Era bästa ryggningstips hitåt, tack!

IngelaH

Trådstartare
Jag är på dagridläger denna vecka, med min vackra vita. Vi har dressyritränare, tävlingsryttarei svår klass - tilllika dressyrdomare som instruktör. Nu har hon peppat oss att sikta in oss på programridning på fredag. Och programmet, som är på tapeten är Lätt D:2 med 3-4 steg ryggning. Det SKA jag nog klara av.

Problemet med min dam, är at hon gärna slår upp huvudet, sänker ryggen och kör in rumpan vid ryggning. Jag antar att hon som tävlingshoppare straffryggades rätt som det var, för det är liksom den "känslan" man får när man sitter på.

Själv tänker jag alltid i huvudet "framdelsvändningshjälp ena hållet, framdelsvändningshjälp andra hållet" när jag ryggar, steg för steg. Att damen kör in rumpan, KAN ju vara ett svar på att jag är sned i kroppen.

Men har ni några bra knep överlag till ryttare vid ryggning? Så kanske jag kan tjuvträna... :angel: Jag är ju på vanligt ridskoleläger (handikappläger), så övriga ryttare kommer hoppa över ryggningen. Man undviker att rygga ridskolehästarna. Men jag skulle vilja få in ryggningen i alla fall.

Tack för alla "prövningsbara" tips och glada tillrop. :bow:

Sv: Era bästa ryggningstips hitåt, tack!

ryggar hästen från marken utan problem?
ta lite LÄTT i tygeln och liksom tänk bakåt. jättelätt i tygeln alltså. sen så fort hästen reagera så beröm. den behöver nte backa med en gång. ha tålamod. minsta lilla framsteg så begär inte mer utan beröm. låt det inte gå för fort fram, då bråkar ni bara.

har bara hållt på med western, men hoppas det funkar likadant i dressyr (a)

Jag håller just i dagarna på att lära min att rygga. Nu kan hon ju inte hjälpgivningen alls sedan tidigare men jag arbetar så här: In i halten ser jag till att rida ordentligt, bibehålla energin även stillastående. Jag lättar lite i rumpan och flyttar vikten något framåt (nästan trepunktssits) för att avlasta ryggen och inbjuda till aktivitet. Sedan flyttar jag bak skänkeln, enbart för att hästen lättare ska kunna skilja på "ryggningen" kontra bibehållen stillhet kontra framridning. Förhållning följd av snabb eftergift och impuls med skänkeln. Jag arbetar alltså inte med förhållande och framåtdrivande hjälper samtidigt, då kommer sändheten som ett bra på posten.

Lycka till!

Jag gör det från marken först - smackar lite, och fångar sen upp innan hon hunnit ta något steg framåt med tygeltag och tryck på bogbladsspetsen. Min häst verkade koppla ihop hjälperna med rörelsen rätt fort och ryggar under ryttare utan problem. Framdelsvändningstänket använder jag bara för att korrigera ryggningen så att den blir rak, själva rörelsen tycker jag ska gå igenom utan det, tror att det är lättare att behålla bjudningen på det viset.

Sen tycker jag allmänt att ryggning är en ganska dum och onödig övning, eftersom den verkligen bara är en rörelse och egentligen inte på nåt sätt främjar ridningen (den bara är).

Sen tycker jag allmänt att ryggning är en ganska dum och onödig övning, eftersom den verkligen bara är en rörelse och egentligen inte på nåt sätt främjar ridningen (den bara är).

Nja, den fyller sin funktion när man är ute i skogen och inser att stigen tar slut, det är för smalt för att vända, man måste backa ut. Då är det bra om hästen kan rygga. Samma anledning anser jag att bakdelsvändning fyller sitt syfte även när man rider i skogen. Men att kunna rygga sig loss när man skrapar bogarna mellan träden och inser att magen är ännu större, ja, då är det lite sent att börja öva :D

Min häst ryggar btw när jag viftar på fötterna eller trampar vävelvis med tårna i stigbyglarna.

Nja, det är ju en utmärkt lydnadsövning, det är en bra kontroll över hur väl hästen arbetar för hjälperna, det är en bra övning för att få kontroll på benen (var de är och hur de flyttar sig) och främst en bra övning för kontrollera OM man kan påverka hästens förflyttning.

"Gunga gungan bakåt" är det sätt jag lärt mig rygga. Överdrivet från början, och med mindre hjälper allteftersom hästen övat upp reaktionen. Drivningen fångas upp i handen och hästen går bakåt istället för framåt, samtidigt som sittbenen "pekar bakåt" då man har vinklat om sitt bäcken.

Jag vet inte om jag låter jättedum nu.. men något som hjälpte mig otroligt mycket var när min instruktör av en slump sa att hästen flyttar sina ben som i trav när den ryggar. :o Så nu när jag tänker "baklängestrav" istället för "baklängesskritt" så har mina ryggningar förbättrats ganska drastiskt. Jag sitter visst "med i gångarterna" mer än vad jag trodde...

Be om hjälp från marken.
Ha ngn som petar på kronranden på den hov som ska flyttas först.
Detta gör att hästen har ner huvudet för att titta på vad som pågår.

Prata med den. säg -Backa! Träna i stallet samma sak.

Jag flyttar tillbaka bägge skänklarna- utan inverkan först o kramar lika på tyglarna sen använder jag den sk. som ska påverka det benet som går bak först.
o vice versa. då får jag en rak ryggning där hästen kliver bakåt.
Vet inte om det är gammalt, men det funkar bra.

Den ska bjuda framåt men gå bakåt.

Nja, det är ju en utmärkt lydnadsövning, det är en bra kontroll över hur väl hästen arbetar för hjälperna, det är en bra övning för att få kontroll på benen (var de är och hur de flyttar sig) och främst en bra övning för kontrollera OM man kan påverka hästens förflyttning.
Det har du iofs rätt i. Menade nog mest att den inte har något lösgörande värde, att den så lätt blir bakåttänkande och ouppmuntrande för hästen (vet ingen häst som verkar tycka att det är en så rolig övning). Men okejdå, som kontrollcheck fyller den faktiskt en funktion. ;)

jag rider westernridning och där är ryggningen ganska betydelsefull när du ska tävla :)

jag håller med dig! Tycker det är en fruktanvärt dum rörelse som bara inbjuder till bakåt tänk, missförstånd och stress!

Dessutom är det ingen höjdare att rygga hästar som har en stark dominant sida - vilket många ston har!

Att det sen är nått man måste lära hästen är en annan 5:a, man behöver ju inte gilla det bara för det:D

Vet inte riktigt hur vi lärt oss jag och hästen men vi ryggar enbart med hjälp av skänklarna. Inga förhållningar i tyglarna what so ever.

När jag gjort halt lättar jag i tyglarna och flyttar bak skänklarna något och då kommer ryggningen. Tar jag i tyglarna ja, då har han näsan i vädret direkt och ryggningen blir motsträvig och sned med gapande mun. I princip kan jag lätta en dm och han ryggar iaf.

Vet inte hur det skulle kunna hjälpa dig i detta läget dock men tja... :D

Tycker att den ingår i lydnaden o att den faktiskt är lösgörande- såvida den går villigt bakåt- ingen straffryggning.

Som min tränare säger, det svåra är att få hästen att tänka framåt fast den rör sig bakåt ;)

Well, det här är inget westernforum. ;)

tjejen som startade tråden bad om tips, inte enbart från dressyrryttare. dessutom skrev du inte att ryggningen var dålig bara för dressyren. jag har rätt att skriva här även om jag inte är dressyrryttare.

Well, det här är inget westernforum. ;)

dessutom så förstår jag inte varför man behöver vara så uppstudsig och sur på ett forum, är detta livsavgörande eller? forum är till för att diskutera och hjälpa varandra - inte för att hålla på o klaga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka