Era bästa tips för kräsna hästar....

Maoam

Trådstartare
Har aldrig haft problem med hästar som är kräsna innan. Jag har haft smala hästar, lättfödda, muskelfattiga men ingen som inte äter! Ni med erfarenhet av detta, vad har ni för tips?
Tänderna är kollade, avmaskning gjort. Hon äter grovfoder och har fri tillgång men behöver få i sig sitt kraftfoder också då det inte täcker hennes behov.
Vad har ni för knep att dela med er av?
 
Hur ofta fodrar du?
Hade en häst som tyckte det var tråkigt att äta, han fick mat oftare och i mindre givor för att inte lessna på att stå och tugga.
 
Jag har haft en del sådana hästar och upptäckte att D&D Stud Balancer tydligen är väldigt, väldigt gott. När jag lämnade iväg en häst på inridning som fick med sig en säck, åt till ock med stallpersonalen av det till frukost. Var tydligen godare än vanlig müssli.

Det är ett kompletteringsfoder gjort för fullblod i avel eller unghästar. Man kan sedan utifrån hästens behov ge bara det eller komplettera det med havre så man får rätt värden för hästen.
 
Hur ofta fodrar du?
Hade en häst som tyckte det var tråkigt att äta, han fick mat oftare och i mindre givor för att inte lessna på att stå och tugga.

Vi fodrar bara kraft 2 gånger om dagen då det dels är svårt att få ihop det bättre och dels får dem inte så stora mängder. Kan dela det på 3 tillfällen också. De får frukost inne (denna lämnar hon oftast) och sedan har de grovfoder hela dagen i hagen, insläpp och fodring på kvällen. Detta äter hon ibland och ibland inte. Bäst äter hon i hagen. Tror att hon sover mkt i boxen på natten istället för att äta. Funderar på att byta foder till ngt med högre energinnehåll och proteininnehåll per kg för att kunna ge ännu mindre mängd. Svårt att experimentera för mkt då hon är lite skeptisk till allt nytt också....
 
Min häst är också kräsen men mash funkar bra, så bra att jag kan blanda in annat i det också :)

Har funderat på att ge mash men hon verkar inte gilla blöt mat. Hon får betfor och först blandade jag allt i hinken men nu får jag ge betforn för sig då hon inte äter annars. Gissar att hon inte gillar när betforn blöter ner det andra fodret. Har precis börjat med att tillsätta foderjäst för att se om det kan öka aptiten lite, får se om hon tänker äta den. Funderat på att blanda i lite melass också för att göra det lite godare. Hon älskar morötter så det får i fodret, ibland äter hon allt då och ibland bara sorterar hon ut morötterna...
 
Både jag och andra har erfarenhet av att Hippo Alfa Grov funkar väldigt bra. Hästarna älskar det och lägger på hullet.
 
Hippo grov alfa har hon redan ratat tyvärr, har alltid gett det innan som extra protein då det är bra sammansättning och har ett bra pris men som sagt det duger inte till denna hästen, tyvärr....
 
Edel-foder tyckte min kräsna gammelman om.
Små pellets (som kaninpellets) behöver inte blötas.
Finns i flera olika sorter, även müsli. Min åt Edel Avel, för den var mest protein i.
 
För att få min kräsna shettis (!) att äta upp sitt proteintillskott (Krafft Muskel) fick jag vackert toppa upp med lika mycket Fibergi Bas...
 
Kollat så att den inte har magsår? :)
Nej men tanken har slagit mig då hon åt när jag köpte henne i augusti. Hon var inte riden så mkt då och det har så klart blivit en stor omställning för henne att flyttra och börja ridas mer. Hon har ju fri tillgång till grovfoder och äter det mesta av det.
 
Nej men tanken har slagit mig då hon åt när jag köpte henne i augusti. Hon var inte riden så mkt då och det har så klart blivit en stor omställning för henne att flyttra och börja ridas mer. Hon har ju fri tillgång till grovfoder och äter det mesta av det.

Det finns ett test du kan göra hemma och direkt få svar. Googla Succeed så hittar du prov och behandling.

Jag hade ev testat ge hästen olja i betforn.
Jag ger olja ist för kraftfoder.
 
Har aldrig haft problem med hästar som är kräsna innan. Jag har haft smala hästar, lättfödda, muskelfattiga men ingen som inte äter! Ni med erfarenhet av detta, vad har ni för tips?
Tänderna är kollade, avmaskning gjort. Hon äter grovfoder och har fri tillgång men behöver få i sig sitt kraftfoder också då det inte täcker hennes behov.
Vad har ni för knep att dela med er av?


Dodson & Horell Build Up Mix :d AVGUDADE min donna som tröttnade på allt jämt! :up::up:
 
Dodson & Horell har jag ännu inte träffat någon som ratar men i första hand skulle jag söka ett supergrovfoder att ge i boxen.

Har ett kräset russ(!) som i perioder vägrar äta blöt mat (blandar mineralerna i det), müsli går alltid ner. Så nu när hon börjat fnysa åt maten blir det nog en säck pasture mix (hon behöver inte mer mat så jag brukar välja en sort som doftar gott :D ).
 
För det första håller jag med om att kräsna hästar kan behöva fler fodringar än 'vanligt', samt att det kan vara dumt att fodra kraftfoder precis innan man släpper ut dem (de står i stället och väntar på att få komma ut)

Kräsna tants favorit var ren havre (krossad, om hon fick välja), enda kraftfodret hon äter i alla lägen. (den här hästen äter det mjöliga i lusern men lämnar alla strån, så petig är hon, men bara lusern utan melass, är det melass i rör hon det inte) Paavos 18+ müsli har också funkat. typ. för det mesta. Betfor funkade tills de ändrade receptet.

Det andra som funkat har varit när det har varit konkurrens om maten. Under sommarbetet fodrar vi med betfor+mineraler. Fröken får helt vanliga pelleterade mineraler i sin hink, Tant nån flytande specialvariant då pelleterade mineraler ÄR ÄCKLIGT DUMMA MÄNNISKA. Men, om tillfälle gavs, jagade Tant bort Fröken från Frökens mat och åt den också, då dög mineralerna minsann. :meh:

Men foderjäst... det har jag svårt att ens få i Fröken, som liksom inte protesterar i vanliga fall ('ligger det i krubban ska det ätas'- typen av häst). Hon liksom suckar förtvivlat och tittar på mig med anklagande blick 'men... men... varför?????'. Sen äter hon i alla fall, eftersom det är i krubban, men hon äter fortare utan foderjäst.
 
Det finns ett test du kan göra hemma och direkt få svar. Googla Succeed så hittar du prov och behandling.

Jag hade ev testat ge hästen olja i betforn.
Jag ger olja ist för kraftfoder.

Det teste är absolut inte verificerat som ett test för att se om hästen har magsår. Det mäter om där är blod och/eller proteiner (albumin) i avföringen, Blod ses väldigt sällan vid magsår och proteiner tyder mer på ett tarmproblem. Testet är framtaget för tarmsystemet, inte magsäcken.

Enda sättet att utesluta magsår är att kolla ner i magsäcken på fastande häst.
 
Mitt bästa tips är att kolla om hästen verkligen är frisk och mår bra. Att de enbart vill äta hö är typisk vid magbesvär som magsår eller annat obehag/smärta från magen.

Låt bli kraftfodret ett tag och ge en kur Gastrogard. Det är ganska dyrt men ändå billigare än att gå in och kolla i magen och det är inte farligt att ge om det skulle vara så att hon inte har magsår. Men magsår är tyvärr jättevanligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 440
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
643
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp