paret tror jag de ligger på, och hållbarheten är lång om man sköter om dem. Kollar man hur mycket hovslagaren tar när bölder och annat kommer så är det ganska billigt med bootsen i längden.

Jag har tyvärr inga andra marker förutom sommarhagen än dessa leriga hösthagar. När hästarna går över till sommarhagen i vår så får sambon lägga duk och grus i hagens värsta delar så vi slipper det här junket. Vi flyttade hit i September så vi visste inte att marken var så dålig så nu får vi göra det bästa utav situationen så länge.

Men jag lär fortsätta med bootsen så länge han är oskodd och det kommer han vara vintertid pga vila även när han är inriden.

Cirkulerar i hagarna så de inte blir upptrampade. Vår regel är att hästarna inte ska behöva vara leriga över kronranen.

Låter fantastiskt men knappast möjligt för alla.

Jag brukar skölja ur hovarna när jag ändå spolar benen, och en eller två gånger i veckan köra på tjära eller tvätta rent med utspädd jodopax. Använder även talltjära på sprayflaska. Vet inte om det hjälper så mkt mot hovböld, men de håller strålröta borta....

Jag badar hovarna ofta.oftast med bara vatten men ca en gång i veckan med jodopaxlösning i vattnet.Och en gång i veckan kladdar jag in undersidan av hoven med tjära.Har aldrig varken hovböld eller hålväggar på mina,trots att många andra hästar i stallet har det.Mina hästar går även i stora hagar(mellan 5 och 7 ha),så det är bara lerigt längst fram vid grindarna och där står dom ju bara precis när dom ska in.Bästa medlet mot bölder och hålväggar när det redan är för sent är bluespray! (den riktiga som blir riktigt lila)

Den här tjäran som ni pratar om, det är den i svart burk va?? Hur gör ni då, kratsar rent i hoven och sen kletar på bara på strålen eller på hela undersidan + strålen och sen in i strö boxen för natten liksom?

Har haft hovböld 2 ggr (senaste året, aldrig tidigare i mitt hästliv) på olika hästar som berott på att något kommit in genom sulan p.g.a. yttre påverkan. Varför skulle de få bölder bara av att gå i hagen?
Hur äckliga hagar har folk egentligen? :crazy:

Varför skulle de få bölder bara av att gå i hagen?
Hur äckliga hagar har folk egentligen? :crazy:

Ja man får liksom ta det man har och göra det bästa av det!!!

Vi har tyvärr jätte mycket lera just nu :cool: Men man har inte råd att ändra på ALLT på en gång när man bor i hus. Om man inte skiter pengar förstås..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 305
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka