Era bästa recept på kakor/godis att ge bort som present!

Aliche

Trådstartare
På lördag ska jag och sambon laga middag till en person som en födelsedagspresent. Det blir 4 rätters och jag står för desserten som jag hoppas kommer bli lika spektakulär i verkligheten som i mitt huvud :)
Men jag tänkte att när jag ändå är i bakar-tagen så hade det varit roligt att göra några stycken små grejjer att stoppa i fina påsar/askar och ge som en extrapresent som hon kan njuta av även efter middagen men min fantasi är lite bortstressad! Så kom med alla era recept på godis, småkakor, andra sötsaker som man kan göra små varianter av (sötare då) och som gärna är färgglada och/eller fina att titta på. De ska helst hålla några dagar utan att bli torra eller dåliga.
Bonus om ni har tips på inte jättedyra påsar eller askar eller andra förpackningar att köpa för att förvara de i.

På lördag ska jag och sambon laga middag till en person som en födelsedagspresent. Det blir 4 rätters och jag står för desserten som jag hoppas kommer bli lika spektakulär i verkligheten som i mitt huvud :)
Men jag tänkte att när jag ändå är i bakar-tagen så hade det varit roligt att göra några stycken små grejjer att stoppa i fina påsar/askar och ge som en extrapresent som hon kan njuta av även efter middagen men min fantasi är lite bortstressad! Så kom med alla era recept på godis, småkakor, andra sötsaker som man kan göra små varianter av (sötare då) och som gärna är färgglada och/eller fina att titta på. De ska helst hålla några dagar utan att bli torra eller dåliga.
Bonus om ni har tips på inte jättedyra påsar eller askar eller andra förpackningar att köpa för att förvara de i.

Mintkyssar :love:

(Går fint att göra med färgad vit choklad)

De flesta småkakor har relativt billiga ingredienser, jordnötskakor är gott och går snabbt att göra! Eller någon variant med fint strössel på.

Jag har ett par gånger gjort vanliga drömmar, och färgat dem i rött, grönt och blått. Lite skoj, och lätt att slå in i ex cellofan.

Mozartkulor är alltid uppskattat, lite pilligt dock och kanske inte det billigaste med choklad, nougat och mandelmassa - men det beror ju på hur många du vill göra. De är fina att ha i glasburkar, kan du säkert hitta billigt på typ Ö&B eller Lagerhaus.

Bräck! Jag gjorde bräck i julas med mörk chokladbotten, och så vit choklad med krossade polkagriskäppar ovanpå, snuskigt gott. Går säkerligen att hitta på något mer passande att ha ovanpå såhär års :)

10844127_887674517923532_2031561045_n.jpg

Bräck! Jag gjorde bräck i julas med mörk chokladbotten, och så vit choklad med krossade polkagriskäppar ovanpå, snuskigt gott. Går säkerligen att hitta på något mer passande att ha ovanpå såhär års :)

10844127_887674517923532_2031561045_n.jpg
Oh! Hur gör man såna? Hon gillar lakrits (varför kan jag inte förstå...) så det kanske man skulle kunna få med på nåt sätt?

Oh! Hur gör man såna? Hon gillar lakrits (varför kan jag inte förstå...) så det kanske man skulle kunna få med på nåt sätt?
Smält mörk choklad och bred ut på bakplåtspapper, låt stelna i kylskåp, smält vit choklad och strö på det du vill ha ovanpå, låt stelna, bryt av i bitar. Klart! Funkar förstås bäst om chokladen är tempererad dock så den inte smälter i rumstemp sen, och går förstås att ha annan choklad om så föredras :)

Vanlig kola som man kokar. Finns lite olika varianter (chokladkola, mer gräddig osv). Lätt att skära i lagom bitar och slå in i små bitar bakplåtspapper eller liknande :)

Nu blev jag sugen på chokladkola... Mmmm...

Lakritsfudge?

Annars finns det en lyxig granola med torkade blåbär, pekannötter och vit choklad som är jättegod och fin att ge bort i en glasburk. Receptet jag brukar göra är från bloggen made by Mary, googla så hittar du.

Chocolate chip cookies är ju :d

Annars lakritsbräck med antingen klippta bitar sega lakritsgodisar (tex Gottt&blandat) eller krossade turkisk peppar. Enkelt och väldigt gott!

Fudge eller kola med lakrits, gör ett vanligt recept och tillsätt antingen lakritspulver eller krossaad turkisk peppar på slutet.

Tryfflar är ju också gott och kan varieras både smak- utseende och prismässigt efter behag.

Röstar också för schackrutor, både fina och goda. Småkakor är öht väldigt trevligt, såna där med kanten rullat i rosa socker är också fina.

Edit: brysselkex heter de. Men schackrutor är nästan godare.
Åh Brysselkex hade jag helt glömt bort! Det var mina absoluta favvokakor när jag va liten, man slickade av det rosa sockret först och sen åt man kakan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka